M

Mahogny

Jag blev helt nervös när jag såg på dessa bilderna från idag. Min häst ser fel musklad ut:cry: när jag ser henne irl har jag inte märkt det direkt. Men nu ser jag hur mycket muskler hon har fam och hur lite "rumpa" hon har. Vet inte hur detta har lyckats. Visst hon har gått och slöat ett tag. Jag vet att hon kan bli lite framtung och släpa bakbenen efter sig ibland. typ lulla runt lite. Men herre gud min häst ser helt knasig ut. Nu ska hon sättas igång och nu vill jag har massor med tips på "rump" övnningar. :banana: Har tillgång tillgång till branta rätt korta backar. Där kommer hårdtränas nu mera:angel:
Massor med tips tack!

Mindre smikrande bild:D
DSC01374.jpg

DSC00902.jpg

Sv: Hjälp!

Du ska nog inte vara så hård mot dig själv för så hemskt ser det inte ut. Lite backar och hoppning eller cavaletti borde ordna saken.

:o Men man blir ju så himmla nervös när det gäller ens egen lilla Bebis. Cavaletti har jag lite svårt med då jag inte har någon sadel:( då blir det bara en massa skumpande. Kan man longera över cavaletti eller något?

Löshoppning som alternativ just för cavaletti/gymnastikdelen? Tömkörning är också en bra form för muskelbygge och för att hästen ska hitta sin egen balans och trycka på med bakbenen. Iaf för min egen häst...

okej tack... men när jag tömkör henne blir hon väldigt låg i formen. och om jag sätter tömmarna högst upp.. (har olika ringar) så blir hon spänd. Men förvisso det är kanske dax att börja tömköra mer så att hon lär sig slappna av. :)
Löshoppning, kan man löshoppa studds?

JAg tycker inte det är så illa, de är så olika byggda de små liven, men lite obalans är det nog. Jag skulle ordna fram en sadel så fort som möjligt, även fast jag själv också gillar att rida barbacka. men det är så mycket du missar utan sadel. Cavalettiövnongar och att hoppa små studs tex är ju jättekul men inte så lämpligt att göra barbacka. Med en ordentlig sadel kan du lämna ryggen fri och stå stadigt i stigbyglarna så hästen kan jobba obehindrat när man gör sådana övningar:)

(Sadeltips: mina två hästar har nästan likadan rygglinje som din har, så en crown (i bomvidd 31-32 skulle jag tro eftersom det är ganska brett i deras sadlar) skulle nog ligga som en smäck. :))

Senast ändrad:

Svar till er båda:
Jag har inga pengar, är 17 år hittar inget jobb alltså ingen inkomst. Min mamma vägrar helt totalt att "slösa" pengar på hästen. Jag vill ha sadel och det behöver inte vara någon svindyr heller. Runt 3000-5000 kr. Jag önskar att någon vuxen kunde förklara för henne hur viktigt det är :(

Jag har till och med blivigt så knäckt att jag haft hästen ute på annons. Men eftersom hon är väldigt speciell att rida (inte svår men lite bitch) så blir det ju inte så hemskt många som är intresserade efter test ridningen. Plus att jag älskar min häst och vill inte göra av med henne.

Men som sagt. Sadel kommer jag nog inte se en skymt av på 2-3 år..:mad:

En sak till när jag klättrar med henne så blir hon väldigt lång. Alltså man ska ju låta hästen få lösa tyglar men det känns som om vi nästan ska gå omkull och får lite kännslan av att hon drar sig upp med frambenen mer än hon använder baken. Kan man ändra det på något sätt?

men du kan ju kanske köpa en wintec sadel! det finns jättefin beg runt 2000! och de är ju dessutom ställbara i bommen så en sådan sadel passar ju många hästar! och är dessutom heller inte svår att sälja! Det är ju luftkuddar i så man behöver ju inte oroa sig för att stoppningen är knölig eller dålig!
Hur har du råd att ha hästen, om inte dina föräldrar hjälper dej??

hej hej! jag vet inte riktigt var du bor men jag har kanske en sadel du kan få... det är en 17" allround med norm/vid bom. är inte omstoppad eller använd på ca7 år, har en lite spricka i bommen men enl sadelmakare är det ingen fara att använda den. går att laga men jag har ingen häst att ha den på... hör av dej om du inte hittat nåt.

Har ju mitt studie bidrag..:) plus att min mamma faktiskt hjälper mig med foder, vaccinationer. jag har kollat mycket på Wintec fast dom med utbytbar bomvidd ligger ju på 2500 och uppåt. Men jag tror en sånn kan passa med vidaste järnet. :D
Men min mamma vägrar ändå köpa sadel. (du vet hon måste slösa pengar på nya kromade fälgar på sin bil istället)

Svar till er båda:
Jag har inga pengar, är 17 år hittar inget jobb alltså ingen inkomst. Min mamma vägrar helt totalt att "slösa" pengar på hästen. Jag vill ha sadel och det behöver inte vara någon svindyr heller. Runt 3000-5000 kr. Jag önskar att någon vuxen kunde förklara för henne hur viktigt det är :(

Jag har till och med blivigt så knäckt att jag haft hästen ute på annons. Men eftersom hon är väldigt speciell att rida (inte svår men lite bitch) så blir det ju inte så hemskt många som är intresserade efter test ridningen. Plus att jag älskar min häst och vill inte göra av med henne.

Men som sagt. Sadel kommer jag nog inte se en skymt av på 2-3 år..:mad:
Nu vet jag inte var du bor, men har du verkligen uttömt alla jobbmöjligheter? Jag sponsrade en tjej som var yngre än du med boxplats en gång i tiden och hon jobbade ihop resten själv genom att sälja tidningar på helger och lov, sälja sylt m.m. utmed E4:an o.s.v. och då i en glesbygd som är känd för hög arbetslöshet.
hej hej! jag vet inte riktigt var du bor men jag har kanske en sadel du kan få... det är en 17" allround med norm/vid bom. är inte omstoppad eller använd på ca7 år, har en lite spricka i bommen men enl sadelmakare är det ingen fara att använda den. går att laga men jag har ingen häst att ha den på... hör av dej om du inte hittat nåt.
En gullig gest, men oavsett vad sadelmakaren säger skulle jag inte rekommendera någon att använda en sadel som har en dokumenterad spricka i bommen...

Det finns billiga bomlösa sadlar, tex pfiff, börjes och hööks har bomlösa sadlar till ett lågt pris.

Jag tycker inte att hon ser så ojämn ut.
Et tips som kan stärka bakdelen är att göra halter i nedförsbackar. Då måste hästen hålla emot i bakdelen för att inte "trilla framåt". Givetvis ska du ha kontakt med hästens mun hela tiden.
Du kan oxå backa ett par steg när du gjort halt, alltså backa uppför backen. Då får hästen ta i mer än i en vanlig ryggning. :idea:

Tänk bara på att klättring är väldigt tungt för hästen (samtidigt väldigt stärkande) så gör inte det för mycket. 1-2 dgr/v kanske.
Sen är en vanlig uteritt i skogen toppenbra! Skritt är en uppbyggande gångart. Och underskatta inte alla "cavalettibommar" du har i skogen! ;) :bump:

För övrigt ser det inte SÅ farligt ut, vissa hästar är överbyggda fram men klart det kan bli bättre med annan träning. :)

du har en fin häst :) de borde inte vara så svårt att bygga muskler på henne? och vadå felmusklad? vart då?hon kan behöva mer ryggmuskler och de skadar aldrig med rumpmuskler men du har en jättefin häst som inte alls är felmusklad. bara lite avsaknad men långt ifrån hemskt.

men du kan ju kanske köpa en wintec sadel! det finns jättefin beg runt 2000! och de är ju dessutom ställbara i bommen så en sådan sadel passar ju många hästar! och är dessutom heller inte svår att sälja! Det är ju luftkuddar i så man behöver ju inte oroa sig för att stoppningen är knölig eller dålig!
Hur har du råd att ha hästen, om inte dina föräldrar hjälper dej??

håller inte med dig angående sadeln. Finns bättre, lite dyrare alternativ.

Till Ts

de finns inget som säger att du inte kan bygga muskler utan sadel. jag köpte min första egna sadel när jag va 13-14 sååå svårt är de inte att spara till en. Dock tycker jag du ska välja en annan sadel än wintec, de finns en anledning till att de är billiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 291
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar