Hjälpgivning i skolorna

majola

Trådstartare
En ny hjälpgivnignstråd (det är ju så spännande).

Jag har precis börjat arbeta med skolorna med min häst vilket förstås föranleder den här tråden. Alltså, exakt vad gör ni i:

Öppna

Sluta

Diagonalsluta

Förvänd sluta

Sv: Hjälpgivning i skolorna

Öppna
Precis samma som när jag påbörjar en volt (vrider bäcken så ytter skänkel åker bak och ytter något fram/normalläge och vrider överkroppen så att mina axlar styr hästens framdel) men jag håller lite mer på ytterskänkel och lägger till inner skänkel en aning så vi fortsätter på raka spåret.

Sluta
Samma som när jag avslutar en volt, men bromsar upp lite mer på yttertygel samt lägger till ytter skänkel lite extra.

Diagonalsluta
Samma som i vanlig sluta fast mer ytterskänkel och mindre yttertygel. Tar jag i yttertygel i en diagonalsluta kommer hästen gå ifrån diagonala linjen och fortsätta rakt fram mot kortsidan istället.

Förvänd sluta
Inte konstigare än en vanlig sluta bara att du får tänka dig att du just gjort en volt ut ur väggen :p

det som är viktigt är att hästen tar dina ytter hjälper, för det är ytter skänkeln som placerar bakdelen, att du inte "drar" i inner tygeln då kommer edn at ttappa balansen och inte ge efter i sidan,
(både i öppna och sluta)
en annan sak du kan prova om hästen är känslig för sittsen, ex, höger sluta längst spåret, för att hästen skall kunna samla sig i slutan så måste du öppna upp ditt innre sittben/bäcken frammåt uppåt. (så att den får plats med ryggen) och sjunka ner lite med vänstersittben, men inte lägga över vikten för mycket då tränger du bara hästen! du håller som sagt i inlägget ovan skänkeln ngt bakom normalläge, ytterhjälperna reglerar takt, tvärning och frammåt bjudning, innerhjälperna reglerar form och böjning och att hästen håller sg på spåret.

öppna ex till höger, där gör du tvärt om du sjunker ner lite till höger istället för till v, samma sak här, ytterskänkel reglerar hästens rakrintning och bibehåller balansen samt placerar, framdelen innan för spåret. (inte innertygel) samt driver hästen frammåt. yttertygel reglerar takt och tvärning, innerskänkel håller hästen på spåret samt kontrolerar böjningen. att fastna i innertygel bör undvikas, stöd skall förekomma.
om hästen har svårt att tvära kan man ta högerhanden mot höften/utåt ej bakåt och hålla kvar tills hästen ger efter och tvärar mer, då självklart med hjälp utav inner skänkel, men komihåg att bara för att du tar ut handen betyder inte det att hästen skall bli förböjd utan bara få ett understödjande tygeltag. samt att hela armen som du tar tygeltaget med måste vara helt avslappnad ej dragandes!! jätte viktigt. ville bara ge lite tips hoppas de inte är virriga hehe tror nog det. men grunderna är som hon ovan skrev, jag tror att du ska vänta med diagonal sluta, tills du känner sig helt trygg med sluta på spåret samt medellinjen, då hästen oftast inte har tillräckligt med balans eller ork för att gå diagonalt samtidigt, mvh amanda

puttar upp tråden och lånar den oxå :p :p

nå jag har nu läst här på forumet om hur man gör och vilken typ av hjälpgivning man gör och har när man gör skolorna.

MEN

min älskade kuse tappar drivningen i öppnan och slutan :confused:
i och med att hon inte riktigt har styrkan ännu så följde jag detta tips:
Börja med några steg i taget ut från volten, precis som bilden illustrerar. Sedan kan du gå in på en ny volt och gå ut i öppna igen några steg, in på ny volt igen osv. Det ska vara lätt!
SofiaOfSweden (tackar)

nå nu får ni gnugga knölarna

Förutom hjälperna så tänker jag framåt o gör halvhalter, så att den ändrar lite på kraften o inte bara rinner iväg.
Man använder ju sig av dessa för att komma åt hästen till att börja samla sig.

Om vi pratar öppna; ska inte ytter skänkel vara drivande?

Har jag gjort fel hela tiden? :confused:

Drar jag bak ytter skänkel och driver med inner böjer sig inte min häst i bålen som när jag gör tvärtom.

(Gud va jag är dålig på att beskriva!)

öppna ex till höger, där gör du tvärt om du sjunker ner lite till höger istället för till v, samma sak här, ytterskänkel reglerar hästens rakrintning och bibehåller balansen samt placerar, framdelen innan för spåret. (inte innertygel) samt driver hästen frammåt. yttertygel reglerar takt och tvärning, innerskänkel håller hästen på spåret samt kontrolerar böjningen. att fastna i innertygel bör undvikas, stöd skall förekomma.

Det är så jag rider min häst i öppna, ändå beskriver jag det så dåligt att jag knappt ens fattar själv vad jag skriver

Jag tänker så här:

Du ska inte böja mer än hästen klarar till att börja med. Den ska kunna behålla takten och framåtbjudningen.

Sen måste du släppa fram, det vanligaste är att man på något sätt själv bromsar, genom att inte ha koll på sin egen position i sadeln, sittben, skänklar axlar.

Det gäller att hästen verkligen kan fortsätta arbeta framåt kvar i takten. Om du på något sätt motverkar det så hjälper inga nya volter kanske i första hand utan att rätta till problemet istället.

Ett vanligt fel är att glömma ytterhjälperna, tex. Eller att sitta snett och med sitsen ge en annan signal än övriga hjälper.

Om vi pratar öppna; ska inte ytter skänkel vara drivande?

Har jag gjort fel hela tiden? :confused:

Drar jag bak ytter skänkel och driver med inner böjer sig inte min häst i bålen som när jag gör tvärtom.

(Gud va jag är dålig på att beskriva!)

Kolla axels smiley:idea: i det inlägget!

En sak till för att inte få den att bara rinna iväg- Driv inte i onödan- sparkstöttingen. Använd bollsätet istället.

nej, jag fattar inte nu... :crazy: :rofl:

Jag tycker så här.-För att få den mjuk i sidan bör man sitta lite mer på inner, men när man vill å den att bära mer, vill jag ha den mer med ytterbak under mitt yttre sittben o kan förstärka det med att hålla om med ytter, men det är de små förhållningarna på yttern som gör att jag får bakbenet dit.

Jag har inte ridit mycket skolor, men har sett många rida skolor på olika sätt. Jag vet mest hur man inte ska göra.

Öppna Flytta in framdelen, inte ut bakdelen. Ytterskänkeln är viktig. Håll inte för mycket i innertygeln. Hästen ska vara eftergiven i innersidan och sträcka yttersidan mot bettet. Axlarna ska vara i samma höjd, inner något längre bak.

Sluta Innertygeln är viktig. Jag fick verkligen känna det när jag fick rida en ARskolad häst med stångbett, jag var rädd för att ta den i munnen och mina försök till sluta blev skänkelvikning (inflyttad bakdel). Krama innertygel, trampa innerhäl utåt, ytterhöft bakåt så gick hästen i sluta.

Ska tänka och titta på video innan jag ev skriver mer.

Själv har jag precis börjat då, så jag har ännu inte kommit längre än att börja försöka sortera vikthjälperna. Jag har föreställt mig att jag ride ri vänster varv och sedan för diagonalslutatn ävnder snett igenom och hamnar i höger varv.

Öppna (till höger):
Sitt mer på vänster sittben. Bäckenet svingar i rörelseriktnigen (vilket torde bli snett framåt över höger höft men rakt i förhållande till hästen). Vänster skänkel vid sadelgjorden verkar framåtdriande och hästen böjs runt den. Höger skänkel lätt tillbakadragen ramar in hästen. Vänster tygel anger ställningen i nacken. Höger tygel begränsar ställningen.

Sluta (till vänster):
Sitt mer på vänster sittben. Bäckenet svingar i rörelseriktnigen (vilket torde bli snett framåt över vänster höft men rakt i förhållande till hästen). Vänster skänkel vid sadelgjorden "böjer" hästen. Höger skänkel lätt tillbakadragen ramar in hästen och verkar framåtdrivande. Vänster tygel anger ställningen i nacken. Höger tygel begränsar ställningen.

Förvänd sluta (till höger):
Har jag inte ridit ännu men det borde bli som vanlig sluta fast i fel varv?

Diagonalsluta (till vänster):
Samma som sluta men bäckenet svingar snett framåt (i förhållande till hästen alltså).

Jag är nybörjare på detta alltså, så jag kan ju ha missuppfattat ett och annat på vägen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
88 495
Senast: lizan
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka