Om hen är öppen att ta emot hjälp och ta till sig den finns en del att göra. Om hen inte vill så kan man inte göra ett dugg ens om detär misär och elände i princip. Tro mig, jag vet. Jag har stångat mig blodig i 20 år.
Så t ex om hen anser hemtjänsten är si och så eller inte vill ha hemtjänst mer. Så du kan informera t ex om möjligheten att byta utförare och/eller uppmuntra personen att fortsätta ha hemtjänst. Men du kan inte agera åt personen.
Jag var på nivån jag ringde upp sjukhuset, berättade hur läget var och att personen levde i misär. Jag tog tom bilder och skickade. Sjukhuset sa de absolut skulle göra en vårdplanering osv. Personen hade hamnat på sjukhus pga att hen inte tagit hand om sig själv.
Hen kom hem helt utan stöd. Eftersom hen sagt hen inte behövde hjälp, och målat upp en bild av daglig städning och fantastisk kosthållning t ex. Och då kunde sjukhuset inget göra. Trots historik, trots vetskap om att det inte var sant osv.
Så stötta, motivera, följa med till tex psykakut osv kan du göra. Men inte jättemycket mer tyvärr. Verkligen tyvärr, för de som inte riktigt själv förmår se sina behov men inte är i behov av tvångsvård och som inte har en anhörig som just kan vara med hela tiden - de faller rakt ner mellan stolarna.