Hö eller hösilage till fånghäst?

Sv: Hö eller hösilage till fånghäst?

Min häst är 15 år gammal, hade aldrig haft fång (har ägt honom i 12 år).
Han har gått på kraftiga betet haft både jättebra och sämre hö, han stått på box och gått på lösdrift!

Förra vintern provade vi höensilage,(det ska ju tydligen vara bra med fri tillgång på lösdrift)...
Min älskling fick fång... Vet. ville varken säja ja eller nej att det vara av höensilaget, men jag är säker att det var det! Inget annat var ju skillnad mot alla tidigare år!

Det blev inget bete i fjol, får se om jag törs släppa honom i år efter en LÅNG invänjning!

Är det någon här som haft en häst som bara fått fång en gång? Och haft på bete?

Har hört att tar man bort det inte hästen "tål" ska inte fången komma tillbaka, om det nu var så att det var något i ensilaget han inte "tålde"!

Ni som har fånghästar på bete, hur vågade ni? Jag är livrädd att det ska komma tillbaka, med vill helst ha honom på bete...

Just fri tillgång tror jag inte alla hästar klarar, vare sig det gäller bete, hö eller hösilage.
Min häst fick fång vid fri tillgång på hö i lösdrift.
Jag vågar aldrig ge fri tillgång igen, vare sig av foder eller bete.
Just på vintern när det blev kallt stod hästarna bara och åt och rörde sig för lite.
Blev inte tjock men fick fång.

Det du säjer kan mycket väl stämma.
Min häst hade inte haft fri tillgång tidigare, och det enda dom gjorde var och stod i den där J**la ensilage balen!

Men i och med att ensilaget håller sig så kort tid, är det bara "vanligt" hö som gäller i år och inte fri tillgång!

Puttar upp gammal tråd, finns det några nya rön på det här?
Om vi förutsätter att höet och hösilaget har exakt samma världen, vad hade ni gett och varför?
Känns som om de flesta veterinärer fortfarande är ouppdaterade på fång, och föreslår fjolårshö. Men det gäller väl inte längre?

Det jag kan tänka mig ligger hösilage i fatet är att floran i balarna kan skilja sig åt så att det blir stor påfrestning på hästens tarmflora vid varje balbyte.

Jag läste den artikeln och det är delvis pga den jag kom att tänka på det här. Det står att man skall välja det grovfoder som har lägst sockerhalt, vilket hösilage oftast har men det kan lika gärna ha betydligt mer socker än hö. Säger alltså inte speciellt mycket, att minska sockret är väl redan känd kunskap?

delvis kl

I mitt fall vet jag inte vad mitt hösilage innehåller för socker då jag inte tog den analysen, så hur skulle jag göra isåfall? Ge av det ändå eller välja ett hö? Ponera att jag inte vet sockret i något av fodrena och inte heller har möjlighet att ta analys på det.

Just pga foderbytena iom varje ny bal talar ju tex för hö istället, men om jag i nuläget fått fång på min egna häst som redan går på hösilage så hade ju byte till hö inneburit just en foderbyte. Men det kanske inte spelar någon roll i det akuta skedet- skadan är redan skedd då?

Vi har så många hästar så vi "byter" bal varje dag, men ingen häst har fått fång på flera år och då på sommarbete. Vi har analyserat och har ca 10% socker. Att hö skulle vara lika i varje bal är ju bara fel.

Puttar upp gammal tråd, finns det några nya rön på det här?
Om vi förutsätter att höet och hösilaget har exakt samma världen, vad hade ni gett och varför?
Känns som om de flesta veterinärer fortfarande är ouppdaterade på fång, och föreslår fjolårshö. Men det gäller väl inte längre?
OM det med "exakt samma värden" innebär att det är samma sockerhalt också så väljer jag det som är enklast att jobba med rent praktiskt. I min värld är det inte plasten runt hösilagebalen som avgör ifall det är lämpligt som fångfoder eller inte.

Om du inte vet sockerinnehållet i hösilaget - antingen gör du en egen analys eller också chansar du.
Jag själv har en fångponny som är superkänslig för socker, hon fungerar utmärkt på fri tillgång till hösilage om sockerhalten är låg. Kommer det in en bal i hagen med mycket socker i, så reagerar hon direkt.

Jag måste säga att jag tycker att snacket om "foderbyte mellan varje hösilagebal", även om det är skördat vid samma tidpunkt och på samma åker, är överdriven. Här har vi inte märkt några reaktioner vid byte av bal i alla fall.

Att det är stor skillnad mellan olika hösilagebalar vet jag inte varifrån det kommer. När jag stod i stall med hösilage fick vi från en duktig bonde där man inte såg/märkte nån som helst skillnad mellan balarna men jag läser här på forat om folk som har just den erfarenheten. Och är ena balen riktigt blöt och nästa torr så borde? där väl vara viss skillnad i mikrofloran.

Vårt hösilage kommer från ett och samma fält och räcker hela höst-vinter -vår. Så nån jätteskillnad i mikrofloran har jag svårt att se. Hästarna får ju sin mikroflora i tarmen och byter inte foder som så. Saltsyran i magsäcken tar hand om en del innan det hamnar i tarmen dessutom.

Jag läste nyligen en artikel (tror det var länkat genom hästsverige) att det var bäst med ensilage till fånghästar, 2a hösilage och sist hö, eftersom socker och fruktan då skulle finnas i mindre mängd i ensilerade foder. Själv gav jag blött hö i somras när min ponny fick fång för första gången. Detta pga att veterinären sa det och att hösilage blir så lätt dåligt på sommaren. När vi började ta in hösilage kunde hon utan problem äta årets hösilage och har gjort det hela tiden nu. Innan åt hon också hösilage pga hosta. Dock måste man oavsett vilket foder man använder alltid se till näringsinnehåll/sockerinnehåll. :)

Min fånghäst äter hö på sommaren och hösilage tagen från gammal vall på vintern. Han har fått denna maten sedan han insjuknade i fång 2009 och hittills har det gått bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV