Hö ensilage och lite andra frågor

T

toketossan

Fodrar man i samma mängder med hö ensilage som med vanligt torrt hö?
Fått höra att om hästen fodras med 2 kg vanligt torrt hö vid ett fodrings tillfälle så skulle den bara fodras med 1 kg vid samma fodrings tillfälle om det ist var hö ensilage.. stämmer det?

Har också fått höra att man i princip kan ge hästar hur mkt morötter som helst per dag (menar nu inte i överdrivna mängder) utan att det är skadligt för hästen.. stämmer det?

Någon som vet?

Sen undrar jag också vad som egentligen är bäst att fordra med.. spann mål som havre, korn ect eller redan pellerterat och isf varför?

Mvh

Sv: Hö ensilage och lite andra frågor

Torrt hö är ju ofta torrare än ensilage av olika slag, och det leder ju till att man ger mer vatten när man väljer att ge ensilage. Därför måste man för att komma upp i "samma mängd" ge mer av ensilaget än av höet. Så om hästen får 2 kg hö kanske den behöver 3 eller 4 kg ensilage för att komma upp i samma mängd torrsubstans (=fodret minus vattnet i fodret), beroende på hur blött ensilaget är.

Morötter kan man ge rätt mycket av, men det beror ju på vad man tycker är överdriven mängd... :-)

Pelletterat foder eller spannmål är en smaksak, beror på vad man fodrar med i övrigt och vad som passar en bäst.

Man behöver som Iccic sa ge mer hösilage än hö eftersom hösilage innehåller mer vatten.

Grundregeln är att en häst behöver minst 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt. Enligt SLU är rekommenderat minsta ts 1,2 kg ts per 100 kg.

Tex. om hästen väger 500 kg så behöver den 1,2 gånger 5 = 6 kg ts. Om hösilaget har en ts på 50% så behöver hästen minst 12 kg hösilage.

Hö har en torrsubstans på minst 84%. Dvs. du behöver inte alls ge lika mycket för att komma upp i tillräcklig mängd ts.

Fodrar man i samma mängder med hö ensilage som med vanligt torrt hö?
Fått höra att om hästen fodras med 2 kg vanligt torrt hö vid ett fodrings tillfälle så skulle den bara fodras med 1 kg vid samma fodrings tillfälle om det ist var hö ensilage.. stämmer det?

Skulle snarare kanske varit tvärtom, eftersom hösilage alltid har en lägre TS än hö. Men för att veta vilket TS ett hösilage innehåller, krävs en analys.

Hästen skall ha 1 kg TS /100 kg kroppsvikt och dygn, så för en häst på 400 kg krävs således 4 kg TS som minsta giva helst bör den ha mera.

Hö innehåller ett TS på ca 84-87% TS, för att täcka behovet för 400 kg häst. Om vi tänker oss att detta hö innehåller 85% TS, du ger hästen 5 kg per dygn och då har du givit hästen 4,25 kg TS. (multiplicera TS med högivan 5 kg, då får du fram hur mycket TS hästen får.)

Om vi i stället tänker oss ett hösilage, detta kan ha mycket varierande TS värden men ett bra TS ligger mellan 55-65% per kg foder. Det finns torrare höislage, men även sådant som är betydligt blötare och således innehåller mindre TS.
För att fodra hästen med hösilage, tänker vi oss att det innehåller 55 % TS. För att uppnå samma mängd TS med hösilage 4,25 kg krävs 8 kg och då får hästen 4,4 kg TS av det.

Här gör man samma sak, multiplicerar TS med antalet kg för att få fram totala mängden TS.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar