Hjul på en gammal viktoriavagn

F

fia n

Har lyckan att vara ägare till en gammal viktoriavagn :banana: :bump: MEN tyvärr e kunskapen inte lika elegant&stor som vagnen :o :o Ett typiskt iköp ala nu-gör-vi-de :D Totalt vansinne -visst.

Vagnen e renoverad o verkar vara stabil,som tur e. Hjulen e av trä med järnbeslag runt om.Ger det hemtrevliga o genuint äkta ljudet ifrån sej :) när men kör grusvägen fram.

Så till frågan - hur ska man behålla hjulen så bra som dom e nu?? Alltså ekrarna menar jag. Så att dom inte torkar o de blir "glest" mellan själva ekern o hjulet o ni förstår. Har hört att det skulle gå att skvätta på vatten då och då?? MEN finns det ingen bätre metod?
Hoppas att nån kan hjälpa mej.

Fia

Sv: Hjul på en gammal viktoriavagn

Jag har också frågat om detta förut, men inte fått så mycket svar!

Ta kontakt med Vagnshistoriska sällskapet, kanske finns någon medlem i närheten av dig som kan dela med sig av kunskaper!

(PM-a mig om du vill, så kan jag kolla i medlemsmatrikeln!)

Lotta

Jag kan ge ett snabbt svar... Hjulen ska inte kunna torka mer.
Det kommer an på järnringen om hjulen glappar i ekrarna.

LÄGG INTE HJULEN I BLÖT om ekrarna blivit glappa!!

Vissa brukar tipsa om det men det är helt fel.

Järnringen vidgar sig av slag mot hårda underlag och stenar. Kullerstensgator är ett rent fördärv.

Ringen måste krympas av en kunnig smed om det är så att hjulet blivit instabilt.

Har du något bra tips på hur man underhåller dom, då, Pinge?
Linolja och terpentin hade Anders på Ros----vagnar använt på den gamla åkvagn jag köpte av honom nu i vinter.
Det hade dom mättat träet med, och sen målat.

Jag har nog visat någon bild på den förut, det är inte riktigt färdigmålad än.
Men jag har också två andra gamla vagnar, så det skulle vara bra att få tips om hur jag underhåller dom!

Lotta

:bow: :bow: TAckar för svaret. Jo har märkt att det inte e alltför lätt att hitta kunskap om gamla körvagnar, har sökt...

Ahhaaa så i princip så ska då inte ekrarna kunna bli lösa om järnringen e ok??:confused: Nu på min vagn så e dom helt stadiga - var i allafall innan jag ställde in den för vinterfövaring :)

Förstår jag dej rätt nu - kan jag lugnt köra, utan eg ekerunderhåll, sålänge allt e ok? Alltså att ekrarna inte glappar.

Men kom att tänka på en sak : vi lade vaselin på själva axeln - hade loss hjulena o smorde - o började då fundera på glappet/spelet när vi skruvade hjulena... Finns det nån regel hur mycke hjulena ska "glappa" på axeln, om ni förstår va ja menar. Har förstått att dom inte ska vara helt tighta fast. (Hjulmutterna ska naturligtvis sitta fast :angel: )

Helt riktigt, det är järnringen som pressar samman alltihop. Ekrarna är så fint inpassade i hjulkubben och om man bara håller hjulet så torrt det går så håller hjulen i evighet såvida man inte utsätter jarnringen för allför omild behandling. Vanlig körning på väg är helt ok, men man ska ändå kolla den ibland. Börjar ekrarna glappa så kommer det lätt in damm och grus i de koniska hålen i hjulkubben och så börjar nötningen att så smått förstöra både eker och hjulkubb. Linolja och balsamterpentin är perfekt!

Hjullagringen kan i princip vara väldigt glapp utan att det skapar problem även om det blir lite rankigt att åka med. Men har däremot bössan (själva järnkonan) börjat glappa mot träet i hjulkubben, då är man illa ute! Den måste då slås ur och kilas om samt ävan kanske limmas fast. Annars är risken stor att man tappar hjulet och lagringen sitter kvar på axeln. Det som håller fast bössan i hjulkubben är den fina mässingskupolen i hjulets centrum. KAllas navkapsel. Jar har sett många köra utan den för den ser oviktig ut. Men faktum kvarstår, den är jätteviktig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka