Hjärtat i halsgropen! Råd tack.

Sablar22

Trådstartare
Vilken fin början på den här dagen :crazy:
Hade precis klätt på Hugo sin sele och koppel, Jokers koppel låg utanför ytterdörren.
Jag öppnade dörren och TADAA..fram flyger grannens schäfer och visar upp alla sina tänder kompat av ett ilsket vrål.

Tack å lov så lyssnade Joker på mig och backade när jag röt i,
Hugo fick jag dra in i lägenheten igen.
Schäfern kom in två steg i hallen..tänkte mig inte för så jag tog ett tag i pälsen och hivade ut honom.
Vet inte var jag fick styrkan till det ifrån, och jag vet inte vad jag tänkte med.. han hade lätt kunnat placera sina tänder i min arm.

En sak är säker, hade schäfern kommit in i lägenheten hade det blivit katastrof.. Hugo är väldigt vaktig mot andra hundar när det gäller hans mat, och hade säkerligen inte bangat för en fight :eek:

Det är inte första gången som den här hunden ställer till bekymmer, han har flygit på Joker tidigare.. gör utfall mot hundarna såfort vi går förbi. Han gör även utfall mot katterna. :smirk:
Andra hundägare har också råkat ut för denna hund!

Hur kan jag lägga fram att dom baske mig får hålla uppsikt över sin hund lite bättre i framtiden?
Det är så lätt att man trampar på en öm tå och det blir osämja, det är jag inte ute efter.

Jag vill bara kunna känna mig trygg när jag går ut med mina hundar!

Dom har också en grind som skärmar av deras uteplats, precis som vi har.. Men vi har en matta hängandes över så att våra vovvar inte ser schäfern och dessutom är vår grind 130cm hög.
Deras grind är ca 60cm hög, och det är väldigt enkelt för schäfern att hoppa över den grinden.. det är bara en tidsfråga innan han kommer på den idén!

Det är inget fel på schäfern egentligen, han är trevlig i grunden.
Men den behandling han får är inte den bästa :(
Han bor varannan vecka hos husse..varannan hos matte, precis som barnen gör. Han följer med barnen kan man säga!
Husse är väldigt elak mot hunden när han är på fyllan, och har blivit biten i handen av hunden.
Matte (vår granne) gör så gott hon kan, men hon är ganska liten och har inte så mkt att säga till om när hunden drar iväg.
Barnen är ofta ute med hunden och släpper honom gärna lös då,
att han har flygit på och jagat andra hundar avskräcker dom inte att fortsätta göra så.

Sv: Hjärtat i halsgropen! Råd tack.

Jag hade knackat på och pratat med hundägaren när det är lugnt. Kanske kan du säga till henne, som här, att du tycker att hunden verkar trevlig, men att det i laddade situationer kan bli väldigt fel.

Du kan helt enkelt be henne att hålla kortare koppel när hon passerar er därför att du upplever det som om det finns risk för att någon blir skadad. Då, om inte förr, så är grannsämjan stukad.

Sedan det där med staketet... kanske kan du be att de kopplar hunden eftersom du ser att han lätt hoppar över staketet om han vill.

Vill du vara riktigt vänlig kan du erbjuda din hjälp att visa henne hur hon kan träna hunden - emn det beror på hur människan är, förstås. Jag hade inte lagt ned ett uns av hjälp på en person som verkar ointresserad, men finns viljan så kanske det kan bli en riktigt bra lösning?

Sv: Hjärtat i halsgropen! Råd tack.

Vi möts inte ute så ofta som tur är :smirk:
men då kan jag alltid gå undan med mina hundar.

Det är värre här hemma, dom släpper ut hunden på verandan och
är själva inomhus. Jag anser att dom inte har någon koll på hunden då, han kan lätt hoppa över och springa ut på byn..utan att dom märker det.
Nu har han ju som tur är inte hoppat över ännu (vad jag vet iaf)

Min brorsas flickvän har jobbat med hundar som var långt värre än vad denna är, har pratat med henne och hon hjälper gladeligen till att träna denna hund.
Det är ju toppen :) hon har ägt,tränat och fött upp just Schäfrar,Rottweiler och Dobermann och när det gäller hundars träning/problemlösning så litar jag till fullo på henne.

Men jag kan ju inte gärna klampa över till grannen och säga
"Tjena, jag har hittat en tjej som kan hjälpa er att få hunden lite trevligare att handskas med!" :o
Det kan bli väldigt fel.. men jag ska försöka nämna det i förbifarten om jag stöter på grannen någon dag.

Det som retar mig mest just nu är inte att hunden dök upp sådär, utan att ägarna inte ens varit hit och frågat om allt gick bra!
Någon av våra hundar hade lika gärna kunnat vara hos veterinären just nu :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 211
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 059
Senast: Milosari
·
Hundträning Behöver tips! Mina föräldrar han en hund som är gudasnäll. Dock är han väldigt jobbig på deras barnbarn på 3 och 5 år. Han går efter dom...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Kenya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V