Hjärnsvullnad av erlichia??? nån som vet nåt om det?

TinyWiny

Trådstartare
Min lilla häst är fortfarande inte bra:cry: så idag togs erlichia och borelia proverna om trots att de var negativa förra gången.

Hon kastar mycket med huvudet och det går inte ens att ha grimma på henne för det trycker på nacken:(

Har haft ute vet så många gånger nu utan att hon hittat något fel så nu har jag tappat förtroendet för henne helt:crazy:

Ringde därför en annan som skulle vara bra på rörelsemönstret hos hästar och han "kände igen" symptomen direkt:eek:

Varför gjorde inte "min" vet det:confused:

Min stackars häst har ju varit dålig sedan i sommras utan att hon kunde hitta orsaken, de diagnoser hon ställt utefter provsvaren var enligt nya vet t.o.m fel:eek:

Åh är så ledsen nu mitt hjärta brister:cry:

Är det någon som haft en häst med hjärnsvullnad av erlichia där det gått bra? Där hästen har blivit frisk? Bara hon inte lider så hon kan gå i hagen och åtminstone leva ett gott liv....
Oavsett hur lång tid det tar bara hon inte lider...

Det märkliga är att min lilla häst trots allt är glad:)

Sv: Hjärnsvullnad av erlichia??? nån som vet nåt om det?

En individ med hjärnsvullnad, vare den djur eller människa, kastar definitivt inte med huvudet. Man vill hålla det blick stilla. HH

kan det vara en nervpåverkan,alltså ettsmärtsyndrom som går på ansiktsnerverna,likte dte människor har?

fråga din veterinär.

hjärnsvullnad borde rimligtvis ge neurologiska symptom av värre art.

Kanske kan man bedöva bort ansiktsnerven på sjukhuset o se om det hjälper?

tycker du skall vända dig till den duktigaste klniken du kan hitta,din häst verkar ha väldigt stora problem.

Jag har vänt mej till den duktigaste vet jag kunde hitta...

En individ med hjärnsvullnad, vare den djur eller människa, kastar definitivt inte med huvudet. Man vill hålla det blick stilla. HH

Vad vet jag:confused: Har aldrig haft det själv, tror mer på det jag ser och känner samt på vet som har tittat på henne nu.

såtillvida din veterinär inte heter FW,så hade jag nog föreslagit att du tar d en hästen till klinik,stående eller liggande.

Det finns en djurambulans i Falköping,hyfsade priset också.

Hästar har oftast,i min erfarenhet,betydligt ondare än vad man ser på dem,deras signaler
och dinverkar ha det mkt besvärligt.

prata med veterinären igen,kanske kanni lindra symptomen o få ett svar på vad som kan vara fel?

såtillvida din veterinär inte heter FW,så hade jag nog föreslagit att du tar d en hästen till klinik,stående eller liggande.

Hästar har oftast,i min erfarenhet,betydligt ondare än vad man ser på dem,deras signaler

prata med veterinären igen,kanske kanni lindra symptomen o få ett svar på vad som kan vara fel?

Han heter FW:)

Jag hoppas verkligen att vi kan göra allt för min älskade lilla häst, det gör ont i mig att se henne sådan, vad jag menade med att hon är glad så är det att hon inte tappat sugen utan ögonen är fulla av liv och hon busade (bockade) t.om idag när han var här:)

Får förhoppningsvis svar på proverna snabbt så att behandling kan sättas igång, hon får luftrörs vidgande och slemlösande eftersom det var "för lätt" att provocera fram hosta.
Har även påbörjat förberedande behandling av magen om det nu är erlichia:(

en kompis till mig har också en häst som varit halt sedan i sommras :cry: det började med att hon gick på sommarbete men blev kraftigt halt. sedan fick hon feber och började svättas. ringde veterinären och dom trodde att det var erlichias ( stavas?) hon fick antibiotika och blev bätre . men då började han gå och vrika sig i hagen. nu haltar hon inte mer .men hovarna ser sådär ut:( men hovslagaren och veterinären är där vart 6 e vecka och kollar på henne. men hon ser så ledsen ut :cry: vad ska man göra???

:( :cry: :( :cry: :(

Liknande trådar

Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 027
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
V
Hästvård Jag hörde nåt så intressant i dag. Som ni säkert också upplevt så verkar det finnas en hel del olika teorier och åsikter om...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: aker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025