Hjälptyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 858
M

mannis

Vad är skillnaden på en chambon och en gouge? De ser ju ganska lika ut men vad har de för olika inverkan på hästen?
M vH M

Sv: Hjälptyglar

EQtrain-chambon.jpg

Chambon hjälper hästen att finna rätt position i nacken, utan att ställa även nosen. utan hjälper till i nacken som jag tidigare sa.Den låter hästen söka sig framåt/neråt.

439%20153.jpg

Gogue däremot hjälper hästen att även finna rätt position till Nosen. Alltså hjälper gogueen till att ställa helt "rätt", medan chambon bara ställer i nacken.

PS, jämför hur dom ställs.
gogue; sadelgjord, nacke, bett, sadelgjord.
Chambon; Sadelgjord, nacke, bett.

Sv: Hjälptyglar

Chambonen lägger ett tryck på nacken, men lämnar nosen fri så att hästen kan söka sig nedåt/framåt. Goguen drar in nosen och verkar därigenom något nedåt/bakåt.

Jag vill inte ha någon hjälp bakåt, det kommer ändå av sig själv när hästen tycker att det blir för jobbigt... (Icke önskvärt!) Chambon är det som gäller om jag öht ska mickla med hjälptyglar. ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med grova ben där Veredus strl M är för tighta, men är rädd att L blir för höga. Är det någon som har mått på Carbon Gel?
Svar
0
· Visningar
94
Senast: feel
·
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka