hö i hagen

Em3li3

Trådstartare
Hejsan. Jag ska flytta min häst på 175 i mnk till ett stall där det står 3 shettisar och alla kommer att få gå i samma hage, så jag har en liten fråga.

Hur kan vi göra för att shettisarna INTE ska komma åt så mycket hö ifrån min häst.
För shettisarna ska absolut inte ha min hästs ranson ;P

Dom är 3 shettisar och delar på ca 6 kg/hö ute om dagen och min ska ha minst 6 själv..

Tacksam för alla tips! :)

Sv: hö i hagen

Sette ben på en murerbalje og evt ha hønett over ?
00

Jo så långt har vi också kommit ;P Men hur?

Ett hönät upphängt längre upp på en påle eller ett träd? (Man kan ha flera hönät om det är så pass mycket mat att man inte får in allt hö i ett enda).

Med ett finmaskigt hönät så ramlar det inte heller ut så mycket på marken till shettisarna.

Hönät är inget bra, hästar ska inte äta på den höjden...

Mitt bästa tips är att göra en låda avpall + pallkragar, tillräckligt många(gissningsvis behövs 4 kragar på höjden) så att den blir så hög att shettisarna inte kommer åt hans mat i den.
Här är bild på en med två kragar
holada.jpg

Såvida du inte har tjäle i marken som har blivit alltför tjock och svårforcerad skulle jag spätta ner fyra hagstolp i en fyrkant. På dessa skruva fast en sån där brun skiva som jag inte kommer ihåg namnet på men den klarar väta. Ev så kan man ju även göra en sarg runt om så höet inte kan glida ner:)
Pallar tror jag de små ställer sig med framhovarna på för att nå maten.

Poängen med pallar är väl att de inte ska nå NER i den, eller?
Upp når de ju men såvida de inte klättrar ner i den också så borde det ju fungera.

Man kan ju bygga liknande anordning till hönätet, alltså som en höhäck runtomkring hönätet vars höjd är för hög för småttingarna (om du hade det problemet) men då kan ju själva häcken vara "bra höjd" och höet ligga/hänga relativt lågt, tack vare att häcken också stoppar hästhovar från att fastna i nätet om det är bra höjd.

Hönät är inget bra, hästar ska inte äta på den höjden...

Mitt bästa tips är att göra en låda avpall + pallkragar, tillräckligt många(gissningsvis behövs 4 kragar på höjden) så att den blir så hög att shettisarna inte kommer åt hans mat i den.
Här är bild på en med två kragar
holada.jpg

två såna lastpallar, kanske tillochmed 3, samt 3 pallkragar ovanpå will do the trick. Den stora hästen lär orsaka lite spill, men det är ju helt oK att shettisarna kan stå runtom och småplocka.

vi har 2 lastpall samt 3 pallkragar till våra fullstora hästar, och det blir ganska höga djupa lådor. Hade som sagt kanske tagit ytterligaren en lastpall i botten för att säkra att shettisarna inte får för sig att stå och småstegra för att komma i lådan :D

Nu vet jag inte om detta var riktat mot mig, men han har hönät inne för han blir lätt stressad om han inte har att göra, så det är där jag behöver råd hur jag ska göra, ute får han på backen eftersom han går i stor hage med lite att pilla på hela tiden och är lugn och fin så länge han inte blir själv.

Var det inte i detta forumet som det var en bild på en shettis som just klättratt in i matlådan den inte var tänkt att inte nå upp till. Vill minnas att den såg rätt nöjd ut i sin lilla box.

Ptr

Ok, men det du svarade på var ju "hästen ska inte äta på den höjden". Hästar ÄR inte gjorda för att äta högt upp, bäddar för problem med tänder och nacke. Man måste inte ha hönät högt upp och vissa hästar kanske rycker loss tussar och äter på annan höjd ändå, så det måste ju inte ha med hönäten att göra.

Har missat just det bild beviset, men jag är inte förvånad.

tilläggas, rent allmänt, vilket jag borde gjort redan vid förra inlägget dessutom, är att har man lastpall och pallkragar så måste man säkra upp annordningen en hel del. det behövs stadiga tvärslåar som säkrar kragarna vid varandra, och i pallen. Dessutom är metall hakarna på kragarna otäcka om olyckan är framme. Vi har skruvat på sido paneler nere vid pallarna för att inga hål ska finnas för hovar, och har lindat tjockt med silvertejp runt hela lådan över varje metall hake. det är jättelätt annars att de böjer sig utåt och en grimma kan fastna, alternativt skära in i ngt ben. Hästar lyckas med det mesta så det vill verkligen till att man eliminerar alla ens tänkbara möjligheter.....

Jo han rycker ju loss tussar och tuggar med huvudet ngt sänkt, vet inte om han alltid gör så, men jag har ganska finmaskigt för att det ska ta tid, mitt hänger kanske i boghöjd på honom, ska jag sänka det mer?

Även om de sänker huvudet så tar de fodret högre upp så maler de i ett onaturligt läge när de tar givan och börjar tugga. Det finns även påpekanden om att denna huvudställning förrutom onormal tugg positon orsakar spänningar i nacke osv. Jag hade aldrig velat fodra fri tillgång i hängande nät!

Han kanske är en sådan häst som skulle må bäst på fri tillgång?
Jag skulle ha satt upp en "haybar" i ett hörn och proppat den absolut full.

Måste fråga på det här med haybar, är de bra? har funderat åp att köpa en sådan för min häst trampar alltid i höet och drar runt det i boxen :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Hello
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 560
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix