T

Tooveee

Nu är min älskade sköthäst sjuk! Jag har ingen aning om vad som är fel men symptomen är att han svettas hur mycket som helst och flåsar/andas jättefort! :( Eftersom att han är en shettis och har börjat få enormt mycket vinterpäls tror hans ägare att det beror på värmen men min kompis shettisar som också har enormt mycket vinterpäls svettas inte alls? :confused: Han svettas visserligen inte lika mycket idag som han gjorde igår när jag skulle ta in honom för att borsta. Men han har däremot ingen feber. Snälla ge tips på vad det kan vara? Tror ni att det är något farligt? :( För han både kissar och bajsar och äter. Dock har jag inte sett han dricka men han kan ju ha gjort det medan jag var i skolan. ÅH! Jag är superorolig! :confused:

TACKSAM FÖR SVAR!

Sv: HjÄlp!!

hej jag har oxå en shettis hon har oxå¨blivit sjuk, för ca 3 dagar sen skulle jag ta in henne men hon vägrade att gå, sen när jag hade borstat henne när jag väl fick in henne, så bara rann de svätt om henne från ansiktet och benen. och när jag ska kratsa hovarna i fram så viker hon sig bara, som om hon inte orkar att stå på benen. och samma dag som de hände så hittade jag en jätte stor festing på henne. vet inte om de kan vara de. :(

Nu är min älskade sköthäst sjuk! Jag har ingen aning om vad som är fel men symptomen är att han svettas hur mycket som helst och flåsar/andas jättefort! :( Eftersom att han är en shettis och har börjat få enormt mycket vinterpäls tror hans ägare att det beror på värmen men min kompis shettisar som också har enormt mycket vinterpäls svettas inte alls? :confused: Han svettas visserligen inte lika mycket idag som han gjorde igår när jag skulle ta in honom för att borsta. Men han har däremot ingen feber. Snälla ge tips på vad det kan vara? Tror ni att det är något farligt? :( För han både kissar och bajsar och äter. Dock har jag inte sett han dricka men han kan ju ha gjort det medan jag var i skolan. ÅH! Jag är superorolig! :confused:

TACKSAM FÖR SVAR!

hej jag har oxå en shettis hon har oxå¨blivit sjuk, för ca 3 dagar sen skulle jag ta in henne men hon vägrade att gå, sen när jag hade borstat henne när jag väl fick in henne, så bara rann de svätt om henne från ansiktet och benen. och när jag ska kratsa hovarna i fram så viker hon sig bara, som om hon inte orkar att stå på benen. och samma dag som de hände så hittade jag en jätte stor festing på henne. vet inte om de kan vara de. :(

Låter som fång i båda fallen. Ring veterinär

Jag hoppas du ringt veterinär!

Tycker det känns skrämmande att i vissa fall vänder man sig för råd på ett forum istället för att ringa veterinär på en gång :crazy:

Jag hoppas du ringt veterinär!

Tycker det känns skrämmande att i vissa fall vänder man sig för råd på ett forum istället för att ringa veterinär på en gång :crazy:
Mjo, men nu är han nästan helt bra igen! :/ Var där och kollade på han igår, sen ägaren tyckte inte att vi behövde en veterinär eftersom han både åt och bajsade o allt.

ÅH! Stackars shetlandsponnyer, dom har det inte lätt!
men ponnyn min har inga fästingar vad jag vet.

Ja de gör de oftast.

Fång är en extremt lömsk sjukdom dessutom som kan yttra sig i en rad former.

Min ponny slutade inte ens äta när han hade så ont att han knappt kunde röra sig, och sulorna BF buktade pga att hovbenet var på väg att perforeras. Men ÅT det gjorde han.

Så ring vet istället.

Okej men finns det några andra symptom som man kan gå efter?

Tycker självklart att man tar kontakt med veterinär om hästen verkar vara sjuk, MEN jag vill bara tillägga att båda mina hästar har svettats som grisar i tre dagar. Detta endast pga värmen. Det är samma visa varje år. De går ute på nätterna och sätter päls efter väder och ljus och har nu jättetjock päls.
Jag kan knappt rida dem så i morgon ska de rakas på halsarna iallafall. Den ena är dessutom ganska fet så hon är lite flåsig pga detta också.

så hittade jag min shettis i hagen. Jättesvettig så att det rann om han och han hade svårt att andas. Han dog en halvtimme senare på gården. Så kontakta vetrinär och fråga ialf.

Om hästen är pigg och frisk fö (dvs rör sig obehindrat, har normal temp och äter och dricker utan anmärkning) kan svettningen mkt väl bero på att solen tittat fram och att hästen redan satt vinterpäls.

Eftersom du trots allt misstänker att hästen är sjuk antar jag att det finns något mer som tyder på det och då bör ni kontakta veterinär. Svettning pga sjukdom tyder ofta på stark smärta, t ex vid kolik eller fång, och bör tas på allvar.

Den här ponnyn, däremot, är definitivt sjuk. Precis som andra sagt så är det troligt att den drabbatas av fång. Och medan ägaren surfar på detta forum och grubblar på om det kan vara fästingen som orsakat besvären så står hästkraken utan behandling. Kanske har man inte ens tagit den från betet. För varje dag ökar nu risken att hästen blir obrukbar för all framtid.

Ring veterinär omedelbart - allt annat är djurplågeri.

så hittade jag min shettis i hagen. Jättesvettig så att det rann om han och han hade svårt att andas. Han dog en halvtimme senare på gården. Så kontakta vetrinär och fråga ialf.
VA? Åh nej så hemskt, men Burre som han heter är typ helt frisk nu, visst han är lite lite svettig vid skapet och så men han flåsar inte lika mycket.

Om hästen är pigg och frisk fö (dvs rör sig obehindrat, har normal temp och äter och dricker utan anmärkning) kan svettningen mkt väl bero på att solen tittat fram och att hästen redan satt vinterpäls.

Eftersom du trots allt misstänker att hästen är sjuk antar jag att det finns något mer som tyder på det och då bör ni kontakta veterinär. Svettning pga sjukdom tyder ofta på stark smärta, t ex vid kolik eller fång, och bör tas på allvar.
Okej men hans ägare trodde att det var p.g.a värmen som han var så pass svettig och flåsig.

min häst gör likadant de dagarna när det nästan blev sommartempratur. han har satt en ordentlig päls och jag vet att det beror på pälsen, för det är återkommande varje höst när solen helt plötsligt tycker det ska vara sommar igen. idag var det mulet och svalt och han flåsade inget och var mycket pigg. men är du orolig så bör du ringa vet.

Svar riktat till både ts och "sokkertoppen":

Ring veterinär, hästarna kan vara allvarligt sjuka. Att be om hjälp på internet av folk som aldrig sett hästarna och som kanske inte alls är kunniga är dumt.
Har man djur är man skyldig att ge dem vård om de behöver. Enligt lag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 103
Senast: skiesabove
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp