Sv: Hjälpgivning och samling i öppna
Susan skrev:
Vilka hjälper ger du för en Öppna?
Vad har du säkerställt inann du går in i öppnan?
Vilka kriterier har du för att kontrollera om någon rider en korrekt öppna och inte en skänkelvikning med förböjd hals tex?
Jag är inte ute efter att hitta det enda sanna hjälpgivningssystemet utan är bara extremt intresserad av att jämföra stilar.
MVH SUSANNE
Jag glider över något på inner sittben, men sitter fortfarnade relativt rakt över hästen, jag flyttar hästen åt sidan för innerskänkel som är placerad ganska långt fram, vid sadelgjorden. Yttertyglen stabiliserar genom halvhalter och håller hästen kvar på spåret, kombinerat med innerskänkel. Ställningen i hals och nacke får jag genom att leda utåt med innertygel,sätet och ytterskänkel är framåtdrivande.
Jag brukar checka att min häst är uppmärksam och lösgjord. Jag brukar börja med öppna när min häst går stadigt i form i alla gångarter och har förstått den sidförande skänkel, detta testar jag ofta genom att rida skänkelvikning på hörnlinjen. När jag introducerar öppna brukar jag nöja mig med att hästen de första gångerna travar en långsida innåtställd, när hästen gör det avslappnat brukar jag lägga på innerskänkel lite försiktigt och flytta hästen med en låg grad av tvärning. I nästa steg brukar jag göra en liten volt i hörnet på ca 8 meter i diameter och flytta hästen ur den volten en långsida.
I detta stadiet tycker jag att det är bra att ha hjälp av en tränare alternativt speglar så att jag kan se att hästen spårar rätt, inte alltid så lätt att känna
.
Jag rider alltid öppna på tre spår, det är slutmålet, men har förstått att vissa tycker det är bättre med fyrspårig öppna. Min häst är ställd i nacken, men jag överdriver inte böjningen av halsen, vill ha en god balans och kontrollera ytterbogen i rörelsen så jag är lite försiktig med att förböja i öppnan. Jag vill ha ett jämnt tempo och en rak linje.