Jate Volim

Trådstartare
Jag sitter fortfarande med mina förb****de foderstater och blir inte klok. :crazy:

Jag har ett litet underskott på Selen. Plus att det saknas Biotin samt Vitamin A och D. Ge Multivitamin :idea:. Nope, fungerar inte då jag redan har överskott på vitamin E. Dessutom är B-vitaminvärdet jättebra så om jag ger Multi så får de i sig alldeles för mkt av dessa.

Ngn som har ett bra förslag på hur jag bäst tillför endast Vitamin A och D samt en liten aning Selen och Biotin?

Please! :)

Sv: Hjälp!

E-vitamin har en toxisk dos vid 40 ggr dagsbehovet och överskott på b-vitamin kissas bort så ge multivitamin du..

hellre överskott på hälften än underskott, sålänge behoven är täckta.. överskrid inte D-vitaminen bara så är det lugt.. den har en toxisk dos på 13 ggr dagsbehoven..

selen köper du på apoteket i form av tokosel, ge enligt anvisningar på burken..
samma med biotin fast det köper du på granngården..

Sv: Hjälp!

Rent generellt så brukar det inte behövas att ge extra vitaminer än E-vitamin och då framför allt när man ger hösilage. Så har du tillräckligt med E-vitaminer så skulle jag inte bekymmra mig om de andra.

B-vitaminerna är vattenlösliga så de spelar absolut ingen roll om du överdoserar.

Selen köper du lättast på apoteket.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 454
Senast: dramatik
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 490
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka