hjulbent och sne i korset

Sv: hjulbent och sne i korset

men exakt VAD är det som veterinären dömer ut hästen på ?

Jag hade gjort en riktig hältutredning på klinik med röntgen och hela alltet.
Jag hade inte valt att avla på en häst med de benen

Jag hade inte valt att avla på en häst med de benen
Vad är det som stör dig med benen? När jag tittar på bilden så noterar jag att bilden inte är tagen exakt rakt bakifrån och att hsäten inte belastar hb. För mig ser det inte ut som några kraftiga brytnignar någonstans även om de kanske finns där om bilden var mer korrekt.
Jag försöker altså inte tyka mig utan är uppriktigt nyfiken då detta är ett område inom vilket jag känner mig "underutbildad".

nej ha bara detta nick , men där i mot så är ninna07 en vän till mig , satt vid hennes dator och glömde logga in på mitt nick.

stoet ska göra en utredning på atg .

Men det är ju bara olika grader av reaktion på böjprovet. Haltar lätt första stegen = kanske engradig hälta. Det är ju fortfarande en reaktion på den provokation som ett böjprov är. En häst som är helt fräsch i den aktuella leden reagerar inte på böjprov.

Tyckte veterinären att det är den exteriöra avvikelsen som orsakar hältan? Har hästen alltså fått en inflammation i leden till följd av att den snedbelastar sig? Togs någon rtg-plåt för att se om där finns nån pålagring eller annat som förklarar hältan?

Det är bevisat flera gånger om att just böjprov inte behöver visa att en häst har problem i en led. Det beror helt på vem som böjer och hur man böjer

Men jag fattar inte vad problemet är.

Åk till klinik och en bra veterinär. Kolla igenom hela hästen, böj igenom. Fråga veterinären vad denne har att säga om benen och berätta vad du vill använda hästen till. Min högst oproffessionella uppfattning är att benställningen inte är så illa i sig men att hästen ser väldigt sned ut.
Jag skulle inte avla på den om det nu inte är så mot all förmodan att den vunnit allt som går att vinna och har en jättefin stam.

Säger vet att den inte håller att ridas på och dömer ut den - skicka in till försäkrningsbolaget och få det ordnat.

Vi på buke kan ju inte avgöra det åt dig, även om det finns veterinärer här osv så måste man ju se hästen IRL.

Jag har några kommentarer, som kanske inte nödvändigtvis ger dig svar på frågan utan bara fler infallsvinklar i tråden.

Först - det behöver vara ganska ordentligt mycket för att man ska se hjulighet tydligt på ett foto. Det är betydligt lättare att se det i verkligheten när man kan se hästen i rörelse. Det kan ju också vara en kombination av hjulbenthet, instabilitet i hasen och att hästen skruvar, som gör att det ser extremt ut. Och rent generellt så kan en felaktig skoning göra saken betydligt värre och en korrekt (korrigerande) skoning kan minimera problemet.

Sen - var du på kliniken med hästen när den undersöktes senast, eller var det någon av de veterinärer som kommer hem till stallet?
Vi är ju från samma landsände och jag kan väl säga, utan att säga för mycket, att det finns några veterinärer jag litar mycket på och ett antal som jag inte släpper in på min gård.... (varav en besservisser, som verkar tro på sina egna påhitt och tyvärr lurar i hästägarna att det h*n gör är det enda rätta och ingen annan kan detta så bra som h*n...)
Men generellt kan man säga att klinikveterinärerna är betydligt bättre insatta i hästarnas problem med benen än vad de som åker runt är (vi har inte "äkta" distriktsveterinärer - anställda av jordbruksverket - där vi bor, utan en veterinärstation som är gemensam för ett anta samarbetandel privatpraktiserande veteriärer). Klinikveterinärerna har både lång erfarenhet och en hel del vidareutbildning på häst, som är deras specialinriktning.

oj, jag tänkte först att den där hästen har väl inte så farlig benställning och går normalt? Sedan såg jag hur det såg ut när den går bortåt andra gången :S Tänk den snedbelastningen och instabiliteten i högre farter än skritt... Främst hasleden borde troligtvis fara illa?

Sen ska det vara extremt svårt att avgöra en hästs hållbarhet sett till benställning. I alla fall enligt vissa veterinärer, men även vettar har ju olika åsikter :) Och snedhet verkar ju verkligen inte bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 722
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna