Hjälptyglar, -Bra eller dåligt?

L

Linker

Är hjälptyglar bra eller dåligt, förklara gärna vad som är bra/dåligt.

Sv: Hjälptyglar, -Bra eller dåligt?

Det finns miljontals trådar om hjälptyglars användningsområde och förträfflighet eller onyttighet här på bukefalos. Det går att söka på söktermen "hjälptyglar" i stort sett på vilket forum som helst.

Men enligt mej är hjälptygeln i rätt händer, just vad det heter - en HJÄLPtygel. Men i fel händer, är hjälptyglar tyvärr en STJÄLPtygel. Det gäller oavsett utbildningsståndpunkt på häst och ryttare. :devil: *sticker ut hakan*

Hej jag kan säja att Det är inte fel att använda hjälptygel om man måste men håll dej undan från gramatygel det är en sak som lätt förstör hästen om man gör fel :cry:

men Martingal och Halsförlängare är nog dom bästa att använda:) men använd inte om du värkligen inte måste :cool:

Jag tycker att en hjälptygel är bra om den används rätt.

Jag själv använder mig av Graman, martingal.
Gramnen har hjälpt mig på en massa olika sätt. Dom första gångerna som jag red på den red jag för tränare tills jag kände mig säker på hur jag skulle använda den.

maringalen åker på vid hoppning och ibland även ute.

Men enligt mej är hjälptygeln i rätt händer, just vad det heter - en HJÄLPtygel.
Men i fel händer, är hjälptyglar tyvärr en STJÄLPtygel.
Det gäller oavsett utbildningsståndpunkt på häst och ryttare.

kunde inte ha sagt det bättre själv! :idea:

För att citera Klaus Balkenhol:
-Hjälptyglar är för hjälplösa.

Detta tycker jag stämmer i de absolut flesta fall, men det finns ju vissa undantag. Så länge man inte anväder hjälptyglar för att man är lat och/eller blir fast i dom så kan jag tycka att det är ok...

om jag behöver använda hjälptygel av någon anledning så använder jag bara graman eller thidemantygel av den enkla anledning att dom kan man ge tillräcklig eftergift på.

jag håller fullkommligt med vad IngelaH skrivit :bow::bow:

Hej! Jag tycker att hjälptyglar är dåligt. I dom flesta fall så gör de hästen bara mer illa. Bara för att hästen böjer på nacken så behöver den ju inte använda ryggen och bakbena.
Och om man behöver hjälptyglar för att få hästen att gå i form, så kan man ju fundera på hur mycket man kan egentligen.

Men som sagt de finns ju undantag oxå. :). dom som vet när man behöver de och HUR de ska användas.

Jag är egentligen mot hjälptyglar, tycker att man ska kunna rida sin häst utan. Men själv använder jag martingal (med löpande ringar) och gummisnodd (halsförlängare?). Gummisnodden för att få min häst att sänka huvudet och jobba "neråt" (ska ta bort den så fort han gör det frivilligt!). Detta har en egen liten historia (om varför min häst gick med nosen pekandes upp i vädret när vi köpte honom) och hela den orkar jag inte förklara nu :crazy: (mejla om du orkar höra). Och martingalen i hoppningen/bomträningen/uteritt för att han kör upp huvudet i luften när han blir het också. Men om jag slapp så skulle jag låta bli att använda dom, men det är min tränare (som för övrigt också är emot hjälptyglar) som sagt att jag bör använda dessa hjälptyglar nu, och gummisnodden har faktiskt hjälpt till jättemycket! Utan hjälpen han fått från den med att söka sig neråt, så skulle han förmodligen inte ha byggt dom muskler han har nu, då han förmodligen skulle ha gått med huvudet i vädret fortfarande.

Men som sagt; jag tar bort dom då jag inte längre behöver dom.

Jag är egentligen mot hjälptyglar, tycker att man ska kunna rida sin häst utan. Men själv använder jag martingal (med löpande ringar) och gummisnodd (halsförlängare?). Gummisnodden för att få min häst att sänka huvudet och jobba "neråt" (ska ta bort den så fort han gör det frivilligt!). Detta har en egen liten historia (om varför min häst gick med nosen pekandes upp i vädret när vi köpte honom) och hela den orkar jag inte förklara nu :crazy: (mejla om du orkar höra). Och martingalen i hoppningen/bomträningen/uteritt för att han kör upp huvudet i luften när han blir het också. Men om jag slapp så skulle jag låta bli att använda dom, men det är min tränare (som för övrigt också är emot hjälptyglar) som sagt att jag bör använda dessa hjälptyglar nu, och gummisnodden har faktiskt hjälpt till jättemycket! Utan hjälpen han fått från den med att söka sig neråt, så skulle han förmodligen inte ha byggt dom muskler han har nu, då han förmodligen skulle ha gått med huvudet i vädret fortfarande.

Men som sagt; jag tar bort dom då jag inte längre behöver dom.

Hej läste att du använda gummisnodd. om du vill ha ett tips så testa tideman tygel eller graman. då kan du ge eftergift oxå. En gummisnodd är rää dålig hjälp tygel då den ger en väldig dålig eftergift och ryttaren kan inte reglera den själv.

Hej läste att du använda gummisnodd. om du vill ha ett tips så testa tideman tygel eller graman. då kan du ge eftergift oxå. En gummisnodd är rää dålig hjälp tygel då den ger en väldig dålig eftergift och ryttaren kan inte reglera den själv.

Men nu är det så att min tränare har sagt att jag ska använda gummisnodden så länge, och jag tycker det funkar med det, och det låter på henne som att det är en av dom mildaste hjälptyglarna, och då måste den väl ge eftergift :p?

jag har aldrig sett en häst som "jobbat rätt" på gummisnodd. bara hästar som "krullat i hop sig" och gått och ljugit med "knäckt nacke".
hästar är ju inte dummare än att dom kommer på hur man "kommer undan" när dom inte orkar mer och eftergiften uteblir.

eftersom gummisnoddens "eftergift" är elastisk så ger den ingen igentlig eftergift, det är ju fortfarande ett motstånd i den. för mig är då eftergift när man kan "släppa efter" så hästen kan gå så lång och låg som man önskar.

"snälla hjälptyglar" kan man reglera eftergiften själv på och så länge man kan rida med den och inte "missbrukar" den.

Men nu är det så att min tränare har sagt att jag ska använda gummisnodden så länge, och jag tycker det funkar med det, och det låter på henne som att det är en av dom mildaste hjälptyglarna, och då måste den väl ge eftergift :p?

ja men det är väldigt lätt att hästen knäpper bara av med en gummisnodd, och inte får med sig bak del och rygg.
Jag har den med mig när jag tömskör men använder den tyåp aldrig då jag har märkt att hästen går MKT MKT bättre utan, blir ingen FUSK form när hon går utan. Sen har jag själv inte sett någon häst som går och jobbar rätt med en gummisnodd.Det ända den tygel gör är att dra ner huvudet på hästen. Och ryttaren kan inte ge eftergift på den. Då den ger efter gist då hästen typ går och dra nosen i baken.

Sen som HILLEVIE skrivit "snälla hjälptyglar" kan man reglera eftergiften själv på och så länge man kan rida med den och inte "missbrukar" den.
Detta kan man inte på en gummisnodd.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ycker inte det är bra. Det är sällan man får en häst att arbeta "rätt" med hjälptyglar... snarare bara att dom kröker på nacken.. att arbeta rätt engagerar hela kroppen:smirk:
Det ärbättr att nån hjälper än med ridningen så ryttaren kan lära sig hur man arbetar en häst.

Jag är mest emot hjälptyglar.

Gramman har jag bara setts missbrukas och jag är starkt emot dem, för jag tycker det är onödigt, om man möjligtvis inte har det när man tex rider ut eller så.

Martingal tycker jag är bra, när man hoppar och rider iskogen.

Har faktiskt användt inspänningar på min elevs lilla b-ponny för att hon ska få en chans att själv få känna på att sitta rätt och koncetrera sig på sig själv.

Annars är jag skarpt emot dem.

Är emot hjälptyglar som används av annat än ryttare som vet varför och som vet hur de ska användas.
Martingal, ok den har ett syfte att se till att man inte blir nockad.
Men resten skulle jag inte använda då jag inte har behov av det.

Hej jag kan säja att Det är inte fel att använda hjälptygel om man måste men håll dej undan från gramatygel det är en sak som lätt förstör hästen om man gör fel :cry:

men Martingal och Halsförlängare är nog dom bästa att använda:) men använd inte om du värkligen inte måste :cool:

Varför anser du att det är okej att använda halsförlängare men inte graman.?
/M

Halsfärlängare är nog den sämsta hläptygel som finns :mad:. Det ger inte någon eftergift alls och dom flesta hästar krullar bara ihop sig och jobar inte rätt alls.

Det citatet ligger det nog bara PR bakom, ingenting jag skulle sätta pengar på att det stämmer.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama