Hö innan ridning

Noteca

Trådstartare
En tanke slog mig häromdagen. När jag var mindre så fick jag lära mig att hästen inte skulle äta hö innan ridning, utan det skulle gå minst en timme imellan hö och ridning. Nu när jag rider distans så har jag fått lära mig att det är bra om hästen äter hö både under transport till tävlingen och under själva tävlingen. (Finns det gräs så föredrar ju de flesta det)
Jag har alltid med mig ett proppfullt hönät som pållan glatt pillar i, även när det finns gräs så varvar hon med hö. Hon har inte vad jag märkt lidit av det ;)

Så, är det en gammal, osann lära att hästen inte ska äta hö innan ridningen?

Sv: Hö innan ridning

Hästar har inga problem med att äta grovfoder innan ridning, dock ger jag aldrig mina hästar kraftfoder innan ridning. Det går minst 3 timmar mellan frukost och ridningen.

Grovfoder binder vätska.

-När vi rider distans vill vi ha hästen så "uppvätskad" som möjligt för att inte riskera uttorking mot slutet på ritten.

- Vid hästaktiviteter där ansträngning pågår kortare tid tex trav är uttorkning inte något problem. Då vill man istället ha hästen lätt.
Då är det logiskt att vara lite försiktig med grovfodret.

Jo, jag vet ju att jag (och andra distansare) ger grovfoder för vätskans skull. :)
Jag har inte tyckt att det är ngt konstigt med det, men det slog mig bara vad jag fick lära mig som barn, å tänkte bara på hur sant det egentligen är... ;)

Att de snabba grenarna inte vill ha en massa grovfoder innan start är ju ganska logiskt, kan tyckas för mig allafall!

En häst som inte har fri tillgång kanske man inte skall ge sin högiva direkt före turen. De är ju då glupska och kan sätta i sig hela givan snabbt för att slippa konkurrenter.

Hästar som har fri tillgång äter på ett helt annat sätt. De går och småplockar hela dagen och har en lagom fylld mage alltid. Att ta en sådan häst direkt från hötussen för träning är inget problem.

Hälsning Maja

Jag har aldrig hört att man inte ska ge hö innan ridning/arbete, däremot kraftfoder. Väntar alltid minst en timme efter utfodring med att rida, fast då har min häst ofta stått och ätit hö ända till vi sticker ut. Ser inga problem med det.

Säkert att du inte blandade ihop hö med havre då? ;) Jag vet att jag inte för mitt liv kunde lära mig skillnaden på hö och halm när jag var liten... :angel:

Sophia_ skrev:
Jag har aldrig hört att man inte ska ge hö innan ridning/arbete, däremot kraftfoder.

Jag fick lära mig både och, det vill säga, inget foder en timme innan ridning. :angel:

Men, då kommer jag (förstås) med en liten invändning här. Hur ställer man sig i sådana fall till att man ger lusern som enda kraftfoder. Räknas det då som kraftfoder eller stråfoder? :crazy:

Nej, jag har inte blandat ihop något, utan jag vet säkert att det sas att inget hö skulle hästen ha närmare än 1h före ridning. Kraftfodrer var det ingen som sa varken det ena eller det andra om, men jag brukade på den tiden ge halva givan av ett mål om det var länge sen hästen åt, så den inte skulle behöva vara helt tom i magen. Numera gör jag inget av det, min häst får mat om det är dags för det, och oftast hinner det gå en halvtimme minst innan man fått hästen klar för ridning endå.

Pratar du med mig, eller bara för att jag råkade ligga sist.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: mily
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 451
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 407
Senast: MattiZ
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka