Hjölp mig fatta rätt beslut gällande fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pellinda
  • Startdatum Startdatum
P

Pellinda

Hjälp mig fatta rätt beslut gällande fölvisning

Finns det erfarna här på buke som kan hjälpa mig med olika argument, för o emot fölvisning till en helt novis..........vårt allra första föl här hemma o är inte heller så invigd i avelssvängen utan vi har hållt på med tävlingsbiten istället under många år.

Vi har ett 17-årigt sto som fått sitt första föl. Stoet är efter Bernstein - Prins Fair xx och fölet är efter Nobel. Fölet föddes 17/6. Avelskunniga o vet har uttryckt att fölet är ngt litet men verkar ha korrekt benställning.

Nu är stoet ombetäckt med Ludwigs Champion och kommer att vara dräktig i drygt 45 dagar då vi har de olika fölvisningarna här runt omkring. Jag har inte mer än max 20 min körväg till flera av ställena.

Mina funderingar är:

Fördelar resp nackdelar med att visa fölet...........

Är det risk för att stoet resorberar, alltså är hon fortfarande inne i en känslig period i dräktigheten ?

Kan tillägga att vi egentligen helst vill behålla fölet som är ett sto för att kunna ha det som ridhäst, men troligen blir det för litet, då mina döttrar är långa.

Snälla hjälp mig, hur hade ni resonerat och vilket beslut hade ni tagit.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig fatta rätt beslut gällande fölvisning

Fördelen med att visa är väl "bara" två saker. Dels så kan du stamboksföra stoet och få en bedömning av henne. Den kan ju sedan hjälpa dig i framtiden vid hingstval m m. Dels så får du en bedömning av fölet vilket också kan vara en hjälp i det forsatta avelsarbetet.

Nackdelar är mest att fölen ändrar sig nästan från vecka till vecka. Så att även om det ser fint ut när man anmäler kan det ha ändrat sig till visningen. Tyvärr så finns det många köpare som inte ser detta utan ett dåligt protokoll på fölet kan försvåra en senare försäljning. Precis som ett bra kan ge väldigt besvikna ägare till treåringar som får samma klass på treårstesten.

Själv vill jag ha mina ston stamboksförda, så det är nästan bara av den anledningen som jag visar dem. En och annan gång om jag fått ett föl med extremt bra gång kan då bli visning ändå. Det är ju inte så mycket mer att visa på fölen än gången, så ett hoppstammat föl kan komma till korta rejält på fölvisning.

Vid 45 dygn är risken mindre för att något ska hända med fostret. Det brukar fästa vid livmodern vid 44 dygn, innan dess har det flutit runt bara. Det är därför som man satt gränser för avgifter och försäkringar vid just 45 dygns dräktighet.

Sv: Hjölp mig fatta rätt beslut gällande fölvisning

Tack Masse............

Frågan är om "det är lönt" att stambokföra ett sto född -91, min tanke med att betäcka henne är ju att vi ska kunna behålla fölen och använda dem som rid o tävlingshästar.

En viktig avvägning från min sida, gällande om jag ska eller inte är faktiskt att det inte får göra så att stoet resorberar. För mig är det viktigare att få ett föl nästa år än att få en bedömning av fölet.

Lönt är det alltid om inte annat för framtiden när man kan gå tillbaka och se vad som finns i hennes avkommors stam. Man får då värdefull information om t ex storlek. Som kan vara avgörande för hingstvalen.
Dessutom så om det är/blir ett hingstföl så kan det inte bli godkänt för avel om inte stoet är stamboksfört.

Sv: Hjälp mig fatta rätt beslut gällande fölvisning

Tror knappast att stoet resorberar för att du visar dem. Så uppstressade blir de ju inte av att springa några varv i ridhuset, och de flesta som visas är ju dräktiga eftersom många uppfödare avlar år efter år. Så du blir inte ensam med ett nydräktigt sto.

Oj då, det visste jag inte gällande att få en hingst godkänd om inte stoet är stambokförd............

Men å andra sidan har vi kanske inte den kunskapen att få fram en godkänd hingst, även om det kanske är allas dröm någonstans.

Blir stoet stambokförd, hur dåliga siffror hon än får eller......oj nu är jag kanske ute o reser i min egen tråd.....

Dels är ditt sto så gammalt att hon inte kommer att få några "siffror". Dels så blir i princip alla ston som klarar kraven i stamboken godkända och stamboksförda. Det finns t ex en minimi höjd.
Här är en länk till de regler som gäller för halvblod. http://www.asvh.se/regelmenten/storeglemente.pdf

Men det är ju jättekul!

Och villdu ta fler föl på henne så är det ju också en fingervisning vad man bör tänka på med nästa.

Dessutom om du visar i NV skåne så är han som dömer väldigt duktig och trevlig.

Sen ska man inte stirra sej blind på siffrorna. Det är som alla andra visnigar en bedömning "för dagen"

Och det gäller även stoet, passa på att få ett muntligt omdöme av experter som du kan ta hjälp av vid hingstval.

Själv brukar jag ju ha en åsikt om mina föl, och jag tycker det är lärorikt att se om domarna tycker samma:D (lätt att bli "hemmablind" annars kanske)

Gällande den känsliga tiden så tänkte jag inte så mycket på transporten dit, för mitt sto är vant att åka och både sto o föl har åkt några gånger nu till stationen...........

Däremot hade jag funderingar kring att hon blev stressad av alla andra ston som fanns på plats, hon är mycket "mammig" o har koll på fölet hela tiden. Det var mer det jag tänkte på som kunde göra henne uppstressad och därmed risk för resorbering.

Men som du skrev är det ju massor av sto som är där och som också är dräktiga så det är nog min okunskap som visar sig i att jag är lite extra försiktig.

Man vill ju att allt ska gå bra och ge stoet de allra bästa förutsättningarna.

En fortsättning på denna tråd skulle kunna vara hur man förbereder stoet, fölet o sig själv för visningen, finns goda råd......

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 763
Avel Ja, som rubriken lyder, hur sjutton går man till väga med allt. Jag har läst boken "att bli med föl", men har ändå några frågor. Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Mitrolle
·
Avel Igår kväll fölade vårt sto, uträknad till 14 mars, på dag 296. Hon hade fyllt juver väldigt snabbt, framförallt sista veckan o igår...
2
Svar
36
· Visningar
4 241
Senast: Vinga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka