hjulbent och sne i korset

Sv: hjulbent och sne i korset

Vindsvept är oftast att de legat trångt och har inget med arvbarhet att göra, för det är väl det som denna hästen troligen haft som föl

Minns att jag såg ett program för lääänge sedan med ett föl som behandlades med att benet spjälades på något sätt pga att det var snett. Det hade tydligen uppkommit i livmodern just för att det var trångt.

Tänkte inte på det, men det är svårt att veta orsaken om det är en defekt eller fysisk påverkan, och är hela hästen sned så kan det påverka dräktigheten mer än att den eventuellt inte håller för det.

Windswept kallas det när båda benen i ett benpar är inblandade, dvs ett ben är varus (hjulbent) i hasleden och det andra är valgus (hastrång). I övriga fall refererar man bara till att hästen är det ena eller det andra i en led.

KL

De flesta fackmän (hovslagare i alla fall) uttalar sig nog inte om fenomenet i det specifika fallet är ärftligt eller inte, utan att ha sett föräldradjuren, eftersom defekten kan uppkomma (utan ärftlig faktor) i fosterstadiet. Normalt brukar man väl dock inte sätta defekta djur i avel, om man inte är bergsäker på att defekten inte är ärftlig.

enligt vet så är det inte ärfligt , det ha med att man inte ha fixat benen när dom är föl ..

har en häst efter en hjulig hingst, hingsten har över 1000 avkommor och många är hjuliga så jag tror att din veterinär har fel.

: http://dayviews.com/zazzagirl/511068653/

511068711

bilder på henne ...

enligt vet vänsterbak hjulbent och sne i korset på vänster sida...

Åååå tackar :)

Är det någon som skulle kunna tänka sig att lägga ut en bild på en häst med normal benställning ?
Ha gått igenom hela Google men hitta ingen bra bild där att jämföra med .

Bilden är kanske inte den bästa men va svårt att få henne stå stilla :)

Ingen som kan säga vad dom tycker om dessa bakben ?
Är hon mycket hjulbent eller lite ?
Vad tycker ni ??

Jag tycker inte alls benen ser särskilt illa ut, men sne i korset låter verkligen inte bra.

Oki , korset va mycket mera innan , men hon ha fått en behandling av kiropraktor, men ska få en till snart .
Jag sj tycker inte heller hon se så hjulbent ut sj , men vill gärna höra eran uppfattning av henne .

Men enligt vet så mycket att hon ska tas bort .

Men hästen måste väl ändå ha haft en rörelsestörning om veterinären ansåg att den skulle avlivas? Normalt sett så rekommenderas inte avlivning bara för att hästen är skev. Inte om den rör sig som den skall. Den ser ju onekligen rätt sned ut i hela bakkärran, kan den verkligen röra sig utan anmärkning på ett veterinärprotokoll? Inte för att jag misstror dig eller så, men det verkar rätt osannolikt att den skulle kunna röra sig utan anmärkning. Veterinären måste ha motiverat sin åsikt mer än att hästen eventuellt inte skulle kunna hålla som ridhäst? Eftersom du åkte in med hästen för att du skulle sälja den så måste du ju ha fått ett protokoll? Står det u a på alla rörelser?

Hon visade en liten markering men va bara i dom första stegen inget märkbart så , annars så va hon ua på böjprovet , Och hon va ua i juli på en besiktning med . Då jag köpte henne .

Fick inget intyg när vi åkte där i från och tänkte inte på de heller då vi va i chock .
Men fick räkningen i dag och då stod det att besiktningen va avbruten .

Enligt vet så kunde hon inte garantera att hon höll som ridhäst så därför tyckte hon att det va bäst att ta bort henne .

Be veterinären att "skiva på hästen" och skicka in papprena till försäkringsbolaget så får du väl se vad de säger och fatta beslut utifrån det. Anser veterinären att hästen skall avlivas så är det säkert ett beslut taget utifrån denna hästens bästa.

Hon markerade vid böjningen på vänster bak men va inget märkbart va dom första stegen bara och sen ren resten av sträckan ner och tillbaka ..
Hade hon varit halt så hade hon markerat hela tiden ..

Men det jag undrar är ju hur hjulbent hon är och vad ni tycker om benen inte vad jag ska göra med hästen , avliva eller inte .

Korset gå att räta ut med kiropraktor..

Hämta går på skalan markera, halv grad, en grad, 1,5 osv.

Din häst var alltså halt men endast lite. I min värld krävs det mer än en markering vid en hältundersökning och en sned häst för att döma ut den. Med utdömning syftar jag inte på att veterinären skulle säga att hästen troligen inte håller utan ett veterinärutlåtande som man kan skicka till tillexempel försäkringsbolaget för att få ut livförsäkringen.

Hon markerade vid böjningen på vänster bak men va inget märkbart va dom första stegen bara och sen ren resten av sträckan ner och tillbaka ..
Hade hon varit halt så hade hon markerat hela tiden ..

Men det jag undrar är ju hur hjulbent hon är och vad ni tycker om benen inte vad jag ska göra med hästen , avliva eller inte .

Korset gå att räta ut med kiropraktor..

Men det är ju bara olika grader av reaktion på böjprovet. Haltar lätt första stegen = kanske engradig hälta. Det är ju fortfarande en reaktion på den provokation som ett böjprov är. En häst som är helt fräsch i den aktuella leden reagerar inte på böjprov.

Tyckte veterinären att det är den exteriöra avvikelsen som orsakar hältan? Har hästen alltså fått en inflammation i leden till följd av att den snedbelastar sig? Togs någon rtg-plåt för att se om där finns nån pålagring eller annat som förklarar hältan?

Ingenting togs..
Vi frågade om vi skulle ta plåtar men de va ingen ide tyckte hon .
Hon tyckte att de va inget att reda ut..
Men ska låta henne få skor bak och sen ta ut en annan vet och göra ett nytt böjprov och blir det samma dom då så ta jag bort henne , känns bara konstigt att ingen ha märkt de innan eller att kiropraktorn sa något om de , för dom gick ju igenom hela hästen .

Kan vi tolka det som att du har flera olika nick? Eller är du någon som är insatt i Hellboys hästs problematik?

Du beskriver ju en helt normal böjprovsreaktion, som går ur efter några steg. Det är ju precis så en böjprovsreaktion ser ut. Hästen är alltså halt, sned och har en exteriör som inte lämpar sig för avel och/eller arbete.

Vad kvarstår? Sällskapshäst?

Ingenting togs..
Vi frågade om vi skulle ta plåtar men de va ingen ide tyckte hon .
Hon tyckte att de va inget att reda ut..
Men ska låta henne få skor bak och sen ta ut en annan vet och göra ett nytt böjprov och blir det samma dom då så ta jag bort henne , känns bara konstigt att ingen ha märkt de innan eller att kiropraktorn sa något om de , för dom gick ju igenom hela hästen .

Men ta hästen till en klinik för utredning, det känns väldigt oseriöst att döma ut en häst utan lite mer indikationer om nu inte ägaren kommer med mer info. Hästen verkar lite sned och vind, men väldigt få hästar är perfekt symmetriska och ofta går en del snedhet att behandla såsom du själ konstaterat.

Bilden du lagt in är inte optimal för att se hur hästen egentligen ser ut. den står lite ojämnt med benen och jag är osäker på om bilden är helt rak i sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 722
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna