Hjärtat hoppar nästan ut!

D

Dondimpen

Hej! När min häst typ ser en ko eller ngt annat som han tycker är läskigt ..då stannar han upp o tittar, sen börjar hela han (framför allt halsen) Och så hör jag hans bröst hoppa skit snabbt! (hjärtat) jag blir nästan rädd ...har aldrig varit med om ngt liknande! Är inte detta ganska onormalt om man får säga så?

Sv: Hjärtat hoppar nästan ut!

så blir min också... ibland har jag hört hjärtat slå från andra sidan stallet tom :eek: (okej inte jättestort stall men ändå)
men det är nog ingen fara... ju mer man pratar (om det nu går att få kontakt...) desto fortare brukar det lägga sig..

Om detta är onormalt, så är min häst onormal :D

När hon blir riktigt rädd( tex. ser en älg, ibland en fågel, :eek: ), så både hör och känner man hur hjärtat dunkar i kroppen på henne. Och spänd som en stålfjäder.

Är nog en ganska normal reaktion när de ser nåt livsfarligt :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte onormalt, det är en mycket rädd/nervös häst bara.

PÅ den tiden min herre hade kofobi så kunde man stå femton meter ifrån honom och SE hur hjärtat skenade. STod man bredvid honom HÖRDE man det.

Den lilla stackarn fick som 'hicka' också.

Försök att inte bli rädd av reaktionen, då talar du om för honom att det han ser ÄR något faaaarligt och han reagerade rätt.

ja precis.. inte bli rädd...fast d e skitsvårt, jag blir lätt helt nojig om en häst bara står och stirrar in i skogen :o (när dom står i hage oftast) hua :p ...
och så ska man vara försiktig med beröm också... så att det inte blir i fel ögonblick liksom, alltså att man berömmer rädslan :crazy: utan det ögonblick hästen ex tar ett steg mot det farliga, (i själva steget, inte när den stannat igen)

LillaMy84 skrev:
ja precis.. inte bli rädd...fast d e skitsvårt, jag blir lätt helt nojig om en häst bara står och stirrar in i skogen :o (när dom står i hage oftast) hua :p ...
och så ska man vara försiktig med beröm också... så att det inte blir i fel ögonblick liksom, alltså att man berömmer rädslan :crazy: utan det ögonblick hästen ex tar ett steg mot det farliga, (i själva steget, inte när den stannat igen)

Prova att titta dit hästen tittar, då gör det inget om du är lite orolig, sen ta ett DJUPR andetag och andas ut långsamt och övertydligt och verkligen 'pusta ut' på slutet, sen säga 'såja din lilla fjant det var bara en fååågel, nu går vi' och titta dit ni var påväg egentligen och försöka vara avslappnad.

Det du gör då är att själv uppmärksamma det hästen uppmärksammat, och AVFÄRDA det. När det fungerar (det tar ett tag) så kommer hästen inse att matte inte ÄR alldeles blind och döv för hästfaror, men matte är förhoppningsvis 'ledare' och har matte bedömt det som ofarligt så.

Jag använde mig en period av att PLADDRA i sådana där lägen. Prata nonsen, som 'ja men oj vilken farlig liten fågel, den äääter säkert små stackars hästar till frukost och spottar ut benen efteråt' eller vad som helst. genom att prata högt avdramatiserar man det själv, och du måste ANDAS för att kunna prata och ANDAS du slappnar du automatiskt av till viss del.

Jag har haft en sådan där 'livrädd för ALLT' och som gärna exploderade när han blev rädd. Kan trösta dig med att han idag är en mycket orädd och trygg häst och OM han nu mot förmodan blir rädd idag så stannar han, tittar och så väntar han på vad JAG säger om saken, och när jag säger 'äsch då, ingen fara' så går vi vidare lugnt och stilla (om än att han kanske sneglar misstänksamt, det KAN bo arabätartroll bakom det farliga, man kan ju aldrig vara säker) *s*

aaa haha sitter också å pladdrar som en dåre på hästryggen :p hoppas inte alltför många hör bara :p
men jag kan bli riktigt skrajsen om hästen bara helt plötsligt stannar upp.. speciellt om det är den typen av häst som går som ett ånglok mot det "farliga" för att sen stanna och bara stå och stirra... känns nästan spöklikt eftersom man själv inte har en susning om vad det är som är farligt :angel:
svävade nog ut en del i mitt förra svar... skulle ju bara hålla med ditt inlägg och lägga till det där med berömmet :angel: ;)

visst är det så att det är helt normalt. (normalt?) Min sötis var likadan hela förra sommaren. Men det lugnade sig faktiskt efter en del träning :)

tack för alla lugnande svar...äntligen kan jag sova igen.. =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka