Hö analys

JessicaM

Trådstartare
Vart analyserar ni erat hö? Försökt att hitta något ställe som inte är lika dyrt som tex eurofins, men de kanske är billigare än andra hehe??

Har aldrig gjort en analys förut. Vad brukar man välja?
1*Näringsinnehåll för häst (energi, råprot, smb råprotein, NDF), pris 399 kr.

2*Tillägg med mineraler (Ca, P, Mg, K, Na och S) till ovanstående, pris 228 kr.

3*Mikrobiologisk analys, pris 580 kr.

4*Fe + Mn + Cu + Zn, pris 150 kr.

5*Selen (Se), pris 562 kr.

1:an fattar jag ju att man tar o 2:an kanske?

Sv: Hö analys

1an och 2an. Är onödigt att inte analysera mineraler när man ändå analyserar, då vet man ändå inte om foderstaten är i balans.

Mikrobiologisk analys ärför hygienisk kvalitet. Fe + Mn + Cu + Zn är järn, mangan, koppar och zink, dvs spårämnen. Ingen anledning analysera hö för det. Selen så svensk mark är så selenfattig att man räknar med noll generellt i stråfoder, så det beöver du heller inte analysera. Utan du ska ta 1an och 2an. 3an om du är fundersam ang hygieniska kvaliten.

Förutom eurofins finns som jag vet Hjortens lab och Agrilab. Förra året var (för hösilage) hjortens billigast med 550 kr inkl moms, sen agrilab 625 kr och eurofins 700 kr. Jag väljer dock faktiskt eurofins, de är störst och kanske fjantig men de känns mest tillförlitliga.

Varför inte Mg? *nyfiken*

När jag började räkna foderstater för många herrans år sedan så ansågs Mg vara "onödigt" att räkna på/lägga vikt vid, så därefter har det bara blivit så (ren slöhet från min sida....). Har siffrorna inlagda i mitt dataprogram för foderstatsberäkningar, men brukar inte titta på värdet som blir :o

laddade ner hjortens blankett..

Botanisk sammansättning i vallfoder
……mindre än 50% baljväxter
……mer än 50% baljväxter

Önskade analyser:
………..Grundpaket, idisslare
TS, ENERGI. RÅPROTEIN, AAT, PBV, NDF, KALCIUM, FOSFOR, MAGNESIUM, KALIUM

……….Grundpaket häst
TS, ENERGI. RÅPROTEIN, KALCIUM, FOSFOR, MAGNESIUM, KALIUM

………..Mögel

………..Övriga analyser
……………………………

Fattar typ noll av detta. Vad skriver jag??

Tja det är inte så konstigt.
Avsnittet för idisslare kan du hoppa över helt om du inte har kor eller får.
Grundpaketet för häst ger dig det viktigaste du behöver för att räkna ut en foderstat.
Mögel är mögel och ger svar på den hygieniska kvalitén på fodret. Är det hö som välgjort på fältet och vältorkat så ger det inte något bra svar. Dessutom kan det svänga väldigt fort med hö om man inte kan förvara det riktigt torrt. För ensilage och inplastat foder ger det en bra överblick på om det har blivit rätt gjort och är ett bra foder.
Övriga analyser är om man ha något speciellt kollat som t ex analys av jorden där man odlar eller något annat som inte ingår i foderanalyserna.

Ja så det första med baljväxter innebär att man ska svara på om det finns mycket klöver, lusern eller ärtväxter i vallen som fodret är taget ifrån. Normalt till hästar så är det mindre än 50%.

Vilken tur att du startade en sån här trå, jag ska nämligen skicka in för analys och jag fattar noll och nada! Hehe
Det här har dock gjort mig lite klokare, borde finnas en handbok för dummies ang höanalys ^^

"Priset för en komplett analys är 250 kr (exkl moms). Om mineraler ej önskas analyseras är priset 200 kr (exkl moms). "

finns 2 paket. ett med allt och ett utan mineraler så jag tror att det stämmer med priset

Kolla så det inte är ngt gammalt pris som ligger kvar bara (såg själv just det du skriver på hemsidan nyss).

Annars antar jag det går dåligt för dem, om de halverat priset sen förra året, men det är ju i så fall bara att tacka och ta emot om man nu behöver analysera =)

*kl*
En kanske rätt dum fråga men tar man några strån, lägger i ett kuvert och postar tillsammans med namn/adress från avsändaren? Eller det ska läggas i en plastpåse först?

"Priset för en komplett analys är 250 kr (exkl moms). Om mineraler ej önskas analyseras är priset 200 kr (exkl moms). "

finns 2 paket. ett med allt och ett utan mineraler så jag tror att det stämmer med priset

Jag tolkade texten på deras följesedel
"Grundpaket 1: Ts, råprotein, energi,AAT, PBV, NDF, aska

Grundpaket 2: Ts, råprotein, energi,AAT, PBV, NDF, aska ,Ca, P, Mg, K"

som att "komplett analys" innebär Grundpaket 1, men det kan ju mkt väl vara som du skrev, och att "komplett analys" isf motsvarar grundpaket 2.

*ska genast kolla upp ifall jag ska avboka min analys från Eurofins och satsa på Agrilab istället*

Jag skickade höstens analys till Agrilab och betalade 313 kr allt som allt. Komplett analys med ts, energi, smrp och mineraler.

Gick in på agrilab och läste den där blanketten man skickar in. som vanligt, fattar nada!!

fodrets id, märktext och skörddatum... eh ingen aning

tar man 1:an o 2:an för 250:- exkl moms ????????

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 804
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 275
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar