Hm fundersam

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mathil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 990
M

mathil

Kollad precis på hästliv och det var ett reportage om Peder Fredriksson och Magic Bengtsson. Blev lite fundersam då han sa att hans hästar inte har egna sadlar utan delar med dem delar sadlar. Trodde att ryttare på den nivån hade en sadel till varje häst, men det kanske är för dyrt?

Sv: Hm fundersam

Nej de har de inte, de har ett par stycken men absolut inte en till varje häst. Flera hästar kan ha samma sadel.

Senast ändrad av en moderator:

Ne.. de hästsarna har absloutn inte samma sadel.
Man brukar prova ut en till den bästa alt. den bästa + reserv hästen.. Resten får ha sadlar som sitter kvar, men kanske inte passar helt 100.

raderat -skrev i fel tråd-

Senast ändrad av en moderator:

skulle bli ngt dyrt med tanke på att dessa ryttare har säkert tio hästar kanske ännu fler.
och inte har dom billiga sadlar heller.....

och flera hästar kan ha samma sadel

Ja nu när jag tänker efter så förstår jag att dem inte kan ha en sadel till varje häst :D

Fast det är inte så bra eftersom sadeln formar sig efter hästen den ligger på, och hästarna ser olika ut. Men om man inte rider så länge så kanske den inte hinner forma sig.

Har jobbat på olika*kändis stall*paula törnqvist bland annat det är så att oftast så säljer man bytter hästar mellan händerna oh deras framgångar så att just ha en sadel till vaje häst är inte alltid den bästa oh även om dom tjänar bra ås har dom nog med utgifter också!
Även om jag hade haft 20 st så hade jag då inte haft en sadel till varje häst!
Sen brukar dom ha 6-7 st med olika bom typer storlekar sen är oftast ryggtypen den samma!
Deras hästar är oftast av samma standard

Är detta positivt eller negativt?
Om man har en häst som ska ha sadeln hela livet, eller rättare sagt som man just nu tror ska ha hela livet?

Kan ju förstå att en sadel med latexpaneler säljer bra på beg.marknaden men är det bättre eller sämre att den inte formar sig?
(Min sadel har latex-paneler så det vore lite kul att veta)

Naktdelen med dom är att de lätt blir sneda och platta. För att latexpaneler ska vara bra är de dyra och lite tjockare. (De som Prestige har på sina dyra sadlar är bra)Latexpaneler är dyra att byta ut också.. Dessutom är de inte lika stötdämpande som ull.

Det KAN vara en fördel att den inte formar sig efter hästen. Men det är en stor naktdel att man inte kan anpassa stoppningen som på en ullsadel.

Jag säger såhär: En sadel med bra latexpaneler (inte tunna, utan tjocka och lite hårdare än "vanliga") är bra att ha om du har flera hästar som den passar bra på. Men har du bara en häst tycker jag det är bättre att ha en ullsadel som är anpassad helt efter hästen (om det nu inte råkar vara så att sadeln med latexpaneler ligger helt perfekt...)

Då är jag lycklig ägare till pessoa-sadel som passar perfekt (enligt sadelutprovare..) med latexpaneler. ;)
Visste innan att de kostar en del att stoppa om, men det är det värt.
Har alltid haft ullstoppade sadlar innan, därför är jag lite nyfiken på min "nya" som jag inte har så stor erfarenhet av.

Det är ju inte särskilt konstigt, med tanke på hur många hästar proffsen brukar ha i träning. Det kan ju handla uppemot ett 20-tal hästar, som skiftar ägare/ryttare förhållandevis ofta, varför det kan vara svårt att hålla med en sadel per häst.
Dessutom är ju hästar i proffssammanhang i stort sett identiska med varandra i ryggen, varpå samma sadel faktiskt kan passa flera hästar.
Skillnad skulle det ju vara om man använde samma sadel på en bred ardenner som man använder på ett smalt fullblod med en rygg som liknar en takås.

Håller med er andra, dessutom har väl halvblod ganska så lika ryggar, alltså det finns ju knappast ngt halvblod som hoppar på den nivån o som har en "ardenner-rygg" :D Sen kan de ju självklart ha hög/låg manke osv.
Sen tror jag att de braiga sadlar dom har ligger rätt bra på de flesta hästar, än vad billiga "skitsadlar" gör...

Om hästarna har en rygg och manke som liknar varandra så tycker jag att man kan ha samma sadel.Bara vara nogrann att sadel verkligen passar på båda!

Duktiga ryttare kan rida med relativt dåligt anpassade sadlar och det är ändå bättre en en bra sadel under en usel ryttare. 70 kilos obalans i en perfekt anpassad sadel ger hästen ryggont.

Jag är mest förvånad att de överlever på sporten övht. Dåligt med prispengar och enorma omkostnader. Är inte heller förvånad att dom inte har en sadel till varje häst. Dels är det större omsättning på hästar hos "proffsen" än hos vanligt hästfolk (väldigt oekonomiskt att köpa en sadel till varje häst). Sen så måste man ha en lite effektivare organisation (mer industri) än vanligt hästfolk behöver, det gäller även utrustning. Sen som många säger så har väl de här hästarna liknande kroppstyper, så finns det några sadlar av olika modeller och storlekar att välja på så duger nog det gott.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 114
Senast: starcraft
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 361
Senast: mamman
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 448
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka