H

Haxa

Vad innebär en "tydlig tredje hjärtton" och skulle du våga köpa denna hästen?

Sv: Hjärtton

Ingen aning, ska bli spännande att höra om nån vet :idea:

Om man köper eller ej beror väl på vad man ska ha den till.
Var den vuxen och riden och enligt vet inte ska ha några problem skulle jag köpa den till hobbyridning, hårdare träning och tävling skulle jag inte räkna med.
Bäst är nog att ringa den vet som kollat, kan nog ge bäst svar.

Vet att när jag sålde min häst så upptäcktes det att hjärtat slog konstigt.. Kommer inte ihåg vad de konstaterade för fel men hjärt spec. kontaktades m,m.
De sa att det är jätte vanligt med någon sorts "fel" på hjärtat och att det inte alltid behöver vara farligt/allvarligt.
Hästen jag sålde har kap. för 150 hoppningar och det skulle inte vara några problem att ta upp henne i de klasserna enl. vet och spec.
Vet inte om du blev klokare på detta klart men men :)

Har du frågat veterinären?
Om jag ska spåna.. ett tredje ljud skulle kunna komma från ett extra slag från klaffarna... skulle ev kunna betyda missbildad klaff..?
Det kan ju hända att den kanske inte kan syresätta sig korrekt vid hårt arbete...
Vad ska du ha den till?

hur är det med blåsljud på hästar? valpar kan ju ha blåsljud som de växer ifrån, tänkte om det är samma på unghästar?

Detta är inget blåsljud. Hjärtat slår i serier om tre kan man kanske säga.

kl

Om jag inte är helt ute och seglar så ändras hjärtrytmen på hästar beroende på ansträgning? Dvs hjärtat går på sparlåga i de flesta fallen för att arbeta maximalt när det behövs för att fly ifrån rovdjur (eller i fallet med min gammla ponny röda bilar :-P). Men som sagt jag är riktigt osäker.

Ingen fara, på hästar är det normalt att höra upp till 4 hjärttoner. Ton 1 & 2 hörs ju på alla hästar och är förkammar- resp hjärtkammarklaffarna. Ton 3 & 4 kan bara höras på vissa hästar (antingen en av dom eller båda). Ton 3 kommer precis efter ton 2 och är blodet som vänder nere i hjärtkammaren. Ton 4 kommer precis innan ton 1, är ett mycket mjukt ljud och är förkammarna som kontraheras.
Alltså är det inget som helst fel på hästens hjärta! :laugh:
/PiperGarden, vet.student

Precis som veterinären sa:-) Ville bara kolla lite här hur erfarenheterna var med detta.

Senast ändrad av en moderator:

Märkligt bara att första veterinären inte kännde till detta fenomen utan skickade på utredning. Det var vet nr två som "friade".

Är ju mest ett tillfällighetsfynd, inget som påverkar hästen eller hjärtats funktion det minsta. Vi var ute på en ridskola och lyssnade på hjärtan, ca 1/10 av hästarna hade 3 eller 4 hjärttoner och ingen var det minsta påverkad i arbetet.

Märkligt bara att första veterinären inte kännde till detta fenomen utan skickade på utredning. Det var vet nr två som "friade".

Hm, ja det var konstigt. Men det var kanske ingen inriktad hästveterinär. Är inte särskilt ovanligt att man hör dessa extra-toner, och som sagt, helt ofarligt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en häst utan hjärttoner, eftersom denna häst är död. Kanske uppstoppad. :devil:

Utöwer de twå första hjärttonerna är dock både nr 3 och 4 normalt förekommande hos häst, så hur du än menar är det fel...

Att du får ett halvt hjärta till som kommer att älska dig???

;)

Intressant, jag hade ingen aning om att man kunde höra upp till 4 ljud hos en häst.

Delvis kl

Som flera har sagt, det är helt normalt och anbsolut inget konstigt.
Också förvånad över att första veterinären inte kände till det!
Min erfarenhet är att det är ganska vanligt med tredje hjärttonen. Min egna häst har det och av alla hästar jag lyssnat på tycker jag det är relativt många man hör tre toner på (en tredje eller fjärde), säkert 20-30% skulle jag tippa!

:)
Det finns på ganska många olika ställen, men jag tycker det är svårt att hitta de billigare varianterna på nätet. Ett av mina stetoskop kostade under 100 spänn och jag hör precis lika bra i det som jag gör i de dyrare (typ littmans som kostar över 800), dock är det något klumpigt och obekvämt, men absolut bra nog om man inte ska använda det dagligen år efter år ;)
Det är av märket Kruuse, men kan vara så att det inte säljs över nätet. Jag har iaf inte lyckats hitta igen det!

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Elo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka