Hjortronsolja?

Sv: Hjortronsolja?

Hmm.. var det inte så att det var hjortHORNSolja?
I så fall var det kanske för att skydda hjortarna?
 
Sv: Hjortronsolja?

Du menar väl hjorthornsolja... Den där som man ska kunna hålla väck flugor med? Eller har jag fel???
 
Sv: Hjortronsolja?

ett jäsmedel som inte längre görs av hjorthorn utan på kemisk väg. Namnet finns dock kvar...
 
Sv: Hjortronsolja?

Ja, det var det enda som funkade, hela min barndom luktade hjorthornsolja!
 
Sv: Hjortronsolja?

Har det blivit förbjudet i Danmark också? Vet att det gick att köpa där för några år sedan.
 
Sv: Hjortronsolja?

Tussemaja skrev:
Finns alla fall att köpa i Tyskland

Vet du om detta Chevalett finns att få tag i, i Tyskland? Och heter den Chevalett där oxå.
Jag bara undrar, då jag i såfall kan ha möjlighet att få den hitskickad och Chevaletten är det enda medel som jag har tyckt fungerar.
 
Sv: Hjortronsolja?

Hjorthornssalt
Från Wikipedia, den fria encyklopedin.
Hjorthornssalt är ett handelsnamn på en blandning av främst ammoniumvätekarbonat och ammoniumkarbamat men kan även innehålla mindre delar ammoniumkarbonat. Är numera i praktiken synonymt med ammoniumvätekarbonat. Hjorthornssalt är ett kemiskt jäsmedel, liksom bikarbonat och bakpulver, till skillnad från vanlig jäst som är ett biologiskt jäsmedel. Används mest som jäsmedel vid brödbakning.

Hjorthornssalt har en stark lukt och det lär ha förekommit i det luktsalt som man förr i tiden satte under näsan på damer som dånade. Även ammoniak användes till detta.

Hjorthornssalt framställdes förr genom upphettning av horn och klövar från bland annat hjortar därav namnet.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjorthornssalt
 
Sv: Hjortronsolja?

Chevalett (med revervation på stavningen) är väl en mildare form av Switch Pour On. Jag har köpt min Chevalett på Apoteket för ca tre år sedan, om de ff säljer vet jag ej.
 
Sv: Hjortronsolja?

Som skuggi skrev så heter det hjorthornsolja, men det blev v'l förbjudet för attt det var/är giftogt?
Cancerframkallande tror jag...
 

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 757
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Hemmet Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök? Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats...
Svar
15
· Visningar
516
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp