Hö eller hösilage till fånghäst?

tott

Trådstartare
Vad ger ni och varför till era fånghästar?

Själv ger jag hö till mitt halvblod och tror ganska bestämt att orsaken till fången var just att hon förut fick hösilage.

Sv: Hö eller hösilage till fånghäst?

Varför tror du det?
Kanske är det vilka värden som har mest betydelse för en känslig häst.
Min häst åt enbart hö för ett år sedan när han fick fång.
Nu äter han hösilage med låga värden men bra kvot.

Vad man ska se upp med med hösilage är att varje bal har en speciell miljö vilket ger ett litet foderbyte vid varje ny bal enligt Ove Wattle, fångforskare.

Tror det för att fångfallen har ökat markant efter att det blev populärt med hösilage.

Jo, jag har hört tankar kring det du säger men vad jag vet är det inte bevisat.
Tex ett hösilage-märke, småbalar, som är känt, är ju godkänt som lämpligt foder till fånghästar av laminitis-trust i england.

Jag tror lite så här: Man säger ju att hösilage ofta får högre värden än hö för man får i mer hela gräs med blad och allt.
Ändå ger alltför många kraftfoder som inte behövs upptill.
Det gäller ju också att köpa hösilage producerat för häst så det inte är till kor med en massa klöver i mm. För kraftigt för de flesta hästar.
Alltså lämpliga växtsorter till hästfoder i hösilaget.

Den stora risken med hösilage är väl balbyten för fånghästarna som jag skrev ovan. Som när man byter höparti. :crazy:

Kanske finns det annat som har betydelse vad det gäller hö eller hösilage till häst men jag avvaktar forskningen och bevis.

Jag hade själv helst gett hö men dåligt hö är nog farligare än bra silage denna fuktiga vinter. Höet har tyvärr möglat bort så därför silage.

Det jag hört vår foderguru HH berätta här på forumet är att hösilage innehåller mer FRUKTAN, vilket ju ofta är osaken till fånganfall. Så om jag förstått det rätt är det inte VÄRDENA i silaget utan fruktan-halten som ger risk för fång.

Ok, men nu är det något som inte stämmer.
En artikel från Owe Wattles föreläsningar som jag har, säger han att hösilage borde vara bättre för fånghästar då det innehåller mindre sockerarter, eftersom de bryts ner vid ensilering.
Dock sa han att det ofta inte är det p g a att det blir ett foderbyte vid varje ny bal. Enligt honom är det anledningen att hösilage kan vara sämre för fånghäst.

Är just fruktan en sådan sockerart som inte bryts ner undrar då jag vid ensilering???? Någon som vet???

Jag ska snart själv lyssna på O Ws föreläsning, så då kanske jag får klarhet ;)

Okej, intressant det här. Men jag kan inte svara på vad som är korrekt och det kan ju vara så att inte ens forskarna själva är ense om det heller.

Vi ger hösilage. Har haft hö tills för några månader och vi bytte till hösilage. Efter några dagar fick hästen fång. Vet inte 100% vad det berodde på men efter att ha pratat med en oberoende foderrådgivare så behöll vi ensilaget och ger nu uppmätt (gav fri tillgång innan). Inget kraftfoder , bara lite mineraler, foderjäst och en liten mängd betfor. Hon är ju även verkad kort tå osv, så hon se väldigt fin ut nu och hennes hosta är nästa helt borta sen vi började med ensilage. Gav dock vattnat hö innan men det var inte lika bra mot hostan eller för hennes tänder som inte är de bästa. Hon verkar tillgodogöra sig ensliget bättre då hon lagt på sig utan lusern och olja som gavs innan.

Så jag vill inte sluta. Jag gör så att när vi får en nya bal så byter jag foder under några dagar, vi får se om det fungerar i det långa loppet eller om fången kommer tillbaka.

Min häst har haft fång. Hon får hö och det har fungerat bra i flera år, hon går även på sommarbete vart år. Ett år hade vi istället hösilage, då kom fången tillbaka. Efter det har vi bara använt hö och kommer bara använda hö, och hon har varit bra efter det.
Gick även på bete denna sommaren utan någr som helst symptom eller antydan till fång ign. Så får vår del är det hö som gäller.... för alla mina hästar.

Vi ger hösilage. Har haft hö tills för några månader och vi bytte till hösilage. Efter några dagar fick hästen fång. Vet inte 100% vad det berodde på men efter att ha pratat med en oberoende foderrådgivare så behöll vi ensilaget och ger nu uppmätt (gav fri tillgång innan). Inget kraftfoder , bara lite mineraler, foderjäst och en liten mängd betfor. Hon är ju även verkad kort tå osv, så hon se väldigt fin ut nu och hennes hosta är nästa helt borta sen vi började med ensilage. Gav dock vattnat hö innan men det var inte lika bra mot hostan eller för hennes tänder som inte är de bästa. Hon verkar tillgodogöra sig ensliget bättre då hon lagt på sig utan lusern och olja som gavs innan.

Så jag vill inte sluta. Jag gör så att när vi får en nya bal så byter jag foder under några dagar, vi får se om det fungerar i det långa loppet eller om fången kommer tillbaka.

Jag är intresserad av vad som kan utlösa fång då jag själv har en sådan häst så därför frågar jag lite.
Du skrev att hästen fick fång efter några dagar med hösilage. Hur många dagar hade ni överlappat hö och hösilage vi foderbytet?
(Jag hörde att vid byte till hösilage från hö så bör man blanda i minst 3 veckor till alla hästar för att ställa om magen)
Vad hösilaget mycket kraftigare i värdena än höet?

Min häst fick också fång vid fri tillgång förra vintern, men då av hö.
Han får nu uppmätt mängd, tidigare i höst av hö men nu av hösilage, pga dålig tillgång på friskt hö. Fungerar bra.

Man vill ju kolla alla riskmoment så man gör allt för att hålla en känslig häst frisk.

Var håller han föreläsning, kan man komma?

Såvitt jag vet skiljer man på sockerarter och fruktaner. Jag trodde annars det var allmänt känt att man helst inte ska ge hösilage till hästar med anlag för fång. Det står överallt om man googlar på fång. Kanske menas med inlägget att hösilage även kan orsaka fång i ett inledningsskede?

Såvitt jag vet skiljer man på sockerarter och fruktaner. Jag trodde annars det var allmänt känt att man helst inte ska ge hösilage till hästar med anlag för fång. Det står överallt om man googlar på fång. Kanske menas med inlägget att hösilage även kan orsaka fång i ett inledningsskede?

Jag ger också helst hö eftersom det är det man "hört" men jag vet många som frågat sina veterinärer och då har de sagt att hösilage inte är farligare bara man hittar ett lagom hösilage. En kompis som har haft fång på två av sina hästar ringde t o m runt till flera som sa att det inte finns bevis nog för att avråda från det. Då undrar man ju.:confused:

Det som tydligen är bevisat, är att risken blir större med balbytena vid hösilage, foderbyte.
Sedan har det ju nämnts att fruktanhalterna kan vara högre i hösilage. Jag skulle gärna se en källa på detta.
Varför skulle laminitis trust i england ge Horse hage sin stämpel som godkänt fångfoder om bevisen var starka mot hösilage???

Som sagt jag känner mig själv tryggare att ge hö men man måste ju se till bevis och vad man i så fall ska se upp med med hösilage.

Anki
som gillar att ifrågasätta ;)

Varför skulle laminitis trust i england ge Horse hage sin stämpel som godkänt fångfoder om bevisen var starka mot hösilage???

Rättelse. Det var en kompis som sagt detta till mig men när jag tittar på HH hemsida ser jag att det inte är märkning från laminitis trust utan en märkning som kallas "Hoof kind" på deras grova kvaliteter av hösilage.
Ursäkta min felaktiga uppgift :crazy: :bow:

Om det ändå vore lättare att lagra torrthö :crazy:

Denna länk hittade jag när jag sökte på Haylage och laminitis
http://www.equinescienceupdate.co.uk/laminitis5.htm

Urklipp
Levels of 14-20% fructan in fresh grass are not uncommon. Haylage is likely to contain less fructan than grass because it has already started to ferment. Hay is likely to have levels between those of grass and haylage.>>

Mindre fruktan i hösilage????:confused: :eek:
enligt denna artikel om jag fattar rätt?
från 2004 visserligen.

Jag har alltid själv ansett att hö är det bästa så jag försöker inte hitta motsatsen jag lovar ;-) Luktar godast också :-)

Senast ändrad av en moderator:

Har ett äldre sto som fick fånganfall för 3 år sedan i högdräktighetsskedet (3 v tilll föln). Troligen stukat ett av frambenen i den enormt isiga hagen (och mkt. kuperad - som hon NORMALT klarar galant!!!). Fick således belastningsfång.
Har fodrat med hösilage i MÅNGA år till alla mina hästar....
Även detta sto fick fång... ETT anfall harv sedan aldrig haft ngt. anfall....Såå tror INTE det är själva hösilaget, utan okunskapen hur man fodrar med hösilage/ensilage kontra sedvanligt hö.

Detta sto får idag 8-9 kg av årets hösilage, analyserat. Väanjer henne extremnoga på sommarbetetmen kan gå hela sommaren på rel. kraftigt bete....Inga anfall....

Vet mångaa som hävdar att hästar får fång av hösilage/ensilage....håller dock inte med med den erfarenhet jag har....

Denna länk hittade jag när jag sökte på Haylage och laminitis
http://www.equinescienceupdate.co.uk/laminitis5.htm

Urklipp
Levels of 14-20% fructan in fresh grass are not uncommon. Haylage is likely to contain less fructan than grass because it has already started to ferment. Hay is likely to have levels between those of grass and haylage.>>

Mindre fruktan i hösilage????:confused: :eek:
enligt denna artikel om jag fattar rätt?
från 2004 visserligen.

Jag har alltid själv ansett att hö är det bästa så jag försöker inte hitta motsatsen jag lovar ;-) Luktar godast också :-)

Man kan nog inte säga generellt att den ena av hö eller silage är bättre än det andra ur fång synpunkt. Det beror på vad det innehåller för sockerarter, när det skördas vilket i sin tur beror på ingående grässorter, växtens utvecklingsstadium och om gräset känner sig stressat vilket i sin tur beror på ljus och temperatur.

Ensilage tas i regel tidigare i växtens utvecklingsstadium eftersom man är mindre beroende av vädret. Det är troligt att ensilage oftare än hö skördas vid en tidpunkt när gräsen innehåller mer fruktan.

Inte alla mjölksyre bakterier kan ta hand om och degradera fruktan. Hur mycket halten fruktan sjunker i balen beror därför på vilka laktobaciller som finns och kommer igång med sitt arbete. (Just denna forskning från Aberystwith hade inte nått Pat Harris som skrivit citatet i seifur 1s inlägg. I ö är Harris råd jättebra.)

Ett timotejbaserat grovfoder skördat vid axgång eller senare borde vara lika ofarligt oberoende av om det ensileras eller torkas. HH

Finns det något att läsa på nätet om forskningen i Abersystwith?

Helt säker på fruktanhalt i det hö eller hösilage man köper kan man inte vara förrän man kan få analys på det antar jag.

Man ska också vara noga med att köpa foder producerat till just häst och med lagom värden. Då är ofta både hö och hösilaget skördat senare.
Så tror jag blir bäst :-)

(Både hö och nu hösilage som jag ger till min häst är mycket grovt timotejhö)

Jag kontaktade SLU som säger att det inte finns vetenskapligt puplicerade bevis för att varken hö eller hösilage skulle vara bättre eller sämre för fångbenägen häst.

Jag skriver inte ut från vilket namn uppgiften kom här, men pma om ni vill veta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV