Hö med dåliga proteinvärden

fejko

Trådstartare
Hur mycket soja kan man ge per dag utan att hästen mår dåligt av det? Tycker hästen det är gott med soja? Är det något annat man bör veta, har aldrig gett soja förut.

Sv: Hö med dåliga proteinvärden

OM hästen klarar det är maxdosen 100 gr/100 kg häst (rätta mig gärna om jag har fel!)

Men ärligt talat är jag tveksam till att särskilt många hästar klarar den dosen...

Funkar inte lucern? Blir det kajko med energin då?

Luzern är lite dyrt tycker jag. Kostar nästan 5 kr/kg. Jag hade tänkt ge 0.3 kg soja per dag till mina 600-700 kilos klumpar så det borde funka. Vad händer om de får för mycket? Blir de dåliga i magen? Är det gott?

Soja brukar uppskattas av pållarna, ja.
Mina tycker det är gott, tom JAG tycker det smakar helt ok, som musli (för människor) ungefär :D :p

Jag har blandat sojamjölet (flingor ungefär) med övrigt foder och ingen har ratat det hittills.

Vanligaste reaktionerna på soja torde vara diarré, gallor, nässelfeber, utslag.

Jag betalar inte så mycket för lucern, två kr kilot normalt.

Vilket märke av lusern köper du? Hack eller pellets?

Oj det var billigt. Under fem kronor har jag inte lyckats hitta. Var iofs förra vintern när behovet av proteinfoder var stort som jag letade.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama