H

hilma26

hej vad gör jag för fel om i min travare bara sparkar bakut och hoppar då jag galloperar på henne
hon är 19 år och borde ha fölinstinkten ur sig
eller hjälp om ni vet nått som man kan göra är jag väldigt intresserad att lära mig kram helena

Sv: hjälp

Kollar sadeln?
om den passar bra,
kollar ryggen?
om det är okej,
kan det vara för att hon är pigg och glad, glädjeskutt?

Som man redan skrivit; kolla så hästen inte har ont någonstans och att all utrustning är som den ska.
Är allt OK där så får man gå vidare, hur ser hästen "ut" vid dessa tillfällen?
Glad, öronen bakåt osv?

Det är många hästar vid den här årstiden som är lite mer spralliga än vanligt, har själv en sådan.

Det kan ju handla om sadeln. Annars glädjeskutt kanske, min håller ju på med sånt eftersom han tycker det har blivit så jävla kul, för förr har det ju varit dåligt... han gör dock inga dumheter med ryttaren på ryggen utan det är bara vid longering och när han får vara lös i ridhuset. Du kan ju pröva att longera utan sadel och ha henne att galoppera, eller så kan du släppa henne i ridhuset och låta henne galoppera löst. Om hon håller på då också är det antagligen bara glädje, om hon inte har öronen bakåtet eller något liknanade.

Orkar den bära sig i galopp? Dvs är den tillräckligt stark i ryggen?

Börja först med att försöka se om den är glad och skuttar glatt eller om det verkar med tvångsmässigt. Om sadeln inte passade borde det dock visa sig i mer än i galoppen, tex vid sadling och sådant.

- Är hästen pigg och glad? - I så fall är det antagligen bara så :)
- Visar tecken på att ha ont? - Kolla upp det
- Hur provades sadeln ut och hur länge sedan var det? - Var det över ett halvår sedan kan hästen helt klart förändrats i kroppen, tappat/fått muskler osv. Det gäller att hålla efter vad det gäller det där med sadlar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama