Hjärnblödning/blodpropp?

jemeni

Trådstartare
I helgen var jag med om något konstigt!
Åkte på tävling på morgonen med unghästen, hemma efter lunch, släpper ut henne med hennes mamma, syster (5mån) och en 22år gamal fullblodsvalack går in och mockar när vi kommer tillbaka 30min senare försöker unghästen springa genom grinden tänker inte mer på det utan byter hage på dem (det är ingen el i den vi bytte till så de går bara där under övervakning).
När vi släpper hästaran kastar sig 22åringen efter unghästen i en vild jakt...
hon sprang i panik ville bara bort och han skulle döda...
Det såg verkligen inte ut som om han kännde igen henne utan i hans ögon var det en ny häst som var i hagen.

De har gått ihop i 2 1/2år
Unghästen har varit iväg förr (ganska ofta även hela helger)
Hon hade samma skitiga täcke på sig

Övriga konstigheter vi har upptäckt på valacken är att han är svullen i höger bog, tappat muskler på höger bakdel, knuta i virvlen höger sida (storlek golfboll), han är matt i ögonen.

Någon som har varit med om liknande?
Vad kan ha hänt?

Sv: Hjärnblödning/blodpropp?

Så här kan hästar göra när dom känner att en häst håller på att dö. I det här fallet så skulle det m a o vara unghästen som utstrålade att den var väldigt sjuk. Jag har sett det en gång och det var riktigt otäckt. Den utsatta hästen avled några timmar senare (34 år) trots att den inte blev skadad p g a att ägaren till båda hästarna var med och lyckades få tag på den angripande hästen. Dom här hästarna hade bott ihop och delat hage i 15 år utan problem. En god vän till mig hade en häst som knäckte båda frambenen på en dödssjuk ponny som ägaren vägrade att avliva. Valacken låter ju lite skröplig dock, han kanske börjar få problem med syn o luktsinne?

Bör man inte kontakta en vet om man misstänker sådana allvarliga saker på sin häst, istället för att fråga på buke??:confused:

kan säga att vet kontaktades på en gång, men man kan ju höra om det finns dom som har liknande upplevelser här på buke

Tesora

Har inte varit med om själv men vet en som fick sitt sto ihjäl sparkat av valack.

Det var sto och valack i samma hage sedan köptes det in en unghäst som också skulle gå med dem, valacken gillade inte unghästen "mobbade" stoet gillade unghästen och hade gått i mellan när valacken gått till attack och stoet avled

ja har en häst som dem konstaterat haft en lättare hjärnblödning. När de hände så skulle ja precis sitta upp och rida skulle bara vända honom om. Han kasta sig trilla ihop 5-6 gånger. De som var de hemskaste var att under dessa minutena de höll på så fick ja ingen kontakt med hästen och imed han kasta sig rakt upp i luften framför andra hästen som skulle med ut. Så var ja tvungen att släppa och denna häst är så tillgiven och har aldrig varit svår att nå eller hur man skall säga. Min häst gjorde ila höften ifallet och vi fick som tur är in honom i transporten innan han blev värre då vi inte kunde vänta på djurambulansen och har bara 10 min in om vi kör sakta. Hade ja varit dig hade ja kollat upp de hela. Min stog på djursjukhus under nästan 4 veckor för att kunna bedömma mm om han skulle få åka hem igen för även om dem inte kan garantera att de inte händer igen så ville ja iallafall inte riskera att min häst gör sig så ila igen. Men som sagt min var helt borta märkte inte mig eller sin kompis som stog 2 meter framför honom:/
oj blev helt rörigt men är så svårt att förklara xD

SJÄLVKLART kontaktade vi vetrinär!
Nä unghästen är inte döende utan det var den som blev jagad av den 22åriga valacken.... som det hände något med han kännde verkligen inte igen henne trots att de har gått 2 1/2år i samma hage och bott brevid varandra i boxaran.

För valacken fattade vi snabbt beslutet att det var dax att vandra vidare så han har absolut inte hunnit lida!

Men jag frågar buke så här i efterhand... har någon annan varit med om något liknande? Vad kan ha hänt?

Kanske kan det ha varit någon demens? Jag vet att andra däggdjur kan drabbas och inte känna igen "sina" människor ens så kanske kan det varit det som hände? Att han inte kände igen den han jagade?

Tragiskt i vilket fall:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka