Hö analys, ett måste ?

L

lindaplutt

Finns det någon här som INTE skickar in sitt hö på analys och tycker det funkar endå ?

Jag har alltid fodrat "med ögat" och tycker det har funkat bra. Oftast ser man om det är bra eller dåligt hö och om man köper från samma ställe år efter år så vet man att det är bra kvalité på det.

Självklart vet man inte riktigt om hästen får i sig tillräckligt med vitaminer eller mineraler. Men kan man se det på hästen på något sätt ? Har alltid haft en glad, pigg ponny som e bra i hullet..

Sv: Hö analys, ett måste ?

Man kan inte se på höet om det är bra eller dåligt..jag har förr inte tagit höanalys men är mer för det nu då det finns så mycket olika viktiga ämnenen som spelar in för att hästen ska må så bra som möjligt.

Jag anser att man kan det! Om du tittar på ett grönt hö med tunna strån och jämför det med ett hö som är lite mer "dammigt" i färgen med grova strån. Nog ser du vilket som ser ut att innehålla mest protein ? Eller är jag helt ute och snurrar nu ? :confused:

Samtidigt, är inte hästar som en del människor ? Jag kan tillexempel äta HUR mkt mat som helst utan att gå upp ett kilo, medans flera personer jag känner inte ens kan lukta på mat utan att gå upp.
Om någon skulle räkna ut en mat analys till mig så skulle jag gå ner jätte mkt och se ut som ett benrangel..

Visst, Hö analys kan vara bra till väg ledning, men borde det inte gå lika bra att fodra med ögat ?

Jag kan förstå som du tänker, och jag är inne på det spåret en del också..jag tycker man ska anlyser för att ha koll på vad man ger sin häst, men sen kanske man inte kan gå efter alla siffror utan som du säger, man får fodra lite med ögat, vara uppmärksam och se vad hästen mår bäst av

Ja precis, en del verkar vara så benhårda på det här med dessa siffror :P Men det skulle helt klart vara intressant att skicka in mitt hö på analys, så kan man se om man missat nått. Hur mycket kostar det ?

lindaplutt skrev:
Ja precis, en del verkar vara så benhårda på det här med dessa siffror :P Men det skulle helt klart vara intressant att skicka in mitt hö på analys, så kan man se om man missat nått. Hur mycket kostar det ?

jag betalde runt 500 kr...

och jag tycker inte att hö- analys är ett måste.. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tur för de jag köpte hösilaget ifrån har inte tagit analys men en som köper av dem gjorde det :D

hehe okej , vilken tur du hade :D SKa försöka att peppa dom andra i mitt stall till å skaffa en analys,så kan man dela lite på pengarna. 500 pix va ganska dyrt för mej just nu :o

Om någon skulle räkna ut en mat analys till mig så skulle jag gå ner jätte mkt och se ut som ett benrangel..

Hur kan du veta det i förväg då du inte ens försökt ? Det är ju bara ett antagande. Provar man så kan man aldrig veta.

Mynta2 skrev:
Hur kan du veta det i förväg då du inte ens försökt ? Det är ju bara ett antagande. Provar man så kan man aldrig veta.

Höh ? Menar du mig nu eller hästen ? :D Jag skrev att jag skulle tycka det var roligt med en Hö analys. Men min ekonomi pallar inte det just nu. Dessutom är det inte nått jag prioriterar eftersom jag har en häst som är bra i hullet och lagom pigg, fin i pälsen med bra hovkvlité. Jag är INTE emot analyser..

Visst kan du bara fodra med ögat, problemet kommer ju senare då hästen inte håller önskat hull...Vad ska du då ge ? energi ser man snabbt, då magrar hästen, men proteinbrist ser du inte förräns flera månader efteråt, och då har ju hästen gått med brist länge. Och det är väl inte speciellt shysst mot hästen va ? Analys och ögat är ju 2 hjälpmedel man använder. Det ena utesluter ju inte det andra. Men många tror ju att: Har jag analys så behövs inte mitt öga och tvärtom. En analys är ett stort hjälpmedel i ett stall, dels för ägarens plånbok och för att snabbt kunna ändra om hästen inte fungerar tillfredsställande. Men som sagt, man kan fodra utan att ha en aning om vad grovfodret innehåller, man kan bara hoppas det håller, men misslyckandet brukar vara ganska stort.

Jo, visst är kanske hästen fin och så. Men undrar hur den ser ut i skelettet tex.
Du vet ju inte hur mycket kalcium, magnesium eller fosfos som finns i ditt hö resp hösilage.
Sedan så prioriterar jag analys framför snygga kläder till mig själv.

Mynta2: Håller med, problemet är att jag faktiskt aldrig har haft problem med en häst som inte hållt hull. Så på så sätt tycker jag det funkar bra som jag har det. Skulle hästen magra ur eller eller få dålig päls så skulle jag skicka höet på analys och göra en riktigt ordentligt genomgådd foderstat. För övrigt, förr i tiden fanns det inte hö analyser, tror du att alla hästar mådde dåligt ?

Gejsa: Skelettet var nog den hittils bästa orsaken till att skaffa hö analys som jag har hört. Tack.
Tror du att jag hellre köper dyra märkes kläder än att se till att min häst mår bra ?! För så kan jag säga är inte läget...

Vet inte hur du gör. Men jag skriver att det är så i mitt läge.
Många gör ju så. Köper fina ridkläder i stället för att tex analysera höet. För att analysera ett hö får man ju bara ett papper hur höet ser ut vad för värden det är i det. Det kan man inte glänsa i som med ett par nya byxor tex.

Många tycker ju att man kan se att hästen mår bra genom att den glänser osv. Men det räcker ju med att ge lite matolja varje dag så börjar pälsen glänsa.
Det behöver ju inte vara så att hästen mår bra för det. Skadorna kommer oftast till sist om inte nu utan när hästen är äldre. Om den fått dåligt med något viktigt som unghäst tex.
Säger så för jag har varit så själv med mina hästar. Men har sedan ett par år tillbaka gjort foderstater med analyserat hö resp hösilage.

Klart det funkar.... när det gäller energibehovet så ser man ju rätt tydligt om hästen får för lite, då blir den ju märkbart tunn snabbt. När det däremot gäller proteinbehovet så tar det ju x antal veckor/månader innan man märker av att hästen fått för lite (tappar muskler) och då tycker jag personligen att det är onödigt att ta den risken. Jag gör alltid analys och räknar foderstat. Därefter tittar jag självklart också på hästen/hästarna så att jag ser att foderstaten stämmer för individen.

lindaplutt skrev:
Jag anser att man kan det! Om du tittar på ett grönt hö med tunna strån och jämför det med ett hö som är lite mer "dammigt" i färgen med grova strån. Nog ser du vilket som ser ut att innehålla mest protein ? Eller är jag helt ute och snurrar nu ? :confused:
Ja, tyvärr är du nog det. ;)
Proteininnehållet kan du aldrig se på höet. Däremot kan du möjligen lista ut ungefär var det ligger om du vet hur vallen var odlad/gödd och när höet togs, hur väderförhållandena påverkar gräset och hur mycket det växt.
lindaplutt skrev:
Samtidigt, är inte hästar som en del människor ? Jag kan tillexempel äta HUR mkt mat som helst utan att gå upp ett kilo, medans flera personer jag känner inte ens kan lukta på mat utan att gå upp.

Visst, Hö analys kan vara bra till väg ledning, men borde det inte gå lika bra att fodra med ögat ?
Visst är hästar olika! Mellan raser skiljer en hel del och också mellan individer inom samma ras kan det skilja. Därför ska man naturligtvis komplettera sin analys och beräknade foderstat med att titta på sin häst. Är den tunn så har den större behov än "tabellvärde" - är den tjock så kräver den mindre än vad "tabellen" anger.

Nej, förr i tiden hade man inte analyser..men däremot hade man bra och dåliga hästår..Dvs: ena året fick man hästar som höll, andra år hästar som inte höll måttet. Men varför strävar du bakåt i tiden och tänker på vad folk gjorde då ?? Förr är ju förr och nu är ju nu, utvecklingen går framåt..försök hänga med i nuet och sluta stirra bakåt. Misstag som gjordes förr kan rättas till nu.

Men tillbaka till analys och hull...alla hästar faller heller inte ur så ögat ser det, grejjen är att din häst kan ha svårt att sätta muskler..hur mycket man tränar och tränar så sätts inte de rätta musklerna. Detta kan då bero på proteinbrist. en del hästägare bara *accepterar* att: Min häst kan inte sätta muskler, ok..istället för att ta reda på faktiska orsaken om VARFÖR.

Måste erkänna att jag inte analyserar mitt grovfoder men om jag hade en häst som ska prestera mycket så vore analys en självklarhet. Mest för hästen men även för ekonomins skull. Kraftfoder är ju som bekant tämligen dyrt, och med ett bra grovfoder så kan man hålla den kostnaden nere.

Kan också erkänna att vi inte har analyserat hö i stallet. Förmodligen mest för att hästarna är fina och mår bra (vad jag kan se i alla fall..) och för att vi har olika höleverantörer under året. Men visst har jag funderat på det.. 500 kr är ju överkomligt om man delar det på alla i stallet. Hur exakt gör man en hö-analys och vart får man det gjort? Funderar lite på det där med att räkna foderstater också (annars är ju analysen rätt bortkastad..), hur vet man exakt hur mycket ens häst behöver? Jag menar, alla varmblodstravara på 150 cm kan ju inte ha samma behov, det måste väl ändå kunna variera..? Eller är jag helt ute och cyklar..? :confused:

Svarar till alla nu :
Först vill jag bara säga tack så mkt, funderar faktiskt skarpt över att analysera höet nu när jag hört så mycket grejer för det. Om jag ska vara riktigt ärlig så är det ingen runt om mina häst kretsar som analyserar sitt hö. Men jag antar att det inte är så många som gör det i ponnytrav världen.
Det som gör att jag funderar på att göra det är det någon påpekade om proteinet, har själv unhäst och målet är ju alltid att hon ska få vara frisk och kry så länge som möjligt.

Men vart skickar man analysen ? och hur räknar man ut den sen ? Antar att när alla dessa siffror kommer så kommer det kännas som värsta grekiskan :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(