Hjulsporrar

Sv: Hjulsporrar

tror det är färre taggar på mina, mina är mera större o runda:

hjul.jpg

Dom ser "snällare" ut :D
Tyvärr hade dom bara de småtaggiga i våran hästaffär.

Så runda mjuka är mina Mark Todd-sporrar med!
Glömde bort mina Sprenger-sporrar som jag inte använder för tillfället, den hade sånna vassa kanter, slutade med att jag fick sätta mig och trubba av dom mot ett betonggolv :crazy:, tyckte de var obehagligt vassa! Men nu e de trevliga. Är drygt 2-2½cm långa.

*kl*

Är det någon som vet om det går att få tag på kortare varianter. Jag gillar att använda kortare sporrar på ca 1,5 cm och de jag hittat är alla runt tre?

lånar tråden lite..
Kan någon förklara vad skillnaden mellan vanliga sporrar och trissa är?
vad ger det för effekt, är det snällare eller hårdare mot hästen?

har alltid sett trissor som cowboysporrar, har inte fått någon annan uppfattning!
:D

Jag skulle vilja beskriva hjulsporrar som behagligare.
Dom är inte vassare, för då hade min blivit arg :devil: men dom är inte heller snällare för då hade han knappt reagerat alls på dom :angel:

Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad som det faktiskt var.

lånar tråden lite..
Kan någon förklara vad skillnaden mellan vanliga sporrar och trissa är?
vad ger det för effekt, är det snällare eller hårdare mot hästen?

har alltid sett trissor som cowboysporrar, har inte fått någon annan uppfattning!
:D

Skillnaden ligger i friktionen, motståndet, mellan sporren och hästens sida. En vanlig sporre "gnids/gnuggas" mot hästen, medan trissorna rullar. Så vissa upplever det som mer behagligt, för att sporren blir mer följsam mot sidan.

*kl*

Är det någon som vet om det går att få tag på kortare varianter. Jag gillar att använda kortare sporrar på ca 1,5 cm och de jag hittat är alla runt tre?

Pessoa har en modell som är 1,5cm, gummiklädd bygel och med lätt taggig trissa (mjuka taggar).
Tror jag sett dom på b*rjes om jag inte minns fel.

Har kollat runt en massa nu, vore intressant att prova..

Har bara hittat längre sorter, sedan någon kortare på B*rjes, men den är av hård plast, tror ni att det spelar någon roll?

annars om någon har tips på andra sidor vore det super!

Med trissor så hakar inte sporren fast i skinnet på hästen, vilket en vanlig sporre kan göra.
Dessutom finns det trissor som inte är ett dugg taggiga, nästan helt runda.
Varför?
För att de rullar, man kan ge en liten liten liten hjälp och öka den gradvis om hästen inte lyssnar. Det kan man inte på samma sätt som med en vanlig 'skitsporre' i min mening.

jag är nyfiken på dom där med gummibollen på. hur funkar dom egt?

jag har letat efter sporrar med trissa men hittar bara taggiga, vill ha en helt rund tjock trissa men verkar vara svårt att hitta...

aha tack! :)

får kolla på dom nästa gång jag är i uddevalla. lite skeptisk mot hööks kvalite, är ju väldigt viktigt att trissorna verkligen rullar bra så vill helst testa dom först.

Varsågod :)

KL

Hur långt är 3,5 cm egentligen? Kommer det kännas helskumt att rida med tror ni?
Har ridit med väldigt långa sporrar för länge sen, när jag jobbade i holland..
Jag minns inte hur långa mina egna sporrar är..
Har vanliga juniorsporrar men använder mest ett par med kula som är längre.. Kanske 2-2,5. Är det väldigt annorlunda att lägga till en cm?
Dessa på hööks var ju väldigt billiga.. Skulle kunna kolla sharpman men det brukar mest ha modellen dyrare..

Sporrar nr.2 uppifrån är mina! :bump: Ser dock taggigare än vad de är.

Line_n: Det där med längden på sporrarna är väldigt individuellt hur det upplevs. Sj kan jag rida med som längst 3cm långa sporrar, är det lite längre så känns dte som att jag sporrar hästarna bak i flankerna... Får en helt annan tryckpunkt än normala fall. Har 2st som är 4cm (varav en är identisk med Vimsans bild på långa, taggiga trissor, den andra är enda skillnaden att den har en helrund, smal trissa.).

Jag köpte ett par utan taggar också, det blev lite för bra fart i hästen :o Provade dom taggiga på en klubbtävling och fick in 5-6 byten, en galopp piruett och blandade småhopp.... i en LA:4 :angel:

De med slät trissa fungerar bättre på honom, det blev inga hopp och skutt på helgens tävling utan istället slog vi procent rekord :banana:

Hallo. :) Hur mkt kostar de med helt rund trissa resp. de med taggig? Var kan man köpa dem? :D

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För första gången sedan 1988 är Finland med i lagtävling i dressyr. Och väl där har den finländska trion gjort ypperligt ifrån sig –...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka