hmm rinnig i ögat

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 965
S

spindel_17

hej

medryttartjejen tog in hästarna och upptäckte att min ena rann ur ögat och kunde inte öppna det.
sen kollade jag när jag kom ut o fodrade för kvällen.ja ögat rann mkt hon var röd i ögat(slemhinnan)o hade ont.men kunde titta med det nu.
det har vatt såhär då odå nu på kortare tid. fast inte så illa men det har kommit ioch gått med jämna mellanrum.
först trodde jag hon stuckit sig på nån gren eller buske.
men ska jag ta ut vet om det är nån inflammation eller bara ringa o höra med henne:p

Sv: hmm rinnig i ögat

Spola med koksalt i ögat, gör ingen skada även om hornhinnan är skadad. Lyft upp ögonlocket lite och spola med en spruta.

Möjligt.
Men det är en veterinär som måste ut för att kolla hornhinnan.
Ju längre man väntar destå jäkligare blir det med upp till 10 behandlingar per dag..
Man laborerar inte med ögon.

AM

oavsett om det är en skada eller en inflammation så är det ju troligt att pålle behöver medicinsk beh. även om det "bara" är en inflammation så kan den göra stor skada på ögat om det inte blir rätt beh. särskillt som det kommit och gått.

okej då vet jag!!tack för svar!!!
jag ska ringa veterinär imorn...:)

Visst, men det kan lika väl vara ett skräp som irriterar!

Visst, men det kan lika väl vara ett skräp som irriterar!

...och då vet du också att skräpet kan skada hornhinnan antar jag...
Och att skräpet kan sätta sig på insidan av ögonlocket. Och då får du allt jobba på om du ska hitta det. :smirk:

Antar att du inte har haft ögonpatienter.
För den dagen hästägaren får börja behandla en hornhinna så kommer samme hästägare att vara mycket vaksam och hellre ringa veterinär en gång för mycket.

(själv har jag hållit på med ett "skräp" sedan den 5 maj 2005. Och ja. ringde omedelbart)

AM

Hur har det gått? Vad sa veterinären?

Jag har precis fått min häst friskförklarad efter ögonproblem. Det gick från att "bara" vara en liten prick (som inte blev grön med det flourecerande (eller vad det nu heter) medlet) som behandlades med antibiotika, via ett hornhinnesår som var en halv cm i diameter och som blev behandlat med annan sorts antibiotika och i fler doser. Nu syns bara en svag prick, som ett ärr, och det får nog pållen leva med. Min häst kom under behandling första dagen som jag märkte att ögonlocket hängde aningens mer än på det friska ögat, och ändå blev skadan värre först. Så jag hade också gjort so Nafayette och ringt veterinären direkt.

Ja ja ja, men man kan väl alltid PROVA först och se om det är ett skräp. Vet väl själv hur det kan vara om man får in nåt där... Får man bort skräpet blir hästen bättre på en liten stund. SEN om det inte verkar bli bättre kan man kontakta vet. Brukar själv inte springa till läkaren för minsta heller...

Hur har det gått? Vad sa veterinären?

Jag har precis fått min häst friskförklarad efter ögonproblem. Det gick från att "bara" vara en liten prick (som inte blev grön med det flourecerande (eller vad det nu heter) medlet) som behandlades med antibiotika, via ett hornhinnesår som var en halv cm i diameter och som blev behandlat med annan sorts antibiotika och i fler doser. Nu syns bara en svag prick, som ett ärr, och det får nog pållen leva med. Min häst kom under behandling första dagen som jag märkte att ögonlocket hängde aningens mer än på det friska ögat, och ändå blev skadan värre först. Så jag hade också gjort so Nafayette och ringt veterinären direkt.

jag har ringt och ringt utan svar!!!och jag har smsat som en galning oxå!!!

men när jag kom till stallet idag så var det värre typ.
det rann massor o det kom gult ibland och hon var svullen o hade ont o slemhinnorna var illröda!!!!!jag har ju ringt hela jäfdra dagen men hon svarar inte hon brukra alltid det!!!panik!!!!!

Har du bara tillgång till en veterinär i ditt distrikt??

Eftersom du inte kan göra något förrän hon är lyst i ögat så kan du i stället försöka lindra så gott det går.
Sätt på henne huva. Mörklägg den sidan där det skadade ögat är.
T.ex. ha på silvertejp. På UTSIDAN av huvan.
Tänk då att du blindar ner henne helt på den sidan. Var tydlig med henne och förvarna när du går in i boxen.
Mörklägg så mycket du kan i stallet. Hästar med "ögon" är mycket ljuskänsliga.

AM

Du har fått bra tips av Nafayette MEN du måste få ut en veterinär akut annars riskerar du dels att hästen mister sitt öga och dels orsakar du hästen onödigt lidande. Han/hon behöver sannolikt smärtstillande förutom annan nödvändig behandling av ögat.

Föstår inte vad du väntar på:confused: Svarar inte en veterinär ringer man en annan eller åker in till klinik!

Kalmar har en helt ok ATG klinik (enl din info verkar du bo där i närheten), ring dom och stoppa pålle i transporten och åk dit om du inte får tag på vetrinär som kan komma ut fort som attan. Ögon är inte o leka med som många påpekat!

Jag har ingen häst med ögonproblem - tack o lov! Inlägget var riktat till TS, eller hur?:smirk:

Min förra medryttarhäst hade en hornhinneskada....de ran då ur ögat .kan ju ha blvivit nåt sånt.

Ta ut vet!

Min häst hade "tennisboll" runt ena ögat en dag, och när jag ringde vet så kastade hon sig nästan iväg på en gång, på bästa jourtid.

Var rädd om ögonen!:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka