S

sante

Nån som har häst med det?
Hästen har NOLL kondis och när man promenare med henne eller rider henne så flåsade hon och har ingen ork efter 20 min. När hon springer i hagen efter andra hsätar så kastade hon sig med hela huvudet i badkaren och dricker så hon håller på att dränka sig...ska man kolla upp med ev lungor och hjärta på en sådan häst?
Vart ska man vända sig till?

Sv: hjärtfel

Min kompis har ett vbl-sto med hjärt fel. Hon togs ur travträning pga det.

Om du misstänker hjärtproblem, kontakta din veterinär.

När hon var 2 kom vet ut och då hade hon förhöjd puls...nu är hon 5 och känns alltid lite trött....

Har hästen problem i stallet oxå?Det kan i såna fall vara luftvägsproblem, typ kronisk bronkit, kvickdrag osv.

Det första man kan göra är ju att ha ut veterinär för att dels provocera luftvägarna, lyssna på lungorna (kan ju som någon sa vara kvickdrag), dels lyssna på hjärtat (septumdefekter, och förträngningar, ger blåsljud som hörs med auskultation) samt ta blodprover för framförallt vita & hemoglobin (lika bra att ta lever & njur-värden när man ändå är igång).
Jag tror att i de flesta fall av rejält dålig kondis så beror det på för dåligt med hemoglobin i blodet, dvs den syrebärande molekylen i de röda blodkropparna är låga värden på. Beror i regel på dåligt utfodring eller mask, enligt veterinären jag hade ut till den vanvårdade hästen jag köpte. Hon hade extremt lågt hemoglobin-värde. Lungor, luftvägar och hjärta lät ok men hästen var SLUT efter att ha gått 200 m ut till sin hage - andades tungt och häftigt och såg ut att helst vilja lägga sej ner och sova.

Nu är det inte så extremt som du säger...men jag ska åka till Helsinborg och göra ett EKG och ett artbetsprov för att kolla...hon går ute dygnet runt( lösdrift) så luftvägarna är det inga problem med...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022