B

Bellson_

jag har ingen höanalys än så jag vet att det är omöjligt att veta exakt, men tror ni att det "fattas" någonting i denna foderstaten. Han är en 5 årig d-ponny med fint hull.

8 kg ensilage.
1 kg krossad havre.
½ liter (torr) betfor. (alltså han äter den inte torr)
Chevinal plus.
1 msk magnesium.
2 kg morötter.
1 dl kalk i veckan.

Förut gav jag honom alger också men jag slutade med detta för han gillade det inte, men behöver jag ge mer mineraler ?

:bow: :bow:

Sv: hmm ..

Vet du vad hösilaget har för ts halt? Om det har en låg ts halt tycker jag 8 kg är i minsta laget. Hur mkt väger hästen?
Sen undrar jag hur mkt chevinal du ger? Du kan behöva komplettera upp med mer selen.Övriga mineraler är omöjligt att svara på om inte analys finns.

okej , jag ger ett halvt sprut. jag vet inte hur mycket det är men det är så mycket det ska vara iaf. jag ger 10 kg nu när det är kallt så ger jag 8 när det är lite varmare. jag vet inte vad det har för ts men jag tror att det är högt.

Oki. Men jag tror ändå du behöver komplettera med mer selen, om hästen väger 400kg har den ett selenbehov på 0.8 mg/dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 245
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar