Hö analys, ett måste ?

Sv: Hö analys, ett måste ?

Jag skickade in höanalys för första gången förra året (haft häst i 20 år och de har alltid mått bra)
Blev därefter kontaktad av Kraffts rådgivare och fick foderstater att följa. Jag regerade på de kraftiga givorna kraftfoder men trodde att det skulle vara så "nu för tiden"
Resultat: Mitt dräktiga sto blev jättesjuk i FÅNG.
Hade jag följt mitt hjärta hade hon aldrig fått så mycket extra foder...
Kontentan i det hela :Även om du analyserar ditt hö och fixar med tillskott mm så är det ALLTID din inre känsla och din egen vetskap om din egen häst som ska vara det viktigaste.

[
Kontentan i det hela :Även om du analyserar ditt hö och fixar med tillskott mm så är det ALLTID din inre känsla och din egen vetskap om din egen häst som ska vara det viktigaste.[/QUOTE]
:bow: :bow: :bow:

Helan skrev:
Jag skickade in höanalys för första gången förra året (haft häst i 20 år och de har alltid mått bra)
Blev därefter kontaktad av Kraffts rådgivare och fick foderstater att följa. Jag regerade på de kraftiga givorna kraftfoder men trodde att det skulle vara så "nu för tiden"
Resultat: Mitt dräktiga sto blev jättesjuk i FÅNG.
Hade jag följt mitt hjärta hade hon aldrig fått så mycket extra foder...
Kontentan i det hela :Även om du analyserar ditt hö och fixar med tillskott mm så är det ALLTID din inre känsla och din egen vetskap om din egen häst som ska vara det viktigaste.
Så synd att hästen blev sjuk! Du måste haft otur med Krafft-analysen. Jag har lyssnat på en del foderrådgivare från dem som är VÄLDIGT kunniga, så det förvånar mig att de gjort en uträknad foderstat som är så felaktig.

Jag räknar alltid foderstat själv, men förra året fick jag en från Krafft (ingick i analyskostnaden) och jämförde med min egen. Jag tyckte den var likvärdig som min, faktiskt till och med lite lägre "doser" än vad jag ville ge (och då har jag ändå islänning och räknar bort 10% på "c-ponnyvärden" för att de är så lättfödda).

Det allra viktigaste för att förhindra fång är ju en lååångsam invänjning på nya foder.

Många dumma saker har kommit från Kraffts foderrådgivare...så man bör ju ta dom med en nypa salt. Synd på din häst bara..

Joviist , Ska du räkna ut den korrekta foderstaten till din häst så krävs det en höanalys. :)

Ok! Du kör alltså ponnytrav. Men då är det ju ännu mer aktuellt att ta analys på höet. Eftersom russet/shettisen ska prestera mer än vanliga ridhästar.
Min dotter har också kört ponnytrav så jag har varit involverad i detta rätt så mycket.
Hade jag vetat det jag vet i dag så tror jag nog att vårt russ hade varit ännu bättre än han var.
För då var analysen inte lika viktig som det är för mig i dag när jag köper mitt hö resp hösilage.

Jag har alltid fodrat med ögat och aldrig analyserat höet.

Grundsten ett är att köpa ett bra hö, vilket man tar reda på genom att lukta, titta och känna på höet.

Grundsten två är att vara uppmärksam för hästens hälsotillstånd.

Jag har läst en del om utfodring och om olika spårämnen osv osv. Kan räkna foderstat med bokens hjälp, så att säga. Men det har aldrig känts nödvändigt.

Jag tävlar inte, jag har inga toppresterande hästar, jag har bara en trevlig och välmående "sällskapshäst" som sätter muskler som hon ska, har bra hovar, blank hårrem och ett gott humör. Det är huvudsaken för mig. Sen om hon går miste om några gram av det ena eller det andra så undrar jag vilken skillnad det kan göra när det ändå funkar som det är? Kan tilläggas att min häst är 20 år och har "ögonutfodrats" i större delen av sitt liv. Ev. brister etc borde ha visat sig nu?

Jag brukar jämföra med hur vi utfodrar våra hundar eller hur vi själva äter. Jag tror inte jag behöver säga mer än så för att ni ska förstå tankegången.

Dessutom går min häst på bete tre månader varje år, åtminstone. Hon får då ett extra tillskott av havre och betfor när vi rider men i övrigt får hon klara sig på det naturen bjuder på. Och ja, hon överlever sommaren utan att tappa i vikt eller i ngt annat väsentligt heller. Jag säger: Herregud, hästar är hästar. Är man inte ute efter att vinna SM så klarar de sig. Bara man har vettet och den allmänna hästkunskapen med sig, i utfodringen och i allt runtomkring våra hästar.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur just du utfodrar dina hundar, men liknelsen människor, du kan ju inte dra en jämförelse mellan oss människor vad vi VÄLJER att äta och vad din tvingas äta ?? Det var en dum jämförelse. Mina hästar har också gått på bete 3 mån varje år, men till skillnad från dig så ger jag inget tillskott även om jag rider/tränar. Varför gör just du det under sommaren...menas: varför är det så noga då bara för att du råkar rida/träna hästen ? Ja hästar är hästar, men hästar är ändock helt beroende av vad dess ägare stoppar i den. Även om mina hästar aldrig strävat efter SM eller liknande anser jag att dom även kan få de bästa förutsättningarna även om dom nu mestadels skrotar i en hage. Typiskt för människor som inte analyserar att dra upp gram hit och dit..oftast handlar det inte om gram som felar utan kilon...

Jag menar att vi människor rullar på rätt bra trots att vi inte äter efter mallarna. Och nej, det betyder inte att vi kan slänga till hästarna vad som helst, det är INTE min poäng.

Med tillskott under sommaren menar jag inte att hon får mer foder än under övriga året, utan att lite havre och betfor är det ENDA foder hon får utöver betet. Annars får hon även vitaminer, mineraler, kornkross och pellets så under sommaren är det inte alls noggranare, tvärtom.

Vad som är "bästa förutsättningarna" varierar från person till person att avgöra. Så länge jag har en uppenbart välmående häst så tycker JAG att det är de bästa förutsättningarna under vilka hon lever. Och det handlar inte bara om foder utan om allt omkring henne. Det ENDA beviset man kan få för att ens hästhållning, och utfodring däri medräknat fungerar, det är - hästen. En häst som mår bra är det bästa betyg man kan få på sin hästhållning, eller hur?

Om du tycker att det är viktigt med att räkna foderstat så varsågod. Jag klankar inte ned på det, även om jag har erfarenheter som säger att vilka värden man får fram kan variera väldigt mycket och dessutom måste man avgöra genom vilka fodermedel man vill ge hästen de ämnen den behöver.

Om det nu är kilon som felar, enligt pappret, så låt det vara det. För mig handlar det om vanligt, hederligt hästvett. Min häst mår bra och fungerar. Punkt slut. Skulle jag behöva mjölka ur henne varje droppe prestation i tävling osv så skulle det vara en annan sak, jämför idrottsmän och deras dieter. Men hon har aldrig varit sjuk så länge jag haft henne, aldrig tappat i hull och alltid mått bra, helt enkelt. Jag är helt nöjd med det.

Senast ändrad:

Förut tog vi alltid prover på vårat grovfoder men sen ändrade vi taktik och kör istället fri tillgång, eftersom analyserna inte gäller för alltid utan bara just den dagen efter en vecka är värdena helt annorlunda än de va veckan tidigare. Så hästarna får istället äta hur mycket grovfoder de vill och våra hästar är friskare, mer harmoniska och gör bättre ifrån sig i sitt arbete.

Vilka värden menar du det är som ändrar sig från vecka till vecka?

Apbt_APHA skrev:
Förut tog vi alltid prover på vårat grovfoder men sen ändrade vi taktik och kör istället fri tillgång, eftersom analyserna inte gäller för alltid utan bara just den dagen efter en vecka är värdena helt annorlunda än de va veckan tidigare. Så hästarna får istället äta hur mycket grovfoder de vill och våra hästar är friskare, mer harmoniska och gör bättre ifrån sig i sitt arbete.

Vilka värden är det som ändras?
Menar du att bara för att hästen har fri tillgång på grovfoder så täcka alla behov?

Fröken_Skåne skrev:
Man kan inte se på höet om det är bra eller dåligt..jag har förr inte tagit höanalys men är mer för det nu då det finns så mycket olika viktiga ämnenen som spelar in för att hästen ska må så bra som möjligt.
Till stor del kan man visst se det, anser jag OM man har kompetensen vill säga. :angel:

Vet man när höet är skördat och vilka förutsättningar just den åkern har samt vad för gräs där är sått så har man en grund. Därefter kommer omständigheterna kring skörden. Sen använder man öga och näsa.

Glöm det! Man kan aldrig se vad för värden ett hö har ovasett om du visste det förra året eller förra.

Jag menar att vi människor rullar på rätt bra trots att vi inte äter efter mallarna.

Visst gör vi det. Men så är vi också tjocka, feta och en del är smala.Och en del mår uppenbarligen inte bra av oss människor alltså. :smirk:

Hej. Jag har inte någon höanalys och ännu så länge verkar lilla pållen må bra. Men egentligen så är jag FÖR analys. Dels för att vara säker på att inte det helt "plötsligt" poppar upp något stort problem som
några här påpekar t ex proteinbrist.

Sen kan det handla om ekonomi också. För jag har kanske ett sånt "superhö" så jag behöver kanske egentligen inte tillsätta något?

Och sen tycker jag att det ÄR skitkul att själv fixa och dona med olika uträkningar mm :banana:

Problemet är bara att jag fattar inte hur man gör? Har försökt att följa olika trådar här om ämnet men jag måste vara lite "kocko" :o

Dessutom har vi hoppat runt en del mellan olika höbönder pga att någon sålt slut på sitt hö, någon hade så dålig vikt i sina balar mot vad de lovade etc så det kändes lite för dyrt att betala en höanalys när vi ändå fick köpa av någon annan månaden därpå.

Men nu har vi hittat en bonde som har fräscht, väldoftande hö och där balarna är så stora som han säger och priset är bra. Det är dock inte analyserat men jag har faktiskt tänkt att göra det nu.

Sen ska jag plåga de andra här på Buke så att jag kan lära mig själv hur man gör. Men även om jag har analys om ett tag så kommer jag givetvis ändå att använda "ögat". För mig betyder siffrorna i analysen inget annat än en liten ledtråd till hur jag bör fodra.

En grovfoderanalys + uträknad foderstat är ju just inget annat än EN hjälp. Sen har man också ögon att se med, och händer att känna efter med. För mig har det dock varit en suverän hjälp, när man vet vilka värden som funkat tidigare år.

Har köpt hö från samma ängar sedan flera år tillbaka, men med olika värden. MJ har varit från 7,2-8,2, inga större skillnader.
Smb Rp har varierat från t ex 19-30-41-49, och mellan 19 och 49 är det stor skillnad i vad man kompletterar ... Skönt att veta innan det syns, även om vi då visste att det skulle vara dåliga värden.

En bra vägledning i räkning tycker jag häftet om foderstatsuträkning (hästens näringsbehov och fodermedel) som Christina Planck skrivit är. Detta beställs från SLU:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek
eller publikation@service.slu.se

Ja, eller också kan du KRÄVA analys på höet INNAN du köper. Fråga sedan på buke om det höet har bra värden innan du beställer hem av det.
Så gör iaf jag. Blir inte dyrare för det. För bonden om den är stor och har mycket hö får ju allt sålt iaf. Har det bra värden så kan han ju öka lite i kg priset.

Nej, precis, och bristsjukdomar samt diabetes och liknande är vanliga. Så som jag skrev, med det menar jag inte att vi kan slänga till våra hästar vad som helst. Men sen finns det de individer som mår bra också, trots att "foderstaten" inte är korrekt :smirk:

Ville bara dra en intressant jämförelse som visar hur noga vi är med våra hästar medan vi själva många gånger får det bra mycket sämre. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar