Hjälptyglar, -Bra eller dåligt?

Sv: Hjälptyglar, -Bra eller dåligt?

Ja, det har ju redan nämts: Hjälptyglar är bra i rätt händer men inte alls bra i fel händer.. :crazy:

Andvänder själv bara martingal och då när jag rider ut eller hoppar.

Det finns miljontals trådar om hjälptyglars användningsområde och förträfflighet eller onyttighet här på bukefalos. Det går att söka på söktermen "hjälptyglar" i stort sett på vilket forum som helst.

Men enligt mej är hjälptygeln i rätt händer, just vad det heter - en HJÄLPtygel. Men i fel händer, är hjälptyglar tyvärr en STJÄLPtygel. Det gäller oavsett utbildningsståndpunkt på häst och ryttare. :devil: *sticker ut hakan*

:bow::bow:

Det finns miljontals trådar om hjälptyglars användningsområde och förträfflighet eller onyttighet här på bukefalos. Det går att söka på söktermen "hjälptyglar" i stort sett på vilket forum som helst.

Men enligt mej är hjälptygeln i rätt händer, just vad det heter - en HJÄLPtygel. Men i fel händer, är hjälptyglar tyvärr en STJÄLPtygel. Det gäller oavsett utbildningsståndpunkt på häst och ryttare. :devil: *sticker ut hakan*

Kan inte annat än att hålla med.

Till alla:

Hmm räknas grästygel som hjälptygel föreesten? någon som vet? :)

Jag tycker de ära bra! Förutsatt att du kan behärska hjälptygeln...

Ritten blir lungare och trevligare för både häst och ryttare!

Halsfärlängare är nog den sämsta hläptygel som finns :mad:. Det ger inte någon eftergift alls och dom flesta hästar krullar bara ihop sig och jobar inte rätt alls.

Ja, ja och hemma mår dom bra....:angel:

det borde den absolut göra eftersom den hjälper ryttaren att hålla upp huvudet på hästen.

Jag hade en klok tränare som jämförde hjälptyglar med stödhjul när man ska lära sig cykla. Dvs det kan vara bra att ha under en period bara man har målet klart för sig. Dvs att kunna cykla eller att kunna rida sin häst utan hjälptyglar. Hon hade dessutom en plan för hur man skulle nå målet. Jag hade problem med att hästen sköt ut bogen - jag behövde alltså bli bättre på att kontrollera framdelen. Med gramantygel blev både jag och hästen stadigare. Jag fick 4 veckor på mig att nå målet. Jag fick jobba mycket lösgörande och hela tiden rätta framdelen. I slutet av passet skulle jag kunna rida på enbart tygel och låta gramanen var helt lös. Sedan skulle jag successivt korta tiden med graman varje pass. Fungerade utmärkt och nu är det två år sen jag använde graman. Så med hjälp av en bra tränare kan hjälptygel vara utmärkt. Däremot kan det bli väldigt fel om man tar som vana att alltid rida med hjälptygel - då kommer man inte framåt och kan skapa mycket onödigt motstånd i hästen. Föredrar helt klart graman framför gummisnodd. Gramanen kan man "smyga bort" genom att försiktigt länga den och hästen fortsätter att gå som om man hade den kvar fast man bara rider på tygeln.

Jag tycker att hjälptyglar kan vara väldigt bra om man vet hur dom ska användas. Tex. gramantygeln, många använder den för att dra ihop hästen, "få in näsan" men en graman ska inte användas till att knyckla ihop hästen så att den tappar sina backben. Gramanen ska du använda som en martingal... Alltså den ska ta emot när hästen försöker springa med huvudet uppe i taket och när hästen tar ner huvudet ska den hänga lite slappt. Jag tycker även att Gogue är en bra hjälptygel för både longering och ridning.

Så nu blev det väldigt långt här och jag antar att det finns folk som kommer vilja slå mig nu :)
Men grejen är det att så länge man vet hur och varför (och om man verkligen är säker på att det är rätt för denna häst) man använder dom olika hjälptyglarna så bryr jag mig inte så mycket om det. Men självklart ska man inte använda bara för användandes skull. Du ska ha en riktigt bra anledning till det.

Hajlptyglar ar jatte bra om de anvands ratt. Kan inte gora annat an att halal med Ingela i vad hon skrivigt.

Sa hur latt ar det da att hitta ratt hjalptygel till ett problem du sjalv inte har hander och skanklar till att losa? For att anvanda hjalptygel maste du veta deras exakta funktion, vilka problem de kan losa och vilka problem du kan fa. Hur de ska justeras for att passa hasten, vilken gangart du kan anvanda dom i och vad gor hjalptygeln med hastens kropp?

Jag anvander mig ganska mycket av hjalptyglar just nu eftersom jag har ett stall med outbildade x galopporer, total uppfuckade kinesiska hastar ridna pa ett satt ingen av oss kan forestalla oss osv.

Vissa av hastarna satter man en martingal pa omedelbart eftersom de har en ovana (inte skapad ut av mig) att slanga upp med huvudet, och eftersom jag inte vill forlora kontrolen, jag vill hindra hasten for att soka slanga med huvudet losningen sa fort den tycker att det ar lite jobbigt, och for att jag gjarna vill ha min nasa i ett stycke och inte krachad for att jag har en hast som studsar runt.
Vi anvander oxa martingale pa hastar som stegrar for att de inte ska kuna ta upp huvudet och stegra.
(vi tyckte att det var en god ide efter att hasten gatt runt tva ganger, en gang sa foll hon och ryttaren ned i ett 3 meter djupt cement dike, bada overlevde, anglavakt)
Sa en anledning att anvanda hjalptyglar ar att vara radd om sit eget liv.

Fasta inspanningar anvander jag bara nar jag longerar, om hasten har problem med bojningen, de kan man inte anvanda nar man rider eftersom de inte bara gjor att hasten bojer sig (i nacken) de forhindrar oxa att hasten bojer sig. Negativt med fastainspanningar ar att hasten kan bli valldigt tung aven hangande pa tygel. Posetivt ar att det haller hasten pa plats tex om du har en voltige eleve pa hasten.

Gogge, inte sa vanligt i sverige men den anvands massa i frankrike, anvands bara i trav efter som den stoppar hastens huvud fran att pendla, och i trav haller hasten sitt huvud stilla.
Nar man anvander goggen ska hasten jobba pa ordentligt framat och varkligen fa med sig sina bakben annars sa blir hasten framtung, andra problem som kan uppkoma ar att hasten plaserar huvudet under bettet sa goggen forlorar sin verkan, (oxa dina tyglar) darav kravet pa ordentlig framat gaende.

Elastisk chambong/goge eller halsforlangare
Ar det manga som anvander sig av eftersom den annses vara sa snall mot hasten folk till och med skriver att de kan man anvanda pa vilken hast som hallst och de gor alltid ett bra jobb, (bullshite) en hjalptygel ska anvandas for att man behover den for att fa hasten att arbeta ordentligt ge hasten stod och rammar for att lara hasten att arbeta med sin kropp ordentligt.

Hjalptyglar ar inte till for att fa hasten att boja pa nacken, anvands en hjalptygel for det andamalet har du en hast pa framdelen som blir tung i munnen. Anledningen till att gramanen har sa daligt ryckete ar for att den ar sa latt att anvanda fel och det ar valldigt latt att satta sin hast pa framdelen med bojd nacke med en graman.

Sa en utmaning kan nagon skriva och forklara hur en graman ska anvandas, for vilka problem hjalper den och nar stjalper den.

Hej Var tranare anvander graman/thiedeman/gummisnodd sa jag har sett allt. Jag tycker faktiskt att hastarna ser mer lugna ut pa graman eller thiedeman an gummisnodd. Nar hon anvander snodden verkar hasten alltid vilja trycka emot=motsatt verkan. Nu e jag igen ingen expert, men jag tittar liksom bara pa hur hastarna verka ma...:crazy:

Man kan inte göra något dåligt bra med hjälptyglar. Och om det redan är bra, varför använda dom?
Det ordspråkt växte jag upp med och är vanligen emot alla sorters inspännings/hjälptyglar. Den enda jag använder är Chambon vid longering för det är väll den enda tygeln som inte drar bettet bakåt, och jag har använt graman på väldigt starka hästar men det är inget som jag tyckte fungerade särskilt bra i alla fall.

Jag säger som alla andra, det beror på hur man använder dem.
Jag rider med gummiband lite då och då. Anledningen till det är för att jag då inte koncetrerar mig på vart jag har huvudet på hästen, utan hur mycket hon har kommit igång med bakbene och hur bra hon jobbar på med dem. Jag vet ett jobbar hon bra med bakbene, då sänker hon huvudet automatiskt, men när jag väl sitter på hästryggen är det som att jag glömmer det. Men jag jobbar på det, nu när jag är medveten om det.
Det gäller ju ändå att kunna se sina egna fel och brister när man rider och sen efter det sätta på en hjälptygel, inte bara "för att" ha hjälptygel vilket jag har sett många ha.

Fråga till alla där ute. Vad tycker ni om gouge, snällare eller elakare än gummiband/halsförlängare.

Brukar inte rida med hjälptyglar, men de jag har ridit med är gummisnodd, martingall, och gouge. med gummisnodd tkr jag hästarna blir väldigt stela i nacken och hals blir svår svängda, tror den förstör mer än vad den gör nytta, tkr oxå att hästarna ofta tar stöd i den istället för i tygeln. Martingall har jag typ bara ridit med när jag hoppat, funkar väl bra om de slänger upp huvudet.
Gouge har jag ridit med på en travhäst, som hade varit skadad och skulle använda ryggen och gå lite lågtett tag... Sen om den var så bra är jag tveksam till, är nog inget jag skulle sätta på min häst...
Eftersom jag inte ridit med några andra hjälptyglar har jag inte så bra koll på dom, men tror det är lätt att man tror att hästen går och jobbar i en bra form, fast de bara böjer på nacken, för är väl typ den effekten nästan alla hjälptyglar är till för :crazy:

Jag tycker som många andra att en hjälp tygel kan ha rätt inverkan i rätt ryttares händer, men i fel ryttares händer mer som straff.

Rider du hästen mjukt och fint och vet hur du använder hjälptyglarna är det ju ingen fara, då är den ju till bra hjälp.

Men använder du den för ett "snabb-medel" för att få ner häsetn i form är det ju inget possitivt, + att vissa med t.ex inspänningar spänner in hästn för hårt bara för den ska kröcka på nacken, vilket är fel!

Formen ska komma av sig själv, men har du en häst som är lite svår och springer med huvudet upp kan du ju prova använda "snodd" eller inspänningar.:)

Sj rider jag min D-ponny vanligtvis med inspänningar, eller ngn enstaka gång med graman, vrf jag rider henne med det när jag "dressyrar" är för att hon behöver hjälp och hitta formen då hon inte var så musklad då jag köpte henne sommaren -07. Men med tränares hjälp som ser allt allt går åt rätta hållet rider jag henne ibland utan det. Hoppar jag har jag ALTID martingal på henne eftersom hon blir väldigt pigg och het och annars gärna drar upp huvudet så jag inte har sån bra konstroll på henne, lr de beror på om de blir högre höjder.

Men ett tips, Använd bara hjälptyglar om du verkligen använder dom på rätt sätt!:rofl:

Halsfärlängare är nog den sämsta hläptygel som finns :mad:. Det ger inte någon eftergift alls och dom flesta hästar krullar bara ihop sig och jobar inte rätt alls.

Håller med. Halsförlängare får oftast hästen att tappa framåtbjudningen och hamna på bogarna. Halsförlängaren drar hela tiden i bettet.

jag har aldrig sett en häst som "jobbat rätt" på gummisnodd. bara hästar som "krullat i hop sig" och gått och ljugit med "knäckt nacke".
hästar är ju inte dummare än att dom kommer på hur man "kommer undan" när dom inte orkar mer och eftergiften uteblir.

eftersom gummisnoddens "eftergift" är elastisk så ger den ingen igentlig eftergift, det är ju fortfarande ett motstånd i den. för mig är då eftergift när man kan "släppa efter" så hästen kan gå så lång och låg som man önskar.

"snälla hjälptyglar" kan man reglera eftergiften själv på och så länge man kan rida med den och inte "missbrukar" den.

Jag håller med, en hjälptygel som du kan reglera själv är mkt bättre för hästen, man hamnar ju i en ond cirkel annars...

Hjälptyglar kan faktiskt vara bra. Jag har själv aldrig ridit med något annan hjälptygel än martingal. En vän till mig har en häst med kissing spines. Den hästen måste i princip ALLTID gå i låg och rund form för att inte få ont i ryggen. Därför har hon tagit hjälp av en gummisnodd! Hästen är stadig i formen utan den MEN går för högt i form och för att inte slita på hästens rygg i onödan rider hon med den några dagar i veckan/i början av träningspasset. Detta är en av de få gångerna jag tycker en hjälptygel är ok.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama