Hö-analys utan kalcium/fosfor

T

tigeremma

Alla hö-analys kunniga!

Jag tänker för första gången göra hö-analys på det hö jag köpt. Köper av en bonde jag känner som inte har förstått det här med att analysera höet (det ser grönt och fint ut säger han bara ;)) så nu tänkte jag göra en egen analys då jag vet att jag ska köpa av samma bonde hela året.

Har tittat runt lite på tre olika labb (hittade tips i en annan tråd här på buke!) och på ett av ställena (eurofin) kan man välja att analysera protein och energi i höet för 335 kr. Vill man ha med kalcium, fosfor, magnesium
och kalium-värden tillkommer 191 kr.

Min fråga är: Hur viktigt är det att ta reda på även mineralvärdena? Kalcium/fosfor-kvoten är väl ganska viktig men kommer man långt även med att veta energi/protein halten? Med tanke på eventuella kraftfoder et.c.

Sv: Hö-analys utan kalcium/fosfor

jag tycker faktiskt att mineralerna är det viktigaste... de andra sakerna upptäcker man ju ganska fort, hästen går ner i vikt eller blir muskel fattig...

men då är det ju redan "för sent"

med mineraler är det ännuvärre... där märker du inget förens det är försent på riktigt... och en del saker är riktigt farligt att överutfodra med!

jag tycker absolut att det är värt de extra pengarna!

Kalcium/fosfor är väldigt viktig och kan variera mycket så jag rekommenderar att du tar både energi/protein och mineralerna

Jag tog inte mineralanalys, trots att det inte kostade så mycket (550 kr hos Djur och Natur). Men jag hade inte mer pengar just då så det fick bli så. Kanske kommer ta en till senare, när nästa parti kommer in. Då blir det full analys med mineraler och allt! Eller kan man ta enbart mineraler hos något lab?

Ja, hos Analycen (eller Eurofins heter de väl numera?) går det iaf, det har jag gjort. Men det borde gå hos alla lab tycker jag.

Det är ju viktigt att ha kol på Ca/P kvoten, blir det fel där så ur kalkas skelettet, att se mineralbrist är inte så lätt. Att se om det är mkt MJ eller lite protein är ju ganska mycket enklare...

har inte sett det någonstans, bara i kombination med att man tar en helanalys. Men jag ska ringa analycen och kolla, det borde gå tycker jag.

Jag mejlade och frågade, på den andra följesedeln på sidan står det att mineralanalys är endast i kombination med grundanalys. Verkar ju kocko om de har olika krav på olika följesedlar.. Fick svar från Hjortens lab, det kostar nästan lika mycket att göra mineralanalys som fullt paket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 187
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka