Hjälpgivning och samling i öppna

Susan

Trådstartare
Jag blir ju mer och mer på det klara med att vi här på barock har totalt olika hjälpgivningssystem och vad det verkar - olika kriterier på vad samling är. Därför frågar jag.

Vilka hjälper ger du för en Öppna?

Vad har du säkerställt inann du går in i öppnan?

Vilka kriterier har du för att kontrollera om någon rider en korrekt öppna och inte en skänkelvikning med förböjd hals tex?

Jag är inte ute efter att hitta det enda sanna hjälpgivningssystemet utan är bara extremt intresserad av att jämföra stilar.

MVH SUSANNE

Sv: Hjälpgivning och samling i öppna

Susan skrev:
Jag blir ju mer och mer på det klara med att vi här på barock har totalt olika hjälpgivningssystem och vad det verkar - olika kriterier på vad samling är. Därför frågar jag.

Vilka kriterier har du för att kontrollera om någon rider en korrekt öppna och inte en skänkelvikning med förböjd hals tex?

Jag är inte ute efter att hitta det enda sanna hjälpgivningssystemet utan är bara extremt intresserad av att jämföra stilar.

MVH SUSANNE

Är inte jätteskicklig men ska ändå förklara hur jag gör. För en öppna tittar jag först inåt, fast jag försöker ändå ha blicken riktad framåt, flyttar min överkropp så att den pekar något innåt och sitter något mer på inner sittben (egentligen bara genom att försöka känna att inner knä är något längre ner än ytter. Rörelsen gör att yttertygeln ligger an en smula mot yttersidan av hästens hals. Samtidigt försöker jag slappna i båda benen, samt om det behövs ge signal till inner bakben.

Innan jag går in i en öppna försöker jag se till att hästen är någorlunda lösgjord och avslappnad. Samt att jag själv är detsamma så att jag inte börjar greja för mycket. Försöker också säkerställa att vi har en bra skritt (det är det vi gör öppna i än så länge) och att vi kan hålla takten/tempot i skolan.

Jag försöker se att hästen är böjd genom hela kroppen, att inner bak trampar in mot tyngdpunkten och inte förbi, och så kollar jag bergis frambenen också.

Kommer jag på något mer så återkommer jag.

OlleAtlas

Susan skrev:

MVH SUSANNE

Jag glider över något på inner sittben, men sitter fortfarnade relativt rakt över hästen, jag flyttar hästen åt sidan för innerskänkel som är placerad ganska långt fram, vid sadelgjorden. Yttertyglen stabiliserar genom halvhalter och håller hästen kvar på spåret, kombinerat med innerskänkel. Ställningen i hals och nacke får jag genom att leda utåt med innertygel,sätet och ytterskänkel är framåtdrivande.

Jag brukar checka att min häst är uppmärksam och lösgjord. Jag brukar börja med öppna när min häst går stadigt i form i alla gångarter och har förstått den sidförande skänkel, detta testar jag ofta genom att rida skänkelvikning på hörnlinjen. När jag introducerar öppna brukar jag nöja mig med att hästen de första gångerna travar en långsida innåtställd, när hästen gör det avslappnat brukar jag lägga på innerskänkel lite försiktigt och flytta hästen med en låg grad av tvärning. I nästa steg brukar jag göra en liten volt i hörnet på ca 8 meter i diameter och flytta hästen ur den volten en långsida.
I detta stadiet tycker jag att det är bra att ha hjälp av en tränare alternativt speglar så att jag kan se att hästen spårar rätt, inte alltid så lätt att känna ;) .

Jag rider alltid öppna på tre spår, det är slutmålet, men har förstått att vissa tycker det är bättre med fyrspårig öppna. Min häst är ställd i nacken, men jag överdriver inte böjningen av halsen, vill ha en god balans och kontrollera ytterbogen i rörelsen så jag är lite försiktig med att förböja i öppnan. Jag vill ha ett jämnt tempo och en rak linje.

Ytterligare en modig som vågar bjussa på sig själv.
Tackar

Men jag tror att det finns måga fler här på buke som rider öppna....

Hmm gör väl egentligen inte så mycket tror jag utan, jag rider i stort sett alltid lite i öppna tänk, alltså kontroll på yttersidan dvs hästen på yttertyglen och alltid lite inflyttad framdel (som ingen ser) skulle aldrig få för mig att leda med innertygeln då ställningen i nacken omöjligt kan bli korrekt utan jag vrider om innerhandens vinkel innåt för ställning, innersittben håller hästen böjd , framdelen är som sagt redan inflyttad för yttertygeln fast lite mer då när det blir öppna, sedan behöver jag inte "hålla" hästen kvar på spåret eftersom man redan har kontroll på yttersidan sedan innan utan man glider liksom bara vidare i öppna och med ytterskänkeln flaschar jag till lite mer gång bara.

Jag läste Tack så mycket.
Förstod din yttterskänkel hjälp och ditt magetänk!
Inte konstigt för mig

Jag gillade också Anttis övning även om han inte bjöd på en beskrivning ;)

Jag gillar också att försöka "rulla bollen" åt olika håll

Tack för svar.

Är med på "bogen bort från väggen"
& Inner sittben fram.

Fast jag flyttar in med både överkropp (din yttertygel) och överskänkel

Sen gör jag några saker till.

Tack för svar

Susan skrev:
Tack för svar.

Är med på "bogen bort från väggen"
& Inner sittben fram.

Fast jag flyttar in med både överkropp (din yttertygel) och överskänkel

Sen gör jag några saker till.

Tack för svar

Fast det känns lite överflödigt med så många hjälper faktiskt.

Hej!
jag vill bara klargöra att det ledande tygeltaget på innertygel i öppnan i mitt fall snarare handlar om att bredda ett par cm än att flaxa iväg i några stora ledande tygeltag ;) . det är ju lite av en smaksak det där om man väljer att rida med ledande eller trängande tygeltag, som jag tolkar ditt inlägg använder du i första hand trängande tygeltag? Sedan är det som du påpekar så att har man hästen på yttertygel så behöver man inte "hålla kvar den på spåret", min beskrivning var mer schematisk , hur jag använder de olika hjälperna, på en rutinerad häst tänker man ju snarare öppna och så flyter det på.

Skulle nog inte kalla det trängande i den bemärkelsen, jag menar tygeln ligger ju an hästens sida hela tiden iallafall , det blir väl mest en indikation på att hästen skall flytta in bogen, ytterhanden rör sig inte överhuvudtaget egentligen.
Jag förstår vad du menar med ditt ledande men jag är allergisk mot det och man blir väl det i Tyskland där jag har varit (Klimke elev)för där blir man i stort sett halshuggen om man flyttar ut handen så mkt,(eller ännu värre ställa utåt :eek: ) jag tycker nog mer att man egentligen vänder hästens huvud och får ställning på det viset när man tar ett ledande tygeltag istället för att få den riktiga ställningen i nacken genom att enbart vrida handleden inåt några centimeter.

Det är nog sant särskilt när det handla om mothållande hjälper.

Jag kontrollerar hållningen och att hästen är rak imed sätet.
och sedan flyttar jag.
Jag lärde jag mig något nytt utav Claire (utbildad tysk beridare)
På plats i öppnan så gör hon en liten cireklrörelse med inner handen framår uppåt.
Det hade verkligen en fin effekt tycker jag.

Klimke , jag tar av mig hatten...

Ja alltså jag har ju inte varit hos Klimke himself (tyvärr) utan hos en mångårig elev/beridare till/hos honom så du inte missuppfattade det :o

Jag är impad ändå.

Tycker att det finns något så gediget hos honom. Allt är så genomtänkt. Jag gillar också hans hållning gentemot hästen och träningen i det jag läst han har skrivit. Sedan fick jag se honom träna på ett bandat TV program, han sitter och "pruttar fram" galoppombyten i varje. Vet inte om du hajjar liknelsen, men det var liksom lojt från hans sida.

Jag har utbildat mina unghästar efter hans videoserie.

Balkenhool hade en väldigt trevlig Klinik i samma anda på Strömsholm, men jag har sett Klimkes prisskåp. Man trodde det var ett skämt.

Har du någon koll på hur många hästar Klimke utbildat till Grand Prix?

Absolut ingen koll alls om hur många hästar han har utbildat till GP faktiskt.

Det finns nog olika syn på hur tyglarna skall användas i tyskland också ;) . Min tränare är mycket tysk i sin ridstil och har också varit i tyskland som beridare, men hon är lika allergisk mot tygeltag som går in mot mankammen som du är mot ledande. Själv har jag inte varit i Tyskland och fått någon utbildning på plats, så det kan jag inte uttala mig om. Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag håller ofta tyglarna i en hand, även tränsbettet och kan inte leda. Händerna hänger med min överkropp inåt en bit. FUnkar i varje fall för hästen går in i en öppna.

OA

Ja jag får ju hålla i min "tebricka" jag. Fniss
Det innebär ju att jag får hålla tebrickan parallell med skuldrorna altså går jag fram med ytterhanden.
Likaså ställer jag i nacken med att gå fram med ytterhanden, men jag skall erkänna att jag är pissdålig på det, efetrsom jag ställer hela hästen med sätet, så skall jag motställa i nacken så blir det spänannade.... Ojoj dettta med korrdination.

Har haft fullt sjå att lära mig de andra nya instrumeneten så jag får ta det sedan när det här andra sitter :D

Jag tycker att det verkligen är jätteintressant med olika hjälper.

kan vi få in en fransos :bow:, jag vet att de också går fram med ytterhanden....

Vilken öppna blir bäst den där tyglarna är i ytterhanden?
Är du högerhänt?

Vad tyckte du om Moffet och equisimulatorn...
SUS

Liknande trådar

B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 991
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024