hjälptyglar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare monkanrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 852
M

monkanrox

hästen jag rider slänger afta med huvudet, eller håller det bara högt av ngn anledning...

jag brukar ofta använda mig av en snodd, men det är inte alltid jag spänner den. jag behöver sällan det, vi arbetar fint tillsamans ändå.

Kan det vara psykiskt? kan det vara så att han lr jag (det kan lika gärna vara ryttaren i detta fall) blir lugnare och mjukare så vi har lättare att komma i form?
Om de är så, kan man arbeta bort det på ngt vis?

Sv: hjälptyglar...

Jag tycker att du ska ta reda på problemet innan du börjar spänna på honom massa "konstiga"saker.Han kanske har ont i munnen,ryggen,nacken eller ja vad som helst.
Min häst gjorde så innan vi bytte sadel och nu efter så går han som en klocka.
Detta är då bara min åsikt eftersom jag är"emot"hjälptyglar,sen funderar jag på varför du har en snodd...den kan ju inte hjälpa något om du inte spänner den?
Tror inte felet ligger psykiskt,men kolla upp så att sadel osv är okej på hästen,kanske ta ut en instruktör som kan hjälpa dig att hitta felet.
Lycka till ;)

grejen är att att vi har kollat allt det kan vara, han stod på ridskola förrut men även med experthjälp hittar vi inget riktigt fel.

frågan var om de kunde vara psykiskt efter jag inte alltid spänner snodden, men bara att den är där gör skillnad kanske mentalt?

Jag hade en dålig period tidigare när jag satt och plockade för mycket med bettet, min häst vart då spänd och sur och blev tjaffsig med huvudet.

Vi satte på en graman på en träning, och då blev det ju att man satt mer stilla med handen. Då släppte mycket av tjaffset, nästan omedelbart. Det behövdes bara en gång för att viskulle förstå att det var min hand som var problemet.om när man väl har hittat orsaken är det ju så mycket lättare att få bort problemet än att börja snurra in sig i andra problem.
Så visst kan det vara ryttaren det hänger på, så är det väl nästan alltid?

Spontant skulle jag först kolla tänder och rygg på hästen, men är det inga fel där så skulle jag börja felsöka ryttarens ridning. Vad säger tränaren din?

Ja, alltså den mentala biten behöver inte ens sitta i dej, utan hästen kanske tycker att du rider mindre med händerna när du har gummisnodden.
Då får du helt enkelt ändra om lite i din ridning ;) Har svårt att tro att hästen går BRA pga snodden, alltså är det din ridning det beror på om den faktiskt går bra. En mjuk men fixerad hand (dvs att du inte drar handen mot dej men inte låser armbågarna) i kombination med att du ber om sökning framåt nedåt med hand och om det behövs - sits. Och sen rider du på som vanligt.

Min häst har mycket fuffens för sej mentalt. Börjar han stressa upp sej (oftast helt oprovocerat, han är helt enkelt ovan att man kräver något av honom) så spänner han nacken och börjar frenetiskt tugga på bettet och får typ svanhals. Det jag kan göra i den situationen är att påminna honom att han ska lugna ner sej och lyssna, och att han inte behöver avreagera sej på bettet :D min metod är iofs rätt elak tror jag i era öron, jag säger "nej" och sen "tar jag tillbaka" tygeln genom att rycka till milt men snabbt.

Som sammanfattning alltså: var ännu mer noggrann med att få hästen söka sej framåt-nedåt. Sen kommer formen av sej själv när du ridit igång hästen och bibehåller avslappning och framåtbjudning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 445
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 622
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka