Hö och hösilage, hjälp

Molin

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja veta lite, jag har alltid haft min häst på fri tillgång på hösilage men nu ska jag stalla in henne snart (Så fort jag hittat ett stall) och då kommer det förmodligen inte vara fri tillgång.

Hur mycket ska jag ge, hösilage ger man väl mer av än, tex om man ger 10kg/hö per dag så kanske det behövs 15-20kg/hösilage va?

Jag funderar på att gå över till hö, enklare att fixa. Köper jag hösilagebalar så måste det ta slut inom en viss tid annars möglar det.

Jag har ingen analys, kommer kanske göra det. Beror på om jag kommer få köpa in eget lr om det ingår i hyran. Har pratat med lite stall och det som jag har på G där kommer ev allt att ingå i ett pris, sen har jag ett annat där man får köpa allt själv.

Jag har hittat en bonde som har ekologiskt hö men ingen analys han tar 1.80kr/kg och kör även ut om det behövs.
Jag har isåfall tänkt att man kan köpa in 1 ton och sen fylla på när det börjar ta slut, är det dumt?
Hur många höbalar på 10-15kg får plats i en transport egentligen lr om man hyr en släpvagn med tak och det.

Jag har aldrig behövt köpa in hö själv så detta är såå nytt.

Nu kommer vi till det sista, hur mycket hö kan jag ge mitt sto?
Hon är en vbltravare, rids 5-6dgr i veckan, inget hårt arbete då hon är dräktig. Hon är beräknad 22 Juni.
Hon är 5år gammal och vet inte alls vad hon kan väga :confused: Men hon är 158 hög ungefär.

Sedan har jag en connemara vallack på 25år, rids inte hårt heller såklart, vi har alltid sällskap av varandra så dom är väl i samma arbete, ut i skogen och luffar samt rids på ridbanan ibland i hopp/dressyr. Han vet jag inte heller vad han väger, tyvärr. Men han är 140cm hög iaf.

Kan skriva vad dom får nu iof :p Kanske underlättar.

Pillan (Stoet)
Fri tillgång på hö (misslyckad hösilage)
3kg krossat korn (Vägt på våg)
Betfor
4dl Linkli pellets
2dl rapsolja
B-vitamin

Pillan har lite svårt att hålla hullet ibland, men är nu väldigt fin men vill inte att hon går ner mer.

Bilbo (Connemaran)
Fri tillgång på hö
1kg korn
Betfor
B-vitamin

Han har lätt att gå upp i vikt och svårt att gå ner :p

Tack för all hjälp som kan fås!!

Sv: Hö och hösilage, hjälp

Kan i alla fall svara på en grej....jag får i 50 sådana höbalar i min transport, umesläp som är hög.

Okey, blir två vändor isåfall.

Men fundera på om man kanske bör hyra Shells stora släp med tak, dom är ju jätte stora, dock ej höga iof men långa. Går ju i en scooter och mer därtill i dom :idea:

Ja men då vet jag det :) Tack!!

Vad 10 kg hö motsvarar i hösilage är jättesvårt att säga. Ett ensilage/hösilage kan variera mellan 30 och dryga 70% ts. Näringsvärdena varierar ju också kraftigt, precis som hos hö.
Jag rekommenderar att du tar en analys, speciellt om du har ett dräktigt sto. För henne är det ju extra viktigt att hon får i sig allt hon behöver. Nu går hon väl förmodligen på bete sista månaderna, men ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur