hö eller ensilage

vinkelina

Trådstartare
Om man önskar att hästen skulle gå ner ett kg eller två:angel: vilket är bättre att ge då?

Har flyttat och för första gången kan jag välja om jag vill ha hö eller ensilage. De få gånger hon tidigare ätit hö har jag upplevt att hästen blivit smalare, men kan ha varit inbillning. Vilket är bättre för hästen generellt sätt?

Kan tillägga att jag ej har tillgång till analys (har aldrig haft det utan fodrat med ögonmått)

Sv: hö eller ensilage

så då var inte min magkänsla helt fel. Känns nämligen som att hon skulle må bättre med hö

Det går inte jämföra ett kg hö med ett kg silage sådär rakt av man måste ha analys för att kunna svara på din fråga. Man måste veta ts halt och MJ bla. Har du inte det så måste du helt enkelt gå efter hur hästen ser ut. Blir den tjockare av silaget, dra ner på mängden men ge mer än vad du skulle gett på av hö då silage innehåller mer vatten. För hö gäller samma sak, dra ner eller öka beroende på hur hästen håller hullet. Men om hästen ska bantas så är det bästa en noga uträknad foderstat i kombination med mer motion. En häst ska aldrig svältas ner i vikt.

Lycka till!

Faktiskt inte. På SLU gjordes ett försök för att kolla om konserveringsmetoden påvekade näringsinnehållet. Dom tog gröda från samma vall, lät en del bli hö, en del ensilage och en del hösilage. När dom sedan jämförde energi och proteininnehåll, så skilljde det inte nämvärt mellan de 3 olika sorterna. Det som däremot skilljde var innehållet av lättlösligt socker (fruktos). Det var mest i hö och minst i ensilage.

Mmm, jag kan ha fel, men den informationen tog jag från ett tidningsurklipp med en intervju med Cecilia Müller från SLU.

Ensilage skulle jag inte ge till en häst, det är alldeles för blött och risken finns att de blir dåliga i magen.

Jag anser att om man kan välja så är hö bäst för hästen. Men det finns ju såklart undantag.

Ensilage skulle jag inte ge till en häst, det är alldeles för blött och risken finns att de blir dåliga i magen.

Jag anser att om man kan välja så är hö bäst för hästen. Men det finns ju såklart undantag.

Bättre för vem? Sockret är ju högre i hö.
Dessutom är hö ofta dammigt. Inte alltid men ofta.

Det beror väl på vattenhalten i ensilaget? Det mesta som säljs som hästmat är torrare än det man ger till kor. Visst kan de bli lösare i magen, men enligt uppgift från veterinär på K1 så har man i stort sett slutat operera tarmvred på hästar sedan man började ge ensilage. Däremot har man sett en ökning av karies och vad jag förstår så beror det inte på sockerhalten (som ju är lägre i ensilage) utan på syrorna som uppstår vid ensileringen.

Istället för konserverat gräs, torkat gräs. Många hästar får ju magproblem av ensilage. Hösilage är bättre men jag ger helst hö.
Hösilage och ensilage möglar ofta, det anser jag vara värre än damm. Jag blötlägger dessutom allt mitt hö.

StoraSyster: Att en häst är lös i magen beror på obalans i magen vilket kan ge många fler biverkningar än vad man tror. Dessutom hur bra mår du när du har diaree?
Allt hösilage/ensilage har inte lägre sockerhalt men genomsnittet är lägre.

Lös mage beror oftast på att man byter foder för snabbt eller att man ger hästen för lite grovfoder! SLU har undersökt detta och det finns inga belägg för att det ska bli någon obalans i magen oavsett om man ger ensliage, hösilage (som egentligen är ensilage med lägre vatteninnehåll) eller vanligt hö. Under ensileringen förbrukar mjölksyrabakterierna lättlösligt socker och därför blir sockerhalten lägre i ensilage än den skulle blivit i hö från samma vall.

Nej det är inte en garanterad obalans men det finns många hästar som inte fungerar på ensilage och eller hösilage trots fri tillgång och långsamt foderbyte.

Hur ofta kan man köpa hösilage/ensilage och hö från samma vall? Sockerhalten varierar från vall till vall från skörd till skörd. Det är en mängd olika faktorer som påverkar sockerhalten i fodret.

Jag kan på inget vis påstå att jag är foderexpert, den information jag har och de beslut jag tar angående foder till mina hästar hämtar jag från den forskning som gjorts kring detta - var har du hittat din information, Fjordtokan (jag kanske har letat på fel ställen, jag vill gärna var välinformerad så har du något bra tips om forskning så tar jag gärna emot det)? Generellt sett är mängden lättlösligt socker (ex fruktos) lägre i ensilage tack vare ensileringsprocessen, men man kan naturligtvis bara jämföra foder från samma vall, det antar jag att du håller med om. MEN generellt sett alltså mer socker i hö... Dessutom tycker jag att det är en viss skillnad på lösare i magen och diarré, eller...? Men som sagt, jag kan ha fel :)

Egen erfarenhet + forskning. PMa för sidor.

Kroven: För att sänka sockerhalten eftersom jag har en överviktig och IR-känslig häst. Och mitt hö har lägre sockerhalt än flera hösilage jag har kollat på. Jag blötlägger det och sedan får det oftast torka innan jag ger det till hästen men det beror på hur mycket tid jag har.

Du måste ha analys om målet är att hästen skall minska i vikt. Jag bytte från hö (analyserat ganska lågt med protein o högt MJ) till hösilage (högt med protein och lågt MJ) och hästen gick ner 50 kg på tre månader (överhull de sista åren pga höets analys). Bodde i ett bra område där de flesta höförsäljare tog analys på sitt hö och hittade en med superkvalité.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar