Hö=hopplöst???!

Centaur

Trådstartare
Nu sätter jag mig snart ned och gråter!!:crazy:

Fick nytt hö för knapt två veckor sen och det är redan dåligt!!!!!!!!!:devil: Ser fint ut fortfarande men det luktar misstänkt inuti balarna - nån vecka till och dom är mögliga.

Jag sprättade tom alla balar då vi fick dom, just för att dom inte skulle bli dåliga, då det inte är första gången detta har händt (snarare 111...)

Eftersom dom blir dåliga inuti så är det uppenbart att höet inte har varit torrt då det pressades.

Börjar bli ganska förtvivlad!!! Åkte i nästan två timmar för att hämta detta hö som kommer från en rätt så stor leverantör så man borde ju tro att han visste vad han håller på med... Vad gör man????

Jag är så trött på hö, det är ju hopplöst att få något som är bra! Känns som ett riktigt chans-spel och oddsen är 10 till 1 på att man förlorar.:mad:

Vurderar tom att gå över till hösilage, men det finns givetvis inte att få tag på här!!! Ingen som vet någon som har hösilage och ingen som annonserar heller.

Snälla hjälp mig, vad ska jag ta mig till??? Som det ser ut nu kommer mina hästar bli tvungna att äta lusernhack istället för hö och jag kommer bli ruinerad....:eek:

Sv: Hö=hopplöst???!

Usch vad hemskt :(
Jag är själv nervös över hur jag ska klara höet i år. Förra vintern fick jag kasta för 5000:-. Nu kan jag få en mindra mängd hösilage upptill höet och vet inte hur jag ska göra. Höet jag kan få är bra och billigare men vad gör man om det blir som förra vintern. Blött väder och mögligt hö.....:crazy:
Jag vet inte om jag vågar tacka nej till hösilaget????????
Just p g a mögelrisken med höet, annars har jag hellre hö.

Jag funderar på att lagra lite i mitt garage med en luftavfuktare :D;)
Om det nu hjälper men det blir ett jäkla kladdande och körande när jag behöver höet i stallet.

Jag känner mig grovfodernojig.

Ja om det ändå vore min lagring som det var fel på.. Men är höet inte torrt när dom pressar så hjälper det ju inte samma hur bra man lagrar. :crazy:

Eftersom dom blir dåliga inuti så är det uppenbart att höet inte har varit torrt då det pressades.
Tyvärr så är det alldeles för många som kör tveksamt torrt hö som torkat på slag och pressar med en modern hårdpress. Har man sedan vall med klöverinblandning så är det hopplöst att få torrt.
Ett hö som tagits in innan det är riktigt torrt (i en kraftig vall med klöver innebär det en vecka eller mer av bra torkväder) måste torkas på skulltork. Nu är det väldigt få som anser sig ha råd att köra en skulltork med dagens elpriser. Vår lilla tork kostar runt tjugo kronor per timme att köra och då kostar det oss ungefär 2000:- att köra en omgång.

Det är faktiskt lättare för den lille bonden som kör löshö eller en gammal löspress på magra vallar utan klöver att få torrt hö.

Det hjälper inte alltid hur man lagrar heller fick många erfara förra vintern.
Men ännu hopplösare är det ju om höet inte är torrt från början som du säger.
Vad säger höbonden? För klaga måste du ju göra.

Vet inte, har inte pratat med honom än. Tänker nog överlåta det till min pappa, jag är inte så bra på sånt..

Men problemet är ju vart jag ska få tag på bättre hö/hösilage. :crazy:

så himla tråkigt :(
vi har nästan för bra hö iår, togs innan midsommar, när det bra vädret var.
Lycka till att få ta i ngt bättre.

Men köper du inte hö från bonden vi köper ifrån?

Han har jättebra hö! Det är hur grönt och fint som helst och luktar gott:d

Försökte ju med det i våras och då verkade det som han helst inte ville sälja nåt alls, sa att det var bortlovad etc. Och det hö vi fick var inte särskilt bra heller, var inte samma som ni hade...

Så är inte direkt sugen på att ha med honom att göra igen, han verkade jäkligt knepig.... :crazy:

Jag sa ifrån 6 ton hö som var pressat direkt på åkern. Det var blött när vi skulle lägga det på skullen och de balar jag ändå tog emot har blivit dåliga. Fick tag på en bonde som torkar löshöt inne och pressar när man ska hämta. Kanonfint och grönt hö, inte dyrare ändet andra heller. 1.80/ kg.

Fy vad trist! Detta eviga gissel! Efter att ha fått hö med värden som halm för några år sedan gav jag upp och började med hösilage istället. Funkade bra ett tag, men i våras började jag plötsligt hitta en massa djur i balarna (sorkar & ormar :eek: )! Så nu har jag bestämt mig för att köpa hö igen.. Det är ju ganska tungt när man inte får tag i bra grovfoder - både praktiskt och ekonomiskt, så jag sympatiserar med dig. Själv får jag hem min höleverans i nästa vecka - med skräckblandad förtjusning.. :crazy:

Nää är det sant??? :eek:

Jag är faktiskt också lite nervös inför vintern. :( Fick slänga en hel del i vintras och hade ett litet helvete att fixa ihop foderstaten. Tänkte ge lucern + halm men halmen var ju inte bra i vintras....:(

Jag har också funderat på hösilage om det börjar strula med höet i vinter också men eftersom det är bara en häst så måste det ju vara småbalar och några sådana hittade jag i alla fall inte i närheten i vintras. :(

Eller så ger jag lucern + halm kanske. För i år är i alla fall halmen fin tror jag.

Usch ja detta hö! Jag har under flera år haft problem med att höet blir dåligt och förra vintern ska vi inte snacka om! *SUCK*

Så i år köper jag småbalar med hösilage, det kommer ju inte bli dyrare i slutändan ändå om man jämnför med förra året då jag fick köpa helt nytt när det andra möglade bort.

Ring och snacka med bonden, se vad han säger. Har du sen bra förvaringsmöjligheter och kan "bevisa" det för honom så kan han ju inte annat än erkänna att det varit blött vi pressningen. Hoppas det löser sig bra för dig!

Det är baske mig inte lättare med en-/hösilage heller! Man har ju egentligen ingen aning om vad som finns i balarna förrän man öppnar dem och då är de ju redan hemma = för sent.

Sedan vi flyttade (55 mil) för snart fyra år sedan har jag haft enorma problem att få tag i bra foder. Här i trakterna finns inga bönder som kan leverera större partier. De första åren fick jag köpa små partier från olika ställen (vilket jag förstås helst vill undvika) och det var usel kvalitet hos samtliga. Förra året köpte jag allt på samma ställe (20 mil bort) och blev lovad ersättning för ev dåliga balar. I stort sett alla balar var dåliga ytterst. I normala fall skulle jag ha slängt dessa balar hela men nu fanns det ju inte så mycket att välja på så jag stod och sorterade, NOGA, varenda bal. Dyrt och tidskrävande! Tror inte för en sekund att analysen var gjord på det foder jag fick levererat heller! Och någon ersättning fick jag naturligtvis inte...

I år hittade jag en bonde 12 mil bort som verkade seriös. Första partiet kom och såg ok ut på utsidan i alla fall. Andra partiet (lastbilen fick bara med sig 52 balar i taget) var balarna mjuka som svampar och 7 balar hade rejäla revor i plasten och några hade små hål. När jag ringde och klagade sa han att han sett att det var hål i någon bal... Varför skickade han hit dem då!?
Jag öppnade en av de trasiga balarna och tänkte att då får jag väl fodra upp den då även om jag egentligen har bete så det räcker än. Den var förstås möglig rakt igenom och bara att slänga. Min granne sa att han tyckte det såg ut som fjolårsbalar och nu vet jag inte vad jag ska tro om resten.

Oj, det blev ett långt inlägg men jag är så trött på att alltid jaga foder! Man börjar tidigt för att vara ute i god tid och betalar dyrt (inget lågprisfoder) för både foder och frakt men likförbaskat står man där och undrar vad man ska göra av de dåliga balarna och om fodret ska räcka hela vintern. Bönderna i Småland har inte imponerat på mig kan jag säga (nä, naturligtvis ska jag inte dra alla över en kam men var 17 finns de bra då, eller har de inget kvar att sälja?).
Suck...

Det verkar som det bara finns grovfoder i sth och skåne... :crazy: alla annsonser jag sett har varit därifrån.

Att det ska vara så¨jäkla svårt att få tag på hö!!

Hö har vi bara på sommaren (som nu) när vi kan hämta en månadsranson åt gången och inte hinner fodra upp våra silagebalar. Hö har jag gett upp för länge sedan, och skulle inte våga fodra med det om jag inte själv hade skulltork.

Visst finns det silage var du än bor, det är helt enkelt en kostnadsfråga. Hur mycket det kostar att skicka upp det antalet pallar du behöver från det stället där de finns. Har du kollat t ex Horse Hage?

Nix jag hittar iaf inget! Och har frågat runt och ingen vet om någon som säljer hösilage... Måste dessutom ha småbalar då jag bara har två hästar...

HorseHage finns i Mellerud, en bra bit härifrån. Men det kostar
3,75 kr+frakt!! Då blir det billigare att fodra med lucernhack.. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 217
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 033
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan BLää känner jag rent ut sagt. Fick äntligen tag på fint hö som jag hämtade hos en bonde några mil bort för någon vecka sedan. Till och...
2
Svar
26
· Visningar
2 717
Senast: Aliil
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 029
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka