Hjälp!!!!

millus

Trådstartare
Mig att bedöma hullet på denna ponny...

Vad tycker ni om hennes hull? Jag är en äkta hippokondriker som blivit totalt hemmablind och nu behöver jag buke-folkets expertutlåtande.

IMG_7004.jpg

IMG_7005.jpg

Kommentarer mottages, vänligt men bestämt:p

Sv: Hjälp!!!!

Hon skulle nog kunna gå ner några kilon utan att det skadar :p Men jag har sett betydligt värre, det är ju inte extremt.

Jag tycker den ser frisk ut:) Sedan att man skulle kunna lägga till lite muskler och att den inte skulle ta skada av att tappa lite mage är en annan sak, så är det ju alltid. men den ser bra ut och jag skulle inte göra något drastiskt iaf:)

Jag tycker nog snarare att hon är lite för tjock...

Vad har hänt med ögat på andra bilden?

Vad tycker ni om hennes hull? Jag är en äkta hippokondriker som blivit totalt hemmablind och nu behöver jag buke-folkets expertutlåtande.

Är det en ordvits, lite seg en måndag morgon :p

Annars är det hypokondri...

men den är tjock, ja.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är hemmablind, kände på henne igår o tyckte att ryggraden stack ut!!!! Jag är så rädd att hon ska gå ner i vikt. Och daltar med henne som värsta prinsessan på ärten. Min man kallar henne porslinshästen för att jag klemar så.

(Hippokondri är en ordvits, uppfunnen av nån här på buke)

Lite rund ja...men nu har jag för mig att detta är en NF? Av lite äldre årgång? De har en tendens att tjocka på sig, på alla möjliga håll. Inte bara fett utan även muskelmässigt. Så slimsmal ska hon inte va, men kanske några kg mindre (men jag vet ur svårt det är).

Då kanske det är så att hon har tappat muskler över ryggen precis. Då kan man känna ryggraden. Beror antingen på för lite ryggträning eller för lite protein eller en kombination av båda.

Tycker att bägge två är för runda om magen... liksom alla andra.
Även om den tappar muskler behöver den ju inte vara för rund om magen ;)!

Om hon är omusklad kanske det sitter i träningen eller som föregående skrev, en obalanserad kost. Men rent "hullmässigt" är hon ju inte mager iaf :p

Hon har bara fått hö. På grund av fång har hon knappt gått på gräs alls. Idag började jag stoppa till henne lite lucern och lite korn. De går fortfarande ute på nätterna och kommer bara in vid nederbörd. Jag antar att det är kraftfodret som fattas, jag ska sakta börja introducera lite mera kraftfoder.

Hon rids inte alls för nuförtiden, hon är min dotters ponny och dottern har tröttnat på allt vad hästar heter så nu är det jag som sköter om henne helt och hållet. Jag vågar inte rida henne då hon är mycket het och stark, så hon får agera sällskapsdam och tuktare åt tre shetlandsponnyer.

Kanske ska testa med proteinrikt kraftfoder? Synd att hon inte tränas, men har du provat tömköra nåt? Det är superbra träning för ryggen :)

Med de förutsättningarna kanske man får acceptera att hon ser ut som hon gör. En långsam bantning är inte fel, men muskler är ju svårt att bygga utan träning och har hon haft fång vill man ju inte heller göra några extremändringar i kosten för att fixa till det. Se till att hon har tillgång till ett bra, välbalanserat grovfoder.

IMG_6645.jpg

Tittar på den här bilden som är tre veckor gammal...Hon ser faktiskt smalare ut där! Åh, om jag kunde få sluta oroa mig för min gamla tant...Jag oroar mig ingenting för hennes tre små kompisar, men den här tanten är så speciell.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka