Hö eller Hösilage ?

H

hannapuff

Nu är det såhär, att jag ska skaffa häst, ska ha den i ett stort stall, och där kan man köpa till hösilage. Men jag tror jag vill ha hö, men..

1. hur vet jag att det är bra hö jag får osv?

2. är det krångligt på sommaren när man måste gå över till hö istäället för hösilage ? eller har jag fel?

vill ha allas hjälp om detta, ett exempel till en till fråga:

om hästen har 3kg,4kg,4kg, hösilage, till exempel, ska man ha mer eller mindre hö om man övergår till det ?

tack :D

Sv: Hö eller Hösilage ?

1. enda chansen att vet att man fått ett bra hö är att ta analys på det. Sen ska höt gärna var Grönt, Lukta gott och inte damma allt för mycket.

2. Förstår inte riktigt vad du menar med det.

Om det är ett sämre hö Så kan det bli så att du får ge lika mkt hö som hösilage. Men oftast om man ser till TS så är höt torrare ligger på 0,84 ts och hösilage har oftast lägre så man måste ge mer för att komma upp i den dagliga dosen ts som hästen behöver.. men om höt sen i sin tur har dåliga värden på MJ och smrp så kanske man måste ge mer hö för att komma upp i det som hästen behöver om nu hösilaget har bättre värden

hoppas du förstod ganska svårt att förklara

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 409
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar