Hö hjälp

Ahi

Trådstartare
I måndags kväll (sent) slog vi en vall som skulle bli hösilage, när vi sedan ringde bonden igår för att få buntat och plastat idag hade hans maskin gått sönder. Sedan har det under dagen kommit en regnskur i höet, inte mycket inte ens 1mm men det blev rätt blöt av det hela. Är det för sent att göra hösilage av det hela nu om man skulle vänta tills imorgon em ? Känns trist att slänga så mycket hö.

Sv: Hö hjälp

Lantbrukstjänst hjälper till med sånt, de brukar finnas på de flesta ställen
Lycka till

Maskinringen är en annan möjlighet - en ekonomisk förening bildad av entreprenörer som kan fixa nästan allt ;)

Lite svårt annars att tipsa utan att veta var i landet du finns.

Lotta

Misstänker att det var ganska torrt när regnet kom. Vilket kan ställa till det lite men om de tinte regnar mer i natt så bör det gå att pressa och plasta imorgon.
Om det inte hade varit så torr så hade gjort mindre och man behöver inte låta gräset ligga så länge som från måndag till torsdag om man har för avsikt att göra ensilage av det. Vårt brukar ligga max två dagar om det är upphållsväder och då får vi en TS halt runt 50 vilket hästarna brukar gilla.

Det som kan hända om det var riktigt torr och blev blött av regnet är det som brukakallas för rulltårteeffekt. Vilket innebär att man får olika lager i balen med olika TS-halter. INte direkt farligt men inte det bästa heller utan det kan påverka ensileringen i balen. Men har det hunnit torka så pass att det ä jämnt så ska det inte vara några problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 265
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Vad anser ni är priset på att ta hö på en gammal vall? Vallen ifråga är närmre 10år och alltså inte i bruk. Jag skulle slå, men...
Svar
8
· Visningar
3 642
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka