Hmm, kvoter..

Julienne

Trådstartare
Hej på er!
Jag tänkte höra vad ni skulle säga om ett foder som har en kvot på 9,7 och en Ca/p kvot på 5,9?

Jag vet att den höga kvoten 9,7 gör att de tjocka hästarna kommer bli enorma men att det kanske passar det dräktiga stoet bra.. Tyvärr har jag inte så mycket att välja på då det andra hösilaget jag haft är oanalyserat och dessutom tycker jag inte kvaliten är 100.

Men skulle ni se någon fara med att de är en så hög Ca/P kvot? Det borde väl itne göra något?

Jag kommer ju få räkna om alla foderstater men det tar jag mycket hellre än att inte veta vad fodret innehåller.

Tacksam för rådgivning!

Sv: Hmm, kvoter..

Jag har lärt mig av SpaderÄss här på forumet att man bör hålla Ca/P-kvoten inom intervallet 1.2 till 1.8. Allra viktigast till växande. För hög kvot kan om jag fattat det rätt oxå leda till urkalkning. Finns fosforbalans att balansera upp kvoten med.

Sen är min uppfattning att en hög smbrp/MJ-kvot är bättre till lättfödda hästar. Men frågan är vad är värdena? Är det högt med energi så blir det inge bra ändå. Går att komplettera med halm i så fall.

Tack för ditt svar! Intressant att det kan vara dåligt med för hög kvot också, det måste jag kolla upp!
Det är massor med energi i detta foder tyvärr, men det går inte göra så mkt åt. Hästarna går dessutom på fri tillgång så att blanda in halm är tyvärr inte möjligt. Men de får väl motioneras lite bättre helt enkelt ;)

Att blanda i halm går utmärkt även om de står på fri tillgång väl? Eller menar du att de har en storbal hö i hagen?

Med redan tjocka hästar skulle jag inte ställa en sån bal i hagen, utan istället bära ut hö och halm i foderhäckar eller liknande så att de ändå kan ha fri tillgång. Gärna med avstånd mellan så att de måste röra på sig och inte bara stå vid buffén :)

Att hösilaget är oanalyserat är ju lätt att åtgärda, kvaliteten är ju förstås en annan sak.

Ja de har storbal precis, nja, jag tänker inte bära mat för då får jag bära ihjäl mig, vi har 15 hästar på gården så som ni förstår går det en massa mat.. En storbal äter de upp på ca 5 dagar..

Nej det är egentligen inte rätt men nu blev det så ändå, finns inte så mkt hösilage att få tag på nu och när jag ändå hitta en som tydligen ska ha bra kvalité och dessutom analyserat så då kör jag på det.

Men jag ska absolut kolla upp det där med kalcium kvoten och eventuellt ge dem något för det!

Fast ärligt talat, att ställa tjocka hästar på fri tillgång av ett grovfoder med alldeles för höga värden är ju som att be om problem.

Hej!

Kvoten i sig är inte det som gör hästarna tjocka- dom blir tjocka om det är för mycket energi i förhållande till vad de gör sig av med.

Min i höstas överviktiga pålla (blev tjock på fri tillgång på silage med kvot runt 7) gick ner och blev nästan för smal på ett silage med kvot på 10.

Nu har hon en kvot på 6.7 (ca, jag har det inte huvudet) och går långsamt upp till sin normala vikt igen (hon får 20 MJ mer/dag än vad hon "borde" behöva om hon varit en tabellhäst).

Att ha ett näringsrikt silage på fri tillgång är att be om feta hästar, bra kvot eller ej. Vill man ha fri tillgång tycker jag man ska anpassa näringsvärdet i silaget.

Min tjej har nu mer eller mindre fri tillgång på halm och får silage portionerat. Min dröm är att hitta ett stall där man ger fri tillgång på halm och sen ge esilage/hö ett par gånger/dag.

Angående Ca/P-kvoten har jag läst studier att det är ok upp till 3, om det kommer från grovfoder, men då på vuxna hästar.

/Lavinia

Hej!

Kvoten i sig är inte det som gör hästarna tjocka- dom blir tjocka om det är för mycket energi i förhållande till vad de gör sig av med.

Min i höstas överviktiga pålla (blev tjock på fri tillgång på silage med kvot runt 7) gick ner och blev nästan för smal på ett silage med kvot på 10.

Nu har hon en kvot på 6.7 (ca, jag har det inte huvudet) och går långsamt upp till sin normala vikt igen (hon får 20 MJ mer/dag än vad hon "borde" behöva om hon varit en tabellhäst).

Att ha ett näringsrikt silage på fri tillgång är att be om feta hästar, bra kvot eller ej. Vill man ha fri tillgång tycker jag man ska anpassa näringsvärdet i silaget.

Min tjej har nu mer eller mindre fri tillgång på halm och får silage portionerat. Min dröm är att hitta ett stall där man ger fri tillgång på halm och sen ge esilage/hö ett par gånger/dag.

Angående Ca/P-kvoten har jag läst studier att det är ok upp till 3, om det kommer från grovfoder, men då på vuxna hästar.

/Lavinia

Tack för ditt svar. Mina inackorderade vill ha hösilage och fri tillgång, endast några få av hästarna rids för lite i förhållande till vad de får i sig och alltså också är väldigt tjocka, men det har vi ordnat så att de får gå i en egen bantningshage på dagarna.
Så att plocka bort den fria tillgången ska jag inte göra, men självklart hade jag gärna anpassat näringen om jag kunnat, nu får jag köpa det jag hittar.

Småmaskigt hönät kanske kan vara något för tjockisarna? Finns ju i storlek som täcker även en rundbal så får dom inte i sig fullt lika mycket kanske. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
786
Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 251
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka