Hjälpt eller stjälpt av Buke?

H

Honeypixie

Jag har startat en hel drös trådar om mina hästbeskymmer sedan jag blev medlem i Bukefalos i somras. Då gick jag i hästköpartagen, på jakt efter min första egna häst. Eftersom jag var ringrostig efter ett långt uppehåll från hästar, och dessutom ganska ensam med mitt hästintresse där jag bor, så blev det mycket läsning, frågor och ibland ett desperat behov av hjälp...

Ni är många som engagerat er i mina problem med min bulldozer till Fjording, och nu min nya foderhäst, kallblodet som visade sig vara mer komplicerad än jag trodde....

En liten uppdatering: Fjordingen finns i mitt hjärta för evigt. Hon lärde mig otroligt mycket, och mot slutet blev vi allt bättre vänner. Ridmässigt fungerade det dock aldrig. Jag fick ständiga muskelinflammationer av att bara hålla henne från att dra iväg med mig, och något finlir i ridningen kändes väldigt avlägset.
Efter mycket vånda har jag nu skickat henne på foder, mot troligt senare köp, till en person som har en livstids erfarenhet av Fjordingar och helt andra förutsättningar att slipa till min kära diamant...

Istället har jag ett kallblod på foder, som jag nu ska köpa. Jag blev rätt förtvivlad till en början, då jag var slutkörd efter allt jobb med Fjordingen och även denna häst visade sig ha svåra sidor. Hon stegrade sig, bockade och kastade oavbrutet med huvudet när jag red. Jag hade ut veterinär som tog hand om diverse problem i hennes mun, hakar och en inflammation, och tre veckor senare var problemen som bortblåsta!

Allt detta är sådant jag dryftat i olika trådar, och i dessa har jag fått mängder av tips och råd. De flesta har varit välmenade, och en del ovärdeliga. Bara uppmuntran och snälla ord har betytt mycket i vissa lägen.

Sen finns ju baksidorna: Mindre vänliga inlägg, råd som jag är väldigt glad att jag inte lyssnade till i efterhand och förvirring av alla motstridiga tips... Jag fick till och med vid ett tillfälle rådet att sluta med hästar och skaffa mig ett nytt intresse :confused: Med tiden har jag ju fått något slags facit, och det är intressant att då gå tillbaka och se vad både snälla medmänniskor och självutnämnda experter skrev när jag var mitt uppe i problemen.

Nu undrar jag: Vad har ni för ni för erfarenheter av att ta hjälp av Bukefalos? Jag undanber uthängande av specifika användare, men har det någon gång lett till tråkiga konsekvenser att ni lyssnat på råd ni fått här? Eller har ni känt er tillplattade och inte velat starta fler trådar?

Eller har ni kanske fått ovärdeliga råd som gett till genombrott för er och er häst? Vore intressant om ni vill dela med er!
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag är ingen jätte-aktiv bukefalist (eller internetanvändare över huvud taget), men har ställt en del frågor och fått för det mesta bra svar.
Jag är dock sådan att jag inte litar på forum eller liknande då jag inte alls känner de som svarar och inte kan avgöra deras kompetens. Bara för att någon t ex skrivit många inlägg behöver ju inte betyda att den personen är kunnig, bara att han/hon har tid och lust att sitta framför datorn (hoppas ingen tar illa upp).
Jag har fått en del bra idéer, men skulle aldrig ta något avgörande beslut utan att kolla upp mer pålitliga källor, förutom om det gäller rena diskussionsfrågor eller liknande.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag har nog inte använt buke så mycket för att få råd.. tror jag :crazy: mest för att diskutera och lära mer.

Men i höstas blev min unghäst dålig, jag fick halvluddiga svar av veterinär då symptomen väl inte var tillräckligt "allvarliga" för diagnos, dessutom orkade nog ingen av dem egentligen höra på vad jag hade att berätta om teorier osv.
Där tog jag buke till hjälp och fick dels massor med tips om vad som kunde vara fel som jag sedan kunde pressa veterinären på för att höra dennes teori.
Jag kom till slutsatsen att min unghäst är fångkänslig, vet säger att det inte är fång, egentligen, men kanske ett förstadium. Här hjälpte buke mig verkligen genom att lyssna på allt jag hade att berätta och funderat på, och jag fick hjälp att reda ut en röd tråd. I bästa fall har detta nu gjort att min fina lilla kan vara fångfri i framtiden :bow:


I andra fall, både vad gäller barfotahästar och PNH-hantering, har jag nog fått höra en del som kanske skulle stjälpt en vekare person :p
Många som har problem och hamnat med vatten över huvudet får höra av Buke att de är i princip värdelösa, att de förstör hästen, att de aldrig borde fått börja med hästar och hellre borde samla frimärken.
Sånt kan man faktiskt bli skitledsen över, särskilt när man redan har problem och säkert är desperat. Antar att det handlar om att när man skapar en tråd om ett problem så kan man ju aldrig få med alla detaljer och omständigheter som man egentligen skulle behöva för att skapa sig en vettig bild av personen och problemet. Då är det vissa som drar sina egna slutsatser och bestämmer sig för att platta till istället för att försöka ge konstruktiva råd.

Man har också sett en del råd som är helt motsatta varandra. Där måste man ju fundera och söka mer fakta innan man köper den ena eller den andra varianten. Råd på buke är just råd från personer som faktiskt (ofta) inte är utbildade inom det område de svarar angående, samt att de heller inte har sett situationen i verkligheten. Så råden är många gånger givna på väldigt lösa grunder, oftast baserade på enskilda personers begränsade erfarenheter.

Tex, jag känner en enda Staffordshire bullterrier, han var gudasnäll med folk. Så för mig kan det vara en sanning att denna ras är supersnäll. En annan människa, vars lilla hund blivit biten illa av en hund av samma ras, kan vara av den bestämda åsikten att rasen är livsfarlig och borde förbjudas.
Ingen av oss har rätt ju.

Jag skulle säga att Buke är en underbar plats att munhuggas på, samt att man kan få en otrolig mängd människor att fundera och spåna fram ideer och lösningar på ett problem, men att ta reda på vilka råd och lösningar som faktiskt kan fungera... det måste man lista ut live :idea:
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Både och skulle jag säga.
Just nu har jag en fråga uppe som verkar lovande ur "goda och användbara råd synpunkt " har fått massor av tips som jag ska prova.
Andra gånger tycker jag att jag fått rätt luddiga och till och med halvt oförskämda kommentarer.
Som relativt oerfaren hästägare lyssnar jag villigt på allt som sägs i en vänlig ton, sen försöker jag sålla bort det som verkar orimligt.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan ibland tycka synd om sådana som inte är så jättekunniga på det här med hästar när de startar en tråd och ställer en fråga, för det kommer alltid en eller ett par riktigt elaka kommentarer och jag tycker att det finns ett par sura rävar här på forumet som är experter på att hitta fel och brister hos andra. Det är lite tråkigt när dessa rävarna häver ur sig en massa dynga.

Det händer ganska så ofta också att några ryker ihop om något som inte alls handlar om det som TS egentligen ville diskutera i tråden och det kan också vara jobbigt och många gånger kan en tråd ha ett par som skriver och så plötsligt är det någon som säger minsta lilla knasgrej och så plötsligt hoppar det in ett par nya användare och ska hålla med antingen den ena eller den andra.

Ibland kan man bli rätt trött.. men men.. sånt är livet! :angel:
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag har mest positiva erfarenheter, faktiskt. Sedan har jag ju inte direkt startar trådar för att be om hjälp, utan mer för att se olika personers synpunkter och få ett annat perspektiv.
Har väl hänt att folk missuppfattar, men sånt händer ju över internet.

Så, överlag bra erfarenheter!
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag har nog enbart positiva erfarenheter. Jag tror att mycket beror på hur man uttrycker sig i skrift.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Det beror nog delvis på hur man uttrycker sig i skrift, men bara delvis. Jag anser mig ha ganska lätt för att förmedla saker i skrift, men har ändå lyckats få riktigt sura kommentarer ibland. Det beror nog mer på ämnet, för startar man trådar om "brännande" ämnen som hästars sjukdomar och behandling av dessa, träningsmetoder, ledarskapsproblem etc så kommer de självutnämnda experterna som ett brev på posten. Kan de lukta sig till en liten möjlighet att en häst far illa så slår de fast att så är fallet, och rättfärdigar otrevligheterna mot en annan användare med att de är såna stora hästvänner.... :grin:
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Bra svar här överhuvudtaget, och kul med exempel på när Buke verkligen varit till hjälp! Det är klart att ingen borde ta råd de får på ett forum för rena sanningar, och det brukar påpekas i inlägg efter inlägg när någon ber om hjälp. Men det har säkert hänt att en och annan hästägare gått från datorn till stallet och praktiserat tips de fått här, med blandade resultat. Tja, det har ju jag själv exempel på...

När jag var som mest desperat efter att hitta ett sätt att kunna hantera min fjording på grundläggande nivå sög jag åt mig som en svamp, vände och vred på varje inlägg jag fick till svar och ville inte utesluta något om det kunde innebära att jag gick miste om lösningen. Resultatet blev att jag inte blev det minsta lilla mer självsäker i min hantering av henne. Vissa skrek NH, andra att det absolut inte skulle funka, några att jag måste ställa krav på henne och vara tydlig i mitt ledarskap i varje situation, andra att jag skulle ta det lugnt och lära känna henne i sakta mak och genom det förtjäna hennes respekt.

Sanningen är att när jag gav upp kampen så funkade allt bättre. Jag beslutade mig för att sälja henne, och släppte tanken på att få henne väluppfostrad och lyhörd. Istället tog jag ner det på en nivå där jag var tydlig med att inte låta henne sticka, inte låta henne ramma mig, alltid flytta henne och inte tvärtom... Alltså fokusera på vad som inte var önskvärt istället för att sätta upp mål för att slipa diamanten och få till en följsam drömhäst. Följden blev att hon slappnade av mer med mig, började ty sig mer till mig och bråkade allt mindre :)
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Det finns ett bra lager av kunnigt folk här och visst hänger det mycket på hur man uttrycker sig. Det svåra är oftast att sålla och inte ta saker och ting så personligt. Dåliga inlägg dör bäst genom att tiga still ;)

Många glömmer att det hela tiden kommer till bukemedlemmar som är nybörjare, som inte har hunnit få erfarenhet eller är tillräckligt långt gångna i utbildningen att dom kan uttrycka sig bra i skrift.

Med lite ödmjukhet kommer man långt och i den här världen blir man aldrig expert. Det finns alltid nåt nytt att lära sig ;)
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Precis som IW har jag enbart goda erfarenheter och till största delen tror jag det handlar om hur man uttrycker sig. Både i sättet att skriva men främst VAD man skriver.

Jag personligen är väldigt nitisk till hästägande, det ÄR ingen rättighet att ha djur! Däremot har man som djurägare en väldigt stor skyldighet att man har kunskap och erfarenhet nog att ta sig an ett djur. Men eftersom sådana svar sällan uppskattas så låter jag helt enkelt bli att läsa/svara i trådan a la "min häst springer över mig, vad ska jag göra?". Jag ser ingen anledning att skrika "Idiot, sälj hästen för hästens skull!", det hjälper inte den som sitter med problemet.

JA, man måste få lära sig, men det gör man genom att hantera hästar i daglig kontakt med kunnigare människor, INNAN man ens funderar på att köpa sin första häst. Men jag vet att dessa åsikter inte delas av så värst många så jag behåller dem för mig själv.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

JA, man måste få lära sig, men det gör man genom att hantera hästar i daglig kontakt med kunnigare människor, INNAN man ens funderar på att köpa sin första häst. Men jag vet att dessa åsikter inte delas av så värst många så jag behåller dem för mig själv.

Jag tror att åsikten delas av många, men det är lite olika vad man menar med att ha tillräcklig kunskap och erfarenhet. Jag menar, få försvarar okunnighet egentligen.

Vad jag ofta reagerar över är att råd till andra är så hårda gentemot hästen. Detta gäller oavsett vilken "hanteringstradition" den som svarar tycker sig tillhöra, det gemensamma draget är ofta en väldig hårdhet, tycker jag.

Jag hoppas att folk inte tar till sig de råden.

Sen finns det ju som du skriver också de som är hårda mot människan snarare än mot hästen. Det är ett annat problem. Den hårdheten är inte heller särskilt konstruktiv.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag tror att åsikten delas av många, men det är lite olika vad man menar med att ha tillräcklig kunskap och erfarenhet. Jag menar, få försvarar okunnighet egentligen.

Vad jag ofta reagerar över är att råd till andra är så hårda gentemot hästen. Detta gäller oavsett vilken "hanteringstradition" den som svarar tycker sig tillhöra, det gemensamma draget är ofta en väldig hårdhet, tycker jag.

Jag hoppas att folk inte tar till sig de råden.

Sen finns det ju som du skriver också de som är hårda mot människan snarare än mot hästen. Det är ett annat problem. Den hårdheten är inte heller särskilt konstruktiv.

Jag uttryckte mig lite fel. Jag har känslan av att mina "krav" om kunskap och erfarenhet ligger en bit högre än många andras. Och precis som du skriver så är det ju inte ett dugg konstruktivt om jag påpekar det i varannan tråd. Istället väljer jag mina tillfällen då jag försöker formulera ett vettigt svar så TS kanske får sig en funderare och på sikt kan förbättra situationen för sin häst. Även om jag hade velat be TS, sälja hästen för hästens skull.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan ibland tycka synd om sådana som inte är så jättekunniga på det här med hästar när de startar en tråd och ställer en fråga, för det kommer alltid en eller ett par riktigt elaka kommentarer och jag tycker att det finns ett par sura rävar här på forumet som är experter på att hitta fel och brister hos andra. Det är lite tråkigt när dessa rävarna häver ur sig en massa dynga.

Det händer ganska så ofta också att några ryker ihop om något som inte alls handlar om det som TS egentligen ville diskutera i tråden och det kan också vara jobbigt och många gånger kan en tråd ha ett par som skriver och så plötsligt är det någon som säger minsta lilla knasgrej och så plötsligt hoppar det in ett par nya användare och ska hålla med antingen den ena eller den andra.

Håller med dig i detta, tänkte skriva ett liknande :P men slapp det nu :D (lat idag)
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag uttryckte mig lite fel. Jag har känslan av att mina "krav" om kunskap och erfarenhet ligger en bit högre än många andras. Och precis som du skriver så är det ju inte ett dugg konstruktivt om jag påpekar det i varannan tråd. Istället väljer jag mina tillfällen då jag försöker formulera ett vettigt svar så TS kanske får sig en funderare och på sikt kan förbättra situationen för sin häst. Även om jag hade velat be TS, sälja hästen för hästens skull.

Det är ju nästan omöjligt att på en tråd avgöra huruvida människan som ber om råd är erfaren eller inte. Man kan ha jobbat med hästar i 20 år och löst många problem och ändå råka på en "svår" häst. Jag tycker verkligen inte att lösningen alltid är att sälja hästen, i många fall kan det vara flackandet mellan olika ägare som är problemet i andra så mår hästen bäst av att så att säga "vandra vidare". Dock tycker jag att tålamod är en stor bristvara, man köper en häst och vill att den ska fungera optimalt på en gång, det är det långt ifrån alla hästar som gör. Jag har haft hästar som inte blivit "sig själva" riktigt förrän efter ett halvår då de känner sig trygga med allt.

Jag tycker att buke är bra på det viset att om man oftast är ensam och inte har möjlighet att ringa hästkunniga bekanta så ofta kan man be om råd här eller vill ha utomståendes synpunkt, men visst ibland blir man idiotförklarad sånt är livet:D
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag kan inte minnas att jag blivit "stjälpt" av buke någongång. Men jag har fått tips och råd som skulle stjälpt OM jag hade lyssnat.

Jag tycker det är intressant att läsa och diskutera olika saker här på forumet. Jag tycker också att det är bra att kunna fråga om råd, speciellt nu för tiden när jag inte träffar annat hästfolk speciellt ofta. Ibland vill jag mest få bekräftat att jag tänker rätt och frågar därför om vad andra tycker om saken..

Vissa användare kan vara lite väl sura i tonen, en del verkar ha utnämnt sig själva till någon slags expert. En del tar illa upp för att man avfärdar deras råd..

Jag tycker det är jättetråkigt att en del "ser ner" på folk som ställer frågor här på forumet, avskyr när nybörjare dissas när de försöker lära sig mer. Och även de kunnigaste kan ställa frågor ibland, finns ingen människa som sitter inne på alla svar.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Tycker det är som med det mesta här i livet, man ska ta det man hör med en nypa salt och använda sunt förnuft, inte köpa ALLT rakt av utan att ifrågasätta.
Det är ju ett bra ställe att få uppslag om var/vad man kan söka vidare efter mer kunskap.

Sen kan jag hålla med om att en del här har stor kunskap som det är jättekul att ta del av.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Jag tycker man får positiv hjälp, men det handlar nog om hur man ser på forumet och hur man tar åt sig och behandlar information.
Jag läser mycket men är inte så aktiv i trådar. Jag tar åt mig den kunskapen jag vill ha och anser vettig.
Är ganska försiktig med att ge råd och tycka och tänka i vissa ämnen, för jag tycker det kan vara riktigt farligt att göra det i fall där man varken känner hästen eller ryttaren.

Jag skulle aldrig lägga in en tråd typ "min häst skjuter ut bogen i höger varv, vad göra?". Det sköter man på hemmaplan, finns inte en chans att någon kan lösa det åt mig över internet. Då tar man hjälp av sin tränare och folk som känner hästen. Kan ju finnas miljoner bakomliggande orsaker som man inte har en aning om.

Handlar det däremot om "Vilken är bästa tömkörningsgjorden" eller peppningstråd eller där man kanske vill ha stöd och höra från andra i liknande situationer tycker jag att forumet är ypperligt! Man får åsikter och erfarenheter från massa hästmänniskor från hela landet, kanon!
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Det är ju nästan omöjligt att på en tråd avgöra huruvida människan som ber om råd är erfaren eller inte. Man kan ha jobbat med hästar i 20 år och löst många problem och ändå råka på en "svår" häst. Jag tycker verkligen inte att lösningen alltid är att sälja hästen, i många fall kan det vara flackandet mellan olika ägare som är problemet i andra så mår hästen bäst av att så att säga "vandra vidare". Dock tycker jag att tålamod är en stor bristvara, man köper en häst och vill att den ska fungera optimalt på en gång, det är det långt ifrån alla hästar som gör. Jag har haft hästar som inte blivit "sig själva" riktigt förrän efter ett halvår då de känner sig trygga med allt.

Jag tycker att buke är bra på det viset att om man oftast är ensam och inte har möjlighet att ringa hästkunniga bekanta så ofta kan man be om råd här eller vill ha utomståendes synpunkt, men visst ibland blir man idiotförklarad sånt är livet:D

Så som många problem framställt så, nej det tycker jag inte är alls svårt faktiskt.

I övrigt håller jag helt med dig men den kunskapen ska man ha INNAN man skaffar hästen. I mina ögon köper man inte en häst för att man vill ha en häst där och då utan för att man kan tänka sig ta ansvar för ett liv i med och motgångar under många år framöver. Men även där skiljer sig nog min syn på hästägande lite för mycket för många. Jag tycker alltså inte man ska "köpa och sälja" tills man hittar en häst som funkar utan man ska vara såpass kompetent inför hästköpet att man reder ut hästen man köpt utan större missöden. Man ska tex inte behöva fråga buke om hur man får tag hästen i hagen, hur man får hästen som inte vill lämna stallplanen att göra det osv osv. Men det är mina högst personliga åsikter och jag behåller dem som sagt oftast för mig själv för att inte helt okonstruktivt göra någon upprörd :)

Och ang hur man då gör om man ändå för problem, man tar hjälp IRL. Sådana problem jag irriterar mig på här på buke är just sådant jag tycker man INTE tar upp på nätet utan med verkliga personer man känner väl och litar på i deras hästkunnande.
 
Sv: Hjälpt eller stjälpt av Buke?

Och ang hur man då gör om man ändå för problem, man tar hjälp IRL. Sådana problem jag irriterar mig på här på buke är just sådant jag tycker man INTE tar upp på nätet utan med verkliga personer man känner väl och litar på i deras hästkunnande.

Jag har många gånger ställt frågan här på buke även om jag samtidigt diskuterar det med andra IRL. För att få fler synvinklar, någon kanske har ett tips som jag/vi inte alls övervägt. Vad är det för fel med det?
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Relationer Hej alla kloka här på bukefalos! Jag har lite bekymmer som jag har svårt att reda ut själv, så det vore skönt med lite råd och tips av...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: Alexis
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp