M

Martiniq

För en månad sedan sålde jag min 9åriga valack. Tjejen som köpte honom provred honom i en vecka och allt gick strålande. Han genomgick besiktning utan anmärkning, även spattröntgen. Jag följde med honom till det nya stallet och red honom även där i två dagar och hjälpte tjejen.

Glói har alltid varit en personlighet och han kräver en van ryttare. Vill man rida ut ensam till exempel för man vara bestämd då han inte alltid vill gå från stallet. Han har aldrig gjort något men testar då och då genom att stanna. Jag förklarade detta mycket noga för tjejen, skrev det även i annonsen. Annars har han alltid varit mycket stabil och duktig med fina gångarter. Han är en supertrevlig häst.

Jag sålde honom billigt då jag skulle flytta från Island och tjejen verkade bra. Nu säger tjejen att han är helt okontrollerbar. Stegrar och sparkar om hon försöker rida ut själv, snurrar runt i ring när hon skall hoppa upp, slår med huvudet etc. och hon vill lämna tillbaka honom. Tjejen säger att hon har fått duktiga ryttare att prova honom och att de också säger att han är knäpp.

Jag känner inte alls igen detta beteende och ändå har jag haft honom i två år...:confused:

Det känns konstigt att ta tillbaka en häst som jag inte känner igen beteendet på (också eftersom jag nu bor i Jordanien och inte kan åka och titta på honom). Kan han ha ont någonstans eller har han helt enkelt blivit knäpp?

Jag har försökt råda tjejen att inte rida ut själv först, utan rida ut med andra om det hjälper (vilket hon säger att det gör), och se till att han kommer ut i paddocken ett par timmar per dag så han inte bara står inne hela dygnet...

Vad skulle ni göra i min situation??

Tack:)

Sv: Hjälp!

Hästen lär nog inte blivit knäpp, snarare har han tagit över ledarskapet.
Nya ryttaren är nog helt enklet inte chef.

Vet inte vad jag skulle göra i din situation mer än att råda köparen att ta hjälp.

Hästar testar ju ofta när den får ny ryttare! Att folk inte förstår att det tar ett tag att få förtroende från hästens sida, särskillt om det är en väldigt personlig häst.

Jag tror ju också att det kan ha å göra med en häst som testat och lyckats... Mitt råd vore att skippa att rida och pressa honom just nu och istället lägga ALL focus på att riktigt lära känna honom från marken med MKT mys, omsorg, ledövningar och promenader där han får finna sig i att den nya ägaren bestämmer takt och väg... även kanske en hel del halter och ryggningar... men som sagt, jag är ingen SUPERkännare med massor av års erfarenhet, men det är iaf vad jag skulle gjort i hennes situation... rida hinner man göra sen, när kontakten och respekten och relationen blivit lite starkare...:laugh:

Har du ingen kompis kvar i närheten av hästen som kände den sedan förut? Som kunde åka dit och kanske hjälpa?

Låter helt klart som en häst som tagit över. Och står han på stall har han ju en del krut i kroppen att använda till ofog...
Vet du om hans hemmamiljö skiljer sig mycket från den som han hade hos dig?

Jag skulle pratat med personen, förklarat att hästen med all säkerhet testar henne och att hon får ta det lugnt!
Umgås med hästen, man måste inte rida på en gång, hon får försöka lära känna hästen. Om hon dessutom redan vet att hästen har egen vilja förstår jag inte vad hon klagar för.
Så trist med folk som inte riktigt verkar förstå att det är djur det handlar om, de är inte robotar och chansen att de förändras i början på ett nytt ställe med ny ägare är inget konstigt.
Tycker inte du ska behöva ta tillbaka hästen, du har ju varit ärlig. Men försök vägled och du kanske känner någon som bor kvar som kan hjälpa henne så att det blir bra för hästen?

Hej, tack för era svar!

Jag sa till henne att ta det lugnt, gå ut och gå promenader med honom och rida ut med andra om hon inte kände sig nog säker att ta upp kampen med honom. Problemet är att det här med ledarskap inte är särskilt utspritt på Island... Om en häst inte gör precis som du vill så är det något fel på hästen, aldrig ryttaren. Hon klagade tex över att när hon rider ut så kan hon inte stanna och prata med andra ryttare i lugn och ro för då blir han otålig...

Han är verkligen en underbar häst och det känns så himla tråkigt att det har blivit såhär. Jag skall försöka hitta någon bra människa som kan åka och titta på honom. Det är dock ett problem att tjejen inte verkar vilja jobba igenom situationen utan hon vill bara lämna tillbaka honom så fort som möjligt...

Hej, tack för era svar!

Jag sa till henne att ta det lugnt, gå ut och gå promenader med honom och rida ut med andra om hon inte kände sig nog säker att ta upp kampen med honom. Problemet är att det här med ledarskap inte är särskilt utspritt på Island... Om en häst inte gör precis som du vill så är det något fel på hästen, aldrig ryttaren. Hon klagade tex över att när hon rider ut så kan hon inte stanna och prata med andra ryttare i lugn och ro för då blir han otålig...

Han är verkligen en underbar häst och det känns så himla tråkigt att det har blivit såhär. Jag skall försöka hitta någon bra människa som kan åka och titta på honom. Det är dock ett problem att tjejen inte verkar vilja jobba igenom situationen utan hon vill bara lämna tillbaka honom så fort som möjligt...

Då känns det ju som om problemet ligger i personen och inte i hästen.. herregud.. alla levande varelser är ju individer och inte datastyrda robotar... dessutom måste man ju försöka hitta lösningar på ett problem...ROM byggdes ju inte på en dag... allt tar tid, så även att lära känna en ny individ...:crazy:sorgligt när det blir så här...,

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 266
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 489
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka