Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi ger hösilage. Har haft hö tills för några månader och vi bytte till hösilage. Efter några dagar fick hästen fång. Vet inte 100% vad det berodde på men efter att ha pratat med en oberoende foderrådgivare så behöll vi ensilaget och ger nu uppmätt (gav fri tillgång innan). Inget kraftfoder , bara lite mineraler, foderjäst och en liten mängd betfor. Hon är ju även verkad kort tå osv, så hon se väldigt fin ut nu och hennes hosta är nästa helt borta sen vi började med ensilage. Gav dock vattnat hö innan men det var inte lika bra mot hostan eller för hennes tänder som inte är de bästa. Hon verkar tillgodogöra sig ensliget bättre då hon lagt på sig utan lusern och olja som gavs innan.
Så jag vill inte sluta. Jag gör så att när vi får en nya bal så byter jag foder under några dagar, vi får se om det fungerar i det långa loppet eller om fången kommer tillbaka.
Såvitt jag vet skiljer man på sockerarter och fruktaner. Jag trodde annars det var allmänt känt att man helst inte ska ge hösilage till hästar med anlag för fång. Det står överallt om man googlar på fång. Kanske menas med inlägget att hösilage även kan orsaka fång i ett inledningsskede?
Varför skulle laminitis trust i england ge Horse hage sin stämpel som godkänt fångfoder om bevisen var starka mot hösilage???
Denna länk hittade jag när jag sökte på Haylage och laminitis
http://www.equinescienceupdate.co.uk/laminitis5.htm
Urklipp
Levels of 14-20% fructan in fresh grass are not uncommon. Haylage is likely to contain less fructan than grass because it has already started to ferment. Hay is likely to have levels between those of grass and haylage.>>
Mindre fruktan i hösilage????
enligt denna artikel om jag fattar rätt?
från 2004 visserligen.
Jag har alltid själv ansett att hö är det bästa så jag försöker inte hitta motsatsen jag lovar ;-) Luktar godast också :-)