Hö/hösilage..

MittNyaJag

Trådstartare
Höbönderna verkar ha i uppgift att på hösten lura i mig att det finns hö och sedan på vårkanten helt plötsligt bestämma sig för att jag inte får mer trots att jag tingat...
Iallafall.

Nu har jag lite hö på gång och även rundbalar med hösilage...
Funderade på att ha hösilage ute ihagen (hel bal, fri tillgång) och ge hö inne...
Men hur länge klarar sig en silagebal öppnad?
har en fjordkorsning och en quarterkorsning..
Kan tänka mig att fjorden kommer äta en hel del.. :smirk:

Hur länge kan man räkna med att det håller? ett par dagar, en vecka?
I vilka temperaturer?
Man vet ju inte hur den här vintern tänkt fortsätta... Är det som allt annat att det håller längre om det "förvaras" kallt?

Hur gör ni som har bara två hästar på silage? Äter de upp det eller måste ni kasta bort?

Sv: Hö/hösilage..

Jag måste kasta, men jag tycker att mitt håller i ca två veckor. Mina hästar hinner väl äta upp ca 350 kg. Resten (100 kg?) får jag göra mig av med.

Sv: Hö/hösilage..

Jag hade två hästar hemma och storbalar hösilage, De fick i sig heöa innan den blev dålig, det var bara på våren och hösten som jag fick kasta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 635
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka