Hjälpgivning i skolorna

Sv: Hjälpgivning i skolorna

Jag tycker faktiskt att det är yttersk. i öppnan som är framåtdrivande.

Om man rider en bit öppna efter hörnet är det bara att börja flytta hästen utefter diagonalen- den är redan färdigformad, bara att ändra färdriktning.

Jag tycker faktiskt att det är yttersk. i öppnan som är framåtdrivande.

Är det inte lätt att det blir så att hästen vänder in på en volt bort från ytterskänkeln då? Men jag har verkligen försummat mina skänkelhjälper för de två hästar jag rider mest reagerar båda så explosivt på skänkeln att jag nästan bara har använt vikten. Och det märks när jag kommer till övningar som kräver lite mer drivning... :o

Om man rider en bit öppna efter hörnet är det bara att börja flytta hästen utefter diagonalen- den är redan färdigformad, bara att ändra färdriktning.

In i diagonalslutan menar du? Jag fick rida en volt i hörnet (6 meter för att återkomma till den andra tråden ;) ) och sedan vända in på diagonalen, men det blir ju en liknande hjälp.

Och förresten, så "bara" tyckte jag inte att det var att ändra färdriktning. Min häst försvann åt alla möjliga håll utom just på diagonalen. Tills min ridlärare i förtvivlan röt "Nej, nej, nej! Det där gååår ju inte! Du måste svinga i rörelseriktningen!" Då gick det upp ett litet ljus. Men det betyder ju inte att det funkar varje gång.:mad:

Men nu pratar vi om impulser. målet är ju att få en eftergiven häst som oxå samlar sig mest på det där yttre bak. Prova att spänna till magen istället- ibland.
Ja Diagal sluta. För mig funkar det bättre att liksom inte bara komma farandes ur volten o sen få till allt så snabbt.
Har sett att även Elitryttarna rider ett par steg i öppna först- eftersom de slarvar med hörnpasseringarna;)

Ja, fast alla skänkelhjälper ska ju vara impulser. Hos mig handlar det tyvärr om att de är så oexakta impulser. Men övning ger ju träning.

Jag ska i alla fall testa ett par steg i öppna nästa gång jag ska rida diagonalsluta. Men nu är hästen nyvaccinerad och jag sjuk så jag får väl stilla mig lite. Undrar bara om det inte blir ännu svårare för mig, för då måste jag ju ändra riktning ytterligare en gång liksom. Först in i votlen, sedan ut ur volten och sedan in på diagonalen. Men då borde ja ju så småningom bli en hejare på det i alla fall.

En rolig och för hästen lätt övning som en början på diagonalsluta är att lägga en volt i hörnet för att sedan rida öppna på medellinjen och från öppnan rida ett par steg sluta och öppna igen genom att lägga om vikt och blick.
Öppna-vikt ytter o sluta-vikt inner.

Glömde även lägga till att även innerskänkel driver hästen frammåt alltså båda skänklarna!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
88 495
Senast: lizan
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka