Hjortronsolja?

Sv: Hjortronsolja?

Det finns något på apoteket i Danmark som heter "bentjaera", eller nåt liknande. Jag är inte helt säker på det men jag tror att det är det som kallades hjorthornsolja i Sverige. Det luktar som en gammal ask-kopp, kan det vara det? I vilket fall så är det effektivt mot flygfän.
 
Sv: Hjortronsolja?

kanske man ska be mamma spara askan från cigaretterna, då, kan man blanda med lite matolja och stryka på hästen, kankse fungerar :D
 
Sv: Hjortronsolja?

Det finns något på apoteket i Danmark som heter "bentjaera", eller nåt liknande. Jag är inte helt säker på det men jag tror att det är det som kallades hjorthornsolja i Sverige.

Det är samma. Mamma brukade köpa med det hem när hon varit i Danmark.
 
Sv: Hjortronsolja?

eapige skrev:
Någon som vet varför hjortronsolja blev förbjudet?

Hjorthornsolja (tror inte att det tillverkas av hjorthorn, dock :D )är cancerframkallande och får inte längre säljas i Sverige. Det finns dock i Danmark där det säljs under namnet Hjortehornolie i affärskedjan MATAS.

Immer
 
Sv: Hjortronsolja?

"framställs genom torrdestillation av ben eller horn från
idisslare." enligt tullverket.

så vart det som är cancerframkallande är det förstår jag inte...

Måste kolla mer

// M
 
Sv: Hjortronsolja?

KL

Bor i bromstätt område.
Jag har köpt ett trädgårdspreparat som heter 'Rå odör' elelr nåt sånt.
Det är hjorthornsolja utspätt i något fett.
Sedan köper man spritlägegr i en klutt fett och skakkar om :D

Då kan man badda på den spriten på hästen.

Bättre ideer emottages tacksamt :)
 
Sv: Hjortronsolja?

huuuh, är det inte blodmjöl i det också?

// M
 
Sv: Hjortronsolja?

Susan skrev:
KL

Bor i bromstätt område.
Jag har köpt ett trädgårdspreparat som heter 'Rå odör' elelr nåt sånt.
Det är hjorthornsolja utspätt i något fett.
Sedan köper man spritlägegr i en klutt fett och skakkar om :D

Då kan man badda på den spriten på hästen.

Bättre ideer emottages tacksamt :)

Hmmm vad är spritlägegri en klutt fett Kan du förklara mer ,förstår inte riktigt hur du gör :crazy:
Samt hur mycket på hästen smetar du in av denna gegga;)

Mvh mia
 
Sv: Hjortronsolja?

splash skrev:
Det finns något på apoteket i Danmark som heter "bentjaera", eller nåt liknande. Jag är inte helt säker på det men jag tror att det är det som kallades hjorthornsolja i Sverige. Det luktar som en gammal ask-kopp, kan det vara det? I vilket fall så är det effektivt mot flygfän.

http://www.postapotek.com Skall gå att skicka efter från det här Apoteket ..100 DDk inklusive frakt ..;)

Mvh Mia
 
Sv: Hjortronsolja?

Går att köpa på danska apotek och kallas för "bentjära". Ej dyrt ca 30 -50 dkr/flaska. Har även sett ett medel på Lantmännen som man kan spraya på med hjorthornsolja i men kommer inte ihåg vad det hette. Hjorthornsolja luktar pyton men är effektivt...och man behöver inte använda så mycket. Dutta på med en bomullstuss el. likn på ben, rumpa, öronsnibbar etc.

Mvh Aker
 

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 757
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Hemmet Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök? Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats...
Svar
15
· Visningar
516
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp