Hö analys.

Sv: Hö analys.

hur stor är din häst ? hur mkt väger på ett ungefär ?? är enklare att veta vad den behöver då...

okej, borde behöva ganska mkt mat då... har själv ett varmblod på 156 cm 500 kg han äter 16-18 kg hösilage med en kvot på 6.7 + 1.5 kg lusern för att få upp kvoten till 7.4.
Kollade just på mustangs proteinfoder, men tyckte de innehöll lite lite protein om du ska få upp kvoten, finns säkert andra fodermärken med högt proteinvärde. Men krafft har ju krafft protein som innehåller 330g SmRp och mustangs protein+ innehålelr bara 130g SmRp. Tror därför det blir svårt att få upp kvoten med mustang fodret. Din häst borde ha en ungefär 450 SmRp/dag, men det stämmer inte jämt en foderstat är så individuell och tabellerna stämmer inte jämt, min häst går just nu på typ det dubbla SmRp som han borde ha enligt tabellerna.

Men för att få upp kvoten skulle jag nog ge 1.5-2 kg krafft protein så borde du få en kvot runt 6

okej, borde behöva ganska mkt mat då... har själv ett varmblod på 156 cm 500 kg han äter 16-18 kg hösilage med en kvot på 6.7 + 1.5 kg lusern för att få upp kvoten till 7.4.
Kollade just på mustangs proteinfoder, men tyckte de innehöll lite lite protein om du ska få upp kvoten, finns säkert andra fodermärken med högt proteinvärde. Men krafft har ju krafft protein som innehåller 330g SmRp och mustangs protein+ innehålelr bara 130g SmRp. Tror därför det blir svårt att få upp kvoten med mustang fodret. Din häst borde ha en ungefär 450 SmRp/dag, men det stämmer inte jämt en foderstat är så individuell och tabellerna stämmer inte jämt, min häst går just nu på typ det dubbla SmRp som han borde ha enligt tabellerna.

Men för att få upp kvoten skulle jag nog ge 1.5-2 kg krafft protein så borde du få en kvot runt 6

Ska jag fortsätta att ge lika mycket lucern då? Hullet är ju bra, men vill ju att han ska få i sej det han behöver för att kunna bibehålla och bygga mer muskler.

Hur mkt lusern ger du och hur mkt SmRp innehålelr det ??

1 kg/dag så det är inte så mycket ingen aning om SmRp:t, det är köpt på city gross Lucern piller tror ja det heter, ett danskt foder, fy fan säger då det, du är en ängel som orkar med mej och min tröga hjärna, men jag tror jag börjar fatta lite ivarifall:d

hehe det är lugnt :rofl:, du lär dej ju :)
Men har du inte kvar påsen ?? men det borde väl ligga någonstans runt 100g SmRp men kan inte räkna ut kvoten om jag inte vet SmRp och MJ på lusernet.
Annars borde det här funka: 13 kg hö, och 1.7 kg krafft protein och mineralerna han äter nu.
Har räknat ut hans behov:
MJ: 84.85
SmRp: 507.9

Får han det jag har föreslagit får han i sig 717 SmRp och 116.6 MJ
kvoten blir då 6,1. SEn stämmer inte allt när man räknar ut det efter tabeller en del hästar behöver mer lr mindre av vissa skaer och en del behöver en hägre kvot. Att han får mer SmRp och MJ än vad hans behov är spelar inte så stor roll, min häst går nu på nästan det dubbla hans proteinbehov....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka