L
Linker
Är hjälptyglar bra eller dåligt, förklara gärna vad som är bra/dåligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men enligt mej är hjälptygeln i rätt händer, just vad det heter - en HJÄLPtygel.
Men i fel händer, är hjälptyglar tyvärr en STJÄLPtygel.
Det gäller oavsett utbildningsståndpunkt på häst och ryttare.
Jag är egentligen mot hjälptyglar, tycker att man ska kunna rida sin häst utan. Men själv använder jag martingal (med löpande ringar) och gummisnodd (halsförlängare?). Gummisnodden för att få min häst att sänka huvudet och jobba "neråt" (ska ta bort den så fort han gör det frivilligt!). Detta har en egen liten historia (om varför min häst gick med nosen pekandes upp i vädret när vi köpte honom) och hela den orkar jag inte förklara nu (mejla om du orkar höra). Och martingalen i hoppningen/bomträningen/uteritt för att han kör upp huvudet i luften när han blir het också. Men om jag slapp så skulle jag låta bli att använda dom, men det är min tränare (som för övrigt också är emot hjälptyglar) som sagt att jag bör använda dessa hjälptyglar nu, och gummisnodden har faktiskt hjälpt till jättemycket! Utan hjälpen han fått från den med att söka sig neråt, så skulle han förmodligen inte ha byggt dom muskler han har nu, då han förmodligen skulle ha gått med huvudet i vädret fortfarande.
Men som sagt; jag tar bort dom då jag inte längre behöver dom.
Hej läste att du använda gummisnodd. om du vill ha ett tips så testa tideman tygel eller graman. då kan du ge eftergift oxå. En gummisnodd är rää dålig hjälp tygel då den ger en väldig dålig eftergift och ryttaren kan inte reglera den själv.
Men nu är det så att min tränare har sagt att jag ska använda gummisnodden så länge, och jag tycker det funkar med det, och det låter på henne som att det är en av dom mildaste hjälptyglarna, och då måste den väl ge eftergift ?
Hej jag kan säja att Det är inte fel att använda hjälptygel om man måste men håll dej undan från gramatygel det är en sak som lätt förstör hästen om man gör fel
men Martingal och Halsförlängare är nog dom bästa att använda men använd inte om du värkligen inte måste
Hej jag kan säja att Det är inte fel att använda hjälptygel om man måste men håll dej undan från gramatygel det är en sak som lätt förstör hästen om man gör fel
men Martingal och Halsförlängare är nog dom bästa att använda men använd inte om du värkligen inte måste