Hjulsporrar

Sv: Hjulsporrar

Det där med sporrar är ju rätt mycket en tolkningsfråga enligt TR, "får inte vara utformade så att de sargar hästen", vilket i min mening många stjärnsporrar kan göra. Men jag vet inte? :confused:
Slät trissa har jag själv på de flesta hästar. Har aldrig varit med om att de "sargat" någon häst, inte ens lämnat minsta märke. Upplever att hästarna uppfattar den som mildare och tar sporren mer lugnt och avslappnat, eftersom friktionen minskar när trissan rullar. Brukar ffa passa ston som står emot eller blir istadiga mot sporren.
Själv märker jag stor skillnad på mitt känsliga lilla sto.

Mina ston upplever jag trivs bra med mina Mark Todd-hjulsporrar, är av den snälla varianten av "taggig" trissa, väl rundade o lite tjockare. Särskilt Frida märker jag är mer avslappnad med dom än med vanliga rundade sporrar (varför kan jag tyvärr inte definiera). Har även ridit med vanlig rund trissa, men de sporrarna var 4cm långa (MTna är 3cm) och var förlånga för oss, så kan tyvärr inte ge en rättvis jämförelse.

Jag vill ha så snälla sporrar som möjligt. Förr hade jag alltid vanliga sporrar med rundad ände, men sedan jag fick klart för mig att trissor är snällare för att de rullar av huden så har jag börjat med det. Nu har jag ett par med ganska breda och stora trissor med väl avrundad kant, och det verkar bra.

Jag skulle inte vilja ha taggig trissa, särskilt inte sån som är taggig och vass. Det verkar lite overkill tycker jag, och dessutom är det så att om det fastnar minsta klet eller grus som bromsar hjulet så kan sporren bli extremt skarp utan att man tänker på det i tid!

jag har också taggig trissa,,eller ja alltså såna avrundade då, inte vassa.

min häst som är jättekänslig älskar dom...likaså hästen som är mera okänslig. Passar bra till dom båda.

Jag har rundtrissa till mitt sto. Funkar mycket bra tycker jag.

Jag har ganska nyligen köpt ett par Pessoasporrar, 3 cm med rund trissa. Kan tyvärr inte jämföra med taggig trissa, men däremot går hästen mycket bättre och tar skänkeln på ett helt annat sätt än med "vanliga" sporrar!

Tack för alla svar.

Jag är fortfarande osäker på vad som passa min valack bäst.
På träning fungerar vanliga sporrar men på tävling "stänger han av" och blir lite för okänslig. Ja, jag vet att det är något jag bör träna bort och vi jobbar på det, men det tar lite tid :angel:

Förra veckan lånade jag hjulsporrar med taggig trissa och oj vilken skillnad det blev. Han reagerade nästan lite för bra och slog en del åt skänkeln :crazy:

Jag är alltså ute efter att få bättre respons på tävling, ska jag då välja taggiga och kanske få för mycket "skutt" i honom eller slät trissa som kanske till o med är snällare än vanliga sporrar?
Den här årstiden när han fäller är han väldigt känslig i pälsen och vanliga sporrar sliter på pälsen :(

De heter inte så officiellt, det var ett namn jag kom på nu, men visst var det lite bra?

Jag köpte taggiga! och testade dom när jag tränade igår.
Vilken skillnad :eek: Hästen tog hjälperna direkt utan att gå emot skänklarna :banana: Ett eller två pet räckte sen kunde jag rida med sätet och han har nog aldrig gått så bra :love:

Visst är dem underbara! Min ponny blir som en annan häst med dem. Hon tycker inte om "pickandet" det blir när man lägger till en vanlig sporre, hon tycker att det är bättre när man rullar trissorna istället :bow:

Precis så reagerade min med. Han kan ibland gå emot och slå mot vanliga sporrar men inte alls med dessa :bump:

Senast ändrad:

hjulsporre1.jpg

Bara det att man blir ansedd att vara elak mot sin häst :angel:
Tills man fick dem att prova dessa sporrar - då ville halva stallet ha dem :rofl:

Ja, jag tycker att de är mycket snällare! Hedwig kunde få lite skav av vanliga sporrar i samband med fällning.
Med hjulsporrarna syns det ingenting oavsett om hon fäller eller inte.

Det tycker jag med! Och Stella tycker också att de är snällare :) Men hon är ju tyvärr ponny, så jag får ju inte tävla med dem :(

Va bra att dom inte skaver :banana:, min är också väldigt känslig vid fällning :( Pälsen rycker på ett ögonblick men det tar ett bra tag innan det växer igen :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: tara
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För första gången sedan 1988 är Finland med i lagtävling i dressyr. Och väl där har den finländska trion gjort ypperligt ifrån sig –...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka